تبیان، دستیار زندگی
سرانجام صبح روز 12 بهمن 1357 بود كه رهبر انقلاب در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد به روی پله‌های هواپیما ظاهر گردیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت امام خمینی به وطن

امام

سرانجام صبح روز 12 بهمن 1357 بود كه رهبر انقلاب در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد به روی پله‌های هواپیما ظاهر گردیدند.

جمعیت انبوهی كه به استقبال رهبر خود رفته بودند در فرودگاه و در طول مسیر آن تا بهشت زهرا در طرفین خیابان ساعت‌ها به انتظار نشسته بودند تا حتی یك لحظه از نزدیك چهره نورانی رهبر دور از وطن خویش را ببینند.

همه شهر گلباران و چراغانی بود. خنده از لب‌های هیچكس دور نمی‌شد. میلیون‌ها انسان كه از سراسر ایران برای دیدار امام خمینی (ره) به تهران آمده بودند در انتظار بودند.

عده‌ای نیز در شهرستان‌ها دقیقه شماری می‌كردند. در فرودگاه عده‌ای از علما و یاران دیرین امام خمینی (ره) به استقبال آمده بودند.

بهشت زهرا

امام خمینی (ره) قصد داشتند ابتدا در دانشگاه تهران چند دقیقه صحبت كنند، اما فشار جمعیت به حدی بود كه این كار غیرممكن می‌نمود، لذا مستقیماً به بهشت زهرا تغییر مسیر دادند و این خود نمایانگر احترام و ارزشی است كه امام خمینی (ره) قلباً به شهیدان و راه آنها دارند كه به جای رفتن به هر محل دیگر بهشت زهرا را پس از 15 سال دوری از وطن جهت سخنرانی انتخاب می‌كنند.

ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن شهدای انقلاب بود شدند و سخنرانی خود را ایراد نمودند.

اعلام تشکیل دولت موقت

امام پس از بازگشت از بهشت زهرا در یك اقامتگاه ساده در جنوب شهر منزل گزیدند.

پس از ورود امام، سیل جمعیت بی‌وقفه برای دیدار در جریان بود. مردم اندك اندك با مقدماتی كه برای ورود امام و استقبال از ایشان ترتیب داده بودند آمادگی تشكیلاتی پیدا می‌كردند.

در روزهای 15 تا 22 بهمن در كشور 2 دولت وجود داشت، یكی دولت موقت انقلاب اسلامی كه مشروعیت و قانونی بودن خود را از حكم امام بدست آورده و مورد تأیید همه ملت بود و دیگری دولت بختیار كه مردم و كارمندان انقلابی ادارات حتی اجازه نداده بودند وزیران كابینه او به داخل ساختمان وزارتخانه‌ها وارد شوند.

مینو خرازی

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

******************************************

مطالب مرتبط

وحدت ناگسستنی

جشن ملی یار مهربان

پیمان جهانی کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.