تبیان، دستیار زندگی
سوبل گزینه اول پروین براى نیمكت زمان زیادى به پایان بازیهاى این فصل پرسپولیس در لیگ برتر باقى نمانده اما هنوز وضعیت نهایى راینر سوبل مشخص نشده است. سوبل كه با قراردادى یك ساله از ابتداى فصل هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت، ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمربى فصل آینده پرسپولیس كیست؟

سوبل گزینه اول پروین براى نیمكت

زمان زیادى به پایان بازیهاى این فصل پرسپولیس در لیگ برتر باقى نمانده اما هنوز وضعیت نهایى راینر سوبل مشخص نشده است. سوبل كه با قراردادى یك ساله از ابتداى فصل هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت، عملكرد تقریباً مناسبى داشته ولى معلوم نیست مسؤولان باشگاه و در رأس تمامى آنها، على پروین چه تصمیمى درباره ادامه كار او اتخاذ كنند. سرمربى آلمانى قرمزها در این فصل یكى از پرفراز و نشیب ترین دوره هاى كارى خود را پشت سر گذاشت. با مسائلى كه شاید پیش از این هرگز برایش اتفاق نیفتاده بود. درگیرى هاى مقطعى بین او و پروین از پیش از شروع بازیهاى لیگ آغاز شد. وقتى قبل از حضور او در ایران، خبر قرار گرفتن حمید استیلى به عنوان دستیار او و مربى پرسپولیس منتشر شد. سوبل آن روزها با صداقت اعلام كرد كه تحت هیچ شرایطى دستیار ایرانى نمى گیرد اما فشار پروین باعث شد تا سوبل كه بیش از همیشه خود را در موضع انفعال مى دید، همه چیز را قبول كند. اضافه شدن پرویز كماسى هم در همین شرایط بود. بعد از اینكه پرسپولیس در بازیهاى ابتدایى لیگ نتایج ضعیفى گرفت و در روزهایى كه همه نحوه تمرینات سوبل را دلیل اصلى شكست ها عنوان مى كردند، نام پرویز كماسى براى اضافه شدن به كادر فنى تیم به میان آمد. سوبل این بار هم چاره یى جز قبول نداشت. با این حال جو تیم به كلى علیه او بود و اوضاع به هیچ وجه بر وفق مراد سرمربى آلمانى پیش نمى رفت. نتیجه گیرى ها به حساب پروین واریز مى شد و مقصر اصلى شكست ها؛ سوبل بود. با این حال رفته رفته با آرام شدن نسبى شرایط و نتیجه گیرى هاى پرسپولیس، وضعیت سوبل هم تغییر كرد. تاكتیك سكوت او در قبال مسائل به وجود آمده حالا جواب داده. از طرفى محبوبیت آقاى سرمربى بین بازیكنان بیشتر از گذشته شده و شرایط قابل تحمل تر از گذشته پیگیرى مى شود. حتى زمزمه هایى درباره تمدید قرارداد با پرسپولیس براى فصل بعد هم به گوش مى رسد اما با توجه به وضعیت فعلى پرسپولیس این اتفاق كاملاً به تصمیم على پروین بستگى دارد.

استراتژى مدیر فنى پرسپولیس در مقطع فعلى نمى تواند از دو حالت خارج باشد. اگر او تصمیم بگیرد از فصل آینده به عنوان سرمربى فعالیت كند هیچ دلیلى براى ماندن سوبل باقى نمى ماند و حضور دوباره او در پرسپولیس منتفى مى شود. اما به نظر نمى رسد پروین چنین تصمیمى بگیرد. كمیته آموزشى فدراسیون نام او را در لیست افرادى قرار داده كه به خاطر نداشتن مدرك اجازه مربیگرى ندارند.

از طرفى او خیلى خوب مى داند كه قرار گرفتن روى صندلى اول تیم عواقبى مى تواند به دنبال داشته باشد. پروین این موضوع را پیش از شروع بازیهاى پرسپولیس در این فصل هم ثابت كرد. درشرایطى كه همه چیز حكایت از ناموفق بودن تیم در بازیهاى لیگ داشت پروین در یك اقدام زیركانه كنار كشید تا با انتخاب سوبل، هم پاسخ انتقادات مطرح شده درباره مخالفت با حضور مربى خارجى در پرسپولیس را داده باشد و هم پیكان انتقادات در روزهاى شكست او را نشانه نرود و حالا دوباره چنین شرایطى حاكم است.

پروین براى اولین بار در طول دوران فعالیت خود، لذت مدیر فنى بودن را چشیده و برترى هاى آن را نسبت به سرمربى بودن مى داند. او اگر امسال هم در قالب مدیر فنى فعالیت كند مى تواند خیلى راحت به تمامى مسائل تیم احاطه داشته باشد. پروین دیگر به خاطر باخت ها به طور مستقیم زیر سؤال نمى رود و مى تواند خیلى راحت در این شرایط توپ را به زمین سرمربى بیاندازد. در این صورت استفاده از گزینه دیگرى غیر از سوبل براى پروین چندان معقول نیست. حضور یك مربى خارجى دیگر دوباره مشكلات را از نو شروع مى كند. ضمن اینكه معلوم نیست جایگزین سوبل تا چه اندازه سازگارى او را داشته باشد. در حال حاضر و در صورت قبول نكردن پست سرمربیگرى بهترین انتخاب براى پروین سوبل است.

او خیلى راحت حضور یك مدیر فنى با امتیازات پروین را قبول كرده و بارها اجازه حضور در حریم خود را به او داده است. بدین ترتیب به همه اینها حضور آرش فرزین را هم اضافه كنید كه از یك طرف نفوذ بسیارى بر پروین دارد و از طرف دیگر بقایش در پرسپولیس مى تواند منوط به ادامه حضور سرمربى آلمانى تیم باشد. بدین ترتیب سوبل تنها گزینه خارجى براى كار با پرسپولیسى ها در فصل جدید محسوب مى شود و پروین این موضوع را خیلى خوب مى داند.