تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه مطابق با هفتم بهمن 1388 برابر با یازدهم صفر1431 هجری قمری و بیست و هفتم ژانویه سال 2010 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفتم بهمن در آئینه تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه مطابق با هفتم بهمن 1388 برابر با یازدهم صفر1431 هجری قمری و بیست و هفتم ژانویه سال 2010 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:   

7 بهمن 1365

"رونالد ریگان" رئیس‌جمهور آمریکا برای ادای توضیحات پیرامون علت اعزام "مک فارلین" مشاور امنیتی کاخ سفید به تهران، به کمیسیون تحقیق احضار شد.

7 بهمن 1357

به مناسبت رحلت "پیامبر اسلام" (ص) و شهادت "امام حسن مجتبی"(ع) میلیونها نفر در سراسر کشور طی تظاهراتی خواستار باز شدن فرودگاه مهرآباد برای بازگشت" امام‌‌خمینی"(ره) شدند و کارشکنی‌های "بختیار" را محکوم کردند.

7 بهمن 1357

"بختیار" گفت برای ملاقات با "آیت‌الله خمینی"(ره) اگر لازم باشد به پاریس خواهم رفت. "امام"(ره) در پاسخ گفت: "بختیار" غیرقانونی است و باید استعفا دهد. تا استعفا ندهد ملاقاتی در کار نیست.

7 بهمن 1355

سخنگوی دولت اعلام کرد بخشی از نیروهائی که برای سرکوب شورش ظفار رهسپار عمان شده بودند به کشور باز گشتند.

7 بهمن 1349

به دنبال برقراری مجدد روابط سیاسی تهران و قاهره" خسرو خسروانی" به عنوان سفیر ایران رهسپار مصر شد.

7 بهمن 1343

"امیرعباس هویدا" فهرست کابینه خود را به "شاه" معرفی کرد.

7 بهمن 1334

به درخواست علمای قم روحانیون و ائمه جماعات بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به رفراندوم 6 بهمن "شاه" از رفتن به مسجد و اقامه نماز خودداری کردند. منابر تعطیل و فعالیت بسیاری از مساجد محدود شد.

7 بهمن 1331

جلسه‌ای با هدف آشتی میان دکتر"محمد مصدق" و آیت‌الله "کاشانی" برگزار شد. طرفین ضمن‌ اظهار ایرادات خود، از مردم خواستند اتحاد خود را حفظ کنند.

7 بهمن 1330

در پی مخالفت دولت "مصدق" با تصمیم انگلیس برای فرستادن "آگرمان" به عنوان سفیر آن کشور در تهران، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد هیچ سفیر دیگری را به تهران اعزام نخواهد کرد.

7 بهمن 1327

"تقی‌زاده" عامل انعقاد قرارداد نفتی 1933 در برابر اعتراض نمایندگان مجلس خود را بی‌تقصیر و آلت‌فعل معرفی کرد و "رضاشاه" را مسئول این قرارداد دانست. این اعتراف اعتبار قرارداد را به شدت متزلزل ساخت.

7 بهمن 1324

"احمد قوام " قوام‌السلطنه برای چهارمین بار مأمور تشکیل کابینه شد. این کابینه تا 18 آذر 1326 برقرار بود.

7 بهمن 1301

مجلس شورای ملی ضمن استقبال از استعفای" قوام‌السلطنه" از"احمدشاه" خواست "مستوفی‌الممالک" را مأمور تشکیل کابینه کند.

7 بهمن 1294

"سرپرسی سایکس" از سوی دولت انگلیس مأموریت یافت همراه عده‌‌ای از افسران انگلیسی و نظامیان هندی عازم بندرعباس شود و سپس در ایران یک نیروی نظامی موسوم به "پلیس جنوب" تشکیل دهد.

تنظیم: هومن بهلولی