تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب به اهمیت وعده ی ناهار پرداختیم. حالا می خواهیم راجع به یک وعده ی بحث برانگیز صحبت کنیم؛ شام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاخره شام بخوریم یا نخوریم؟

حذف وعده غذایی، بشقاب خالی

در قسمت اول این مطلب به اهمیت وعده ی ناهار پرداختیم. حالا می خواهیم راجع به یک وعده ی بحث برانگیز صحبت کنیم؛ شام.

وعده شام نیز جزء وعده ‏های مهم در برنامه غذایی انسان است که بسیاری از افراد به خاطر افزایش وزن و چاقی این وعده را حذف می ‏کنند و بدون شام به رختخواب می ‏روند.

باید گفت حذف وعده شام از برنامه غذایی کار درستی نیست. افرادی که شام نمی ‏خورند، به مدت طولانی بدن خود را از مواد مغذی محروم می‏ کنند.

از مضرات این عمل آن است که:

* شخص به طبیعی‏ ترین نیاز خود یعنی غذا خوردن پاسخ نداده و با تحمل گرسنگی، در خود ایجاد استرس می‏ کند که این استرس شخص را دچار عصبانیت و پرخاشگری، خستگی، بی‏ حوصلگی و فشار عصبی کرده و قدرت تمرکز و حافظه او را نیز کاهش می ‏دهد.

* در این حالت اگر شخص نتواند گرسنگی را تحمل کند، به علت افت قندخون تمایل زیادی به مصرف مواد شیرین و پُر کالری پیدا کرده و در وعده عصرانه یا قبل از خواب از مواد چاق‏ کننده مانند انواع شیرینی، بستنی، شربت و نوشابه‏ های شیرین استفاده می ‏کند که این مواد، نه تنها قادر به تامین نیازهای تغذیه ‏ای فرد نیستند، بلکه موجب چاقی نیز می ‏شوند.

* از اشکالات دیگر نخوردن شام این است که شخص به علت گرسنگی نمی ‏تواند با آرامش به خواب رود و خوابی آرام و راحت داشته باشد که این امر خود موجب استرس و فشار عصبی می ‏شود.

* افرادی که شام میل نمی ‏کنند، صبح پس از برخاستن از خواب، به علت افت قندخون معمولا دچار خستگی، بی‏ حوصگی، افسردگی و سایر عوارض عصبی می ‏شوند. از طرفی تمایل زیادی به خوردن صبحانه چرب و شیرین و پُر کالری پیدا کرده و در نتیجه در مصرف صبحانه افراط می ‏کنند و یا در صبحانه از مواد پُر کالری استفاده می ‏نمایند که برای سلامتی مضر است.

* نکته مهم دیگر این که هر چه تعداد وعده‏ های غذایی بیشتر(یعنی سه وعده اصلی غذایی و دو میان وعده) و مقدار غذا در هر وعده مختصر و متعادل باشد، جذب مواد مغذی بیشتر خواهد بود. افرادی که تعداد وعده‏ های غذایی خود را کاهش داده و مقدار غذا را در هر وعده افزایش می ‏دهند، مقدار از مواد مغذی مصرفی، بدون استفاده از بدن شان دفع خواهد شد.

حال این سوال پیش می‏ آید که وعده شام را چگونه باید انتخاب نمود که موجب چاقی و عوارض مختلف نشود و بتواند نیازهای تغذیه‏ ای را نیز تامین کند و ضمناً به علت پُرخوری و انباشته شدن معده از غذا، موجب بدخوابی و یا بی ‏‏خوابی نگردد؟

شام سبک

در پاسخ باید گفت، استفاده از غذاهای سبک که حاوی مواد مغذی ضروری می ‏باشند برای شام مفید است.

همچنین استفاده از کربوهیدرات‏ های پیچیده، یعنی مواد نشاسته‏ ای، برای وعده شام مناسب است، زیرا قند حاصل از مواد نشاسته ‏ای به تدریج وارد خون شده و موجب گرسنگی سریع نمی‏ شود و سیری حاصل از مصرف مواد نشاسته ‏ای طولانی مدت ‏تر از مواد قندی است. نان، سیب‏زمینی، ماکارونی و یا سایر مواد نشاسته ‏ای لازم است به میزان متعادل در وعده شام گنجانیده شوند که موجب افزایش وزن و چاقی نشوند.

در فصل تابستان می‏ توان از غذاهای سبکی مانند نان و پنیر و یک نوع میوه فصل مانند هندوانه، طالبی، خربزه‏، انگور و یا نان و پنیر و گردو (به مقدار مختصر) به همراه خیار و گوجه‏ فرنگی استفاده نمود.

برای حفظ سلامت بیشتر و نیز پیشگیری از چاقی بهتر است از انواع پنیرهای کم کالری و کم نمک استفاده کرد(می‏ توان در منزل از شیر کم‏ چربی، پنیر کم کالری و کم نمک تهیه نمود).

ذکر این نکته ضروری است که افراط در مصرف میوه‏ هایی مانند خربزه، انگور، طالبی و هندوانه و یا گردو و سایر انواع مغز دانه‏ ها می ‏تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود؛ بنابراین باید آن ها را در حد تعادل و مناسب مصرف نمود.

بعضی افراد تصور می‏ کنند که منظور از شام، غذایی مفصل و پُرکالری، مثلاً یک نوع چلو خورش چرب و سرخ کرده و یا کوکو، کتلت، پیتزا و سایر غذاهای چرب و پُر روغن است. در این مورد باید گفت، نه تنها برای شام، بلکه در هیچ یک از وعده‏ های غذایی دیگر، مصرف مواد سرخ کرده و چرب، شیرین یا شور توصیه نمی ‏شود.

در فصل زمستان نیز می ‏توان ساندویچ‏ های سبک خانگی مانند ساندویچ تخم ‏مرغ آب‏ پز سفت، ساندویچ مرغ یا پنیر و گردو و خیار و گوجه‏ فرنگی یا عدسی، خوراک  لوبیا چیتی یا انواع لوبیا که در تهیه آن ها از انواع سبزیجات مانند گوجه‏ فرنگی، فلفل دلمه ‏ای، پیاز، سیب ‏زمینی و امثال آن استفاده شده شامی لذیذ با ارزش تغذیه ‏ای بالا تهیه کرد.

برلیانت بزرگمهر -  مشاور تغذیه و رژیم درمانی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

در محل کار هم صحیح غذا بخورید

عادات غلط غذایی (1) و (2)

اصلاح عادات غلط غذایی !

اشتباهات مردم در غذا خوردن

درست غذا خوردن 12 شرط دارد

6 عادت مضر، قبل و بعد از غذا

رفع خستگی بعد از یك روز كاری سخت

رفع کسالت و خستگی با غذاها

از تمام گروه های غذایی بخورید

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

بایدها و نبایدهای غذا خوردن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.