تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از خانم‌ های خانه ‌دار، جراحان و کارگران صنایع عادت کرده ‌اند که پوست دست‌ شان را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگزما در کمین دست‌ شماست!

ظرف شستن

بسیاری از خانم‌ های خانه ‌دار، جراحان و کارگران صنایع عادت کرده ‌اند که پوست دست‌ شان را همیشه خشک و ملتهب ببینند.

آن ها به اقتضای شغل ‌شان مجبورند همیشه با آب و مواد شیمیایی سر و کار داشته باشند و مجبورند با چنین مشکلات پوستی دست و پنجه نرم کنند.

آیا آن ها نیز می ‌توانند با به ‌کار بستن توصیه ‌هایی از دست این مشکل خلاص شوند؟

پوست دست ‌بسیاری از خانم‌ های خانه ‌دار در اثر کارهای خانگی روزمره، ملتهب و قرمز است. این نوعی اگزمای دست به نام "درماتیت خانم‌ های خانه ‌دار" معروف است و اکثر خانم‌ ها و البته آقایانی که در کارهای خانه کمک می ‌کنند، گرفتارش هستند.

لیست سیاه خانه ‌داری

لیست موادی که پوست دست را تحریک می‌ کنند و در طول کارهای روزمره خانگی و تهیه غذاها مورد استفاده قرار می ‌گیرند، تقریبا بی ‌شمار است و شامل مواد شیمیایی موجود در اکثر پاک ‌کننده ‌ها از صابون گرفته تا پاک‌ کننده ‌های اجاق گاز، تمیزکننده‌ ها، آمونیاک، سفید کننده، پولیش، شیشه پاک کن و حتی غذاها می ‌باشد.

اگر شما باغبانی می ‌کنید، باید با مواد تند تری مثل کودها، اسپری و خود گیاهان نیز سر و کار داشته باشید.

ممکن است سابقه وجود ناراحتی‌ های پوستی و خراش کوچک به علاوه عفونت‌ های قارچی و باکتریایی نیز نقش داشته باشند.

آب هم پوست دست را تحریک می ‌کند؟

اغلب فعالیت‌ های خانه ‌داری توام با استفاده از آب است و آب در زمینه‌ سازی تحریک، نقش مهمی بازی می ‌کند و تماس مکرر با آب، پوست را به مواد معمولی که در شرایط عادی تاثیری ندارند، حساس ‌تر می ‌کند.

دستکش

تر و خشک کردن ‌های مکرر دفاع طبیعی خارجی ‌ترین لایه پوست را مختل می ‌کند و لذا مواد موجود در کارهای روزمره خانگی یا تفننی می ‌توانند در پوست به آسانی نفوذ نموده و ایجاد تحریک ‌کنند.

به این ترتیب پرهیز یا کم کردن تماس با آب برای کنترل درماتیت خانم ‌های خانه ‌دار اهمیت خاصی دارد. سعی کنید از خیس کردن مکرر دست اجتناب کنید و وقتی با آب سر و کار دارید دستکش لاستیکی با الیاف نخی بپوشید. دستکش با الیاف نخی مهم است زیرا دستکش لاستیکی باعث عرق کردن و خیس شدن دست‌ ها می ‌گردد و نیز دستکش لاستیکی دارای مواد تحریک‌ کننده است. سعی کنید دستکش را بیش از 15 تا 20 دقیقه در دست نکنید و در صورت امکان قبلا از پودر دست یا پودر دستکش استفاده کنید. مواظب باشید دستکش‌ های با الیاف نخی را وقتی از عرق خیس شده باشند، بشویید و خشک کنید.

3 توصیه به خانم ‌های خانه ‌دار

1- هر وقت دست ‌های تان در معرض مواد شیمیایی تحریک ‌کننده قرار گرفت، آن ها را با آب ولرم آبکشی کنید و بعد کاملا خشک نموده، کرم نرم کننده به کار ببرید.

2- موقع خواب، کرم دست را به مقدار زیاد به دست‌ها بزنید و دستکش نخی یا ابریشمی به دست کنید تا باعث بالا بردن رطوبت دست گردیده، اثر کرم را افزایش دهد.

3- منتظر نباشید مشکلی پیش بیاید تا کاری برای آن انجام دهید. احتیاطات لازم را از قبل به عمل آورید. اگر ناراحتی برطرف نشد، با متخصص پوست مشورت نمایید.

اگزمای دست

اگزمای دست

اگزمای دست یک اصطلاح عمومی برای هرگونه درماتیت دست است. اگزمای خانه ‌داری، دست جراح یا دست نانوا تنها نمونه‌ هایی از درماتیت دست در حرفه‌ های گوناگون‌ هستند. اگزمای دست در حقیقت شایع‌ ترین نوع درماتیت کارکنان صنایع است.

علل اگزمای دست زیاد است زیرا دست در معرض انواع زیادی از مواد مختلف است. اگزمای دست می ‌تواند ناشی از خواص خود ترکیبات یا از پاسخ آلرژیک بدن به این ترکیبات باشد. به عنوان مثال عکس‌العمل به صابون از طبیعت تحریک ‌کنندگی صابون است ولی در سم گیاه پیچک از پاسخ آلرژیک بدن نسبت به سم گیاه پیچک است.

اشخاص با سابقه اگزمای اتوپیک مثل آسم، رینیت (گرفتگی بینی) و اگزمای کودکان برای ابتلا به اگزمای دست مساعدتر هستند. ممکن است این افراد به مواد تحریک ‌کننده حساس ‌تر بوده یا اگزمای دست داشته باشند که بخشی از مساله سرشتی و زمینه ‌ای آن ها است.

عوامل محیطی در منزل و محیط کار نیز مهم است. این عوامل عبارتند از رطوبت پایین، تماس مکرر با مواد شیمیایی، تحریک‌ کننده ملایم و کثرت شستشوی دست.

اگزما

آقایان هم مراقب باشند

مردها اغلب در مورد مراقبت اصولی دست که برای کم کردن عوارض ناشی از محیط اطراف اهمیت دارد، کوتاهی می‌ کنند.

آن ها هیچ ‌وقت مواد تحریک‌ کننده را بلافاصله از دست شان دور نمی‌ کنند و هرگز برای کنترل خشکی پوست ‌شان به صورت روتین از کرم دست استفاده نمی‌ کنند و علاوه بر این ها مردان تماس بیشتری با مواد صنعتی دارند.

خوددرمانی نکنید

مردم اغلب سعی می ‌کنند اگزمای دست را خودشان معالجه کنند و این امر ناراحتی را بدتر می ‌کند.

بعضی اوقات فرآورده‌ های نامناسب، ممکن است به ایجاد جوش ‌های آلرژیک، روی اگزمای معمولی دست منجر گردند و عفونت ثانوی نیز ایجاد گردد و بالاخره وقتی بیمار به مطب پزشک می ‌رود، ممکن است دو سه ناراحتی جداگانه داشته باشد اما هنگامی که این ناراحتی ‌ها تشخیص داده شدند، متخصص پوست می ‌تواند علت اصلی اگزمای دست را مشخص نموده با موفقیت آن را معالجه نماید.

اکرم خواجوند - سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

اگزما را خودتان درمان کنید

اگزما ( حساسیت پوستی ) و روش مقابله با آن

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

خطر مواد پاک‌کننده خانگی

خارش پوست و علل آن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.