تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهید مطابق برنامه مقاله‌ اردوهای ما پیش بروید حتماً برای این اردو به فکر رفتن به یک فضای فرهنگی هستید، فرهنگسرا چطور است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی برای اندیشه

اگر بخواهید مطابق برنامه مقاله‌ اردوهای ما پیش بروید حتماً برای این اردو به فکر رفتن به یک فضای فرهنگی هستید، فرهنگسرا چطور است؟

برای این مقاله قصد داریم یک فرهنگسرا را به عنوان نمونه معرفی کنیم.

فرهنگسرای اندیشه

شاید اگر خبر "می‌ریم اردو"ی این دفعه را به اطلاع دانش آموزان برسانید و بگویید محل اردو، فرهنگسرا است، ازخود بپرسند مگر فرهنگسرا رفتن هم اردو است؟!؟!

فرهنگسرای اندیشه

دانش آموزان با سر و صدا و هیاهو از اتوبوس پیاده می‌شوند و به طرف فضای سر سبز و زیبای پارک اندیشه، که در دل خود یک فرهنگسرای فعال را جای داده، می‌شوند. در میان پچ پچ و صحبت هایشان متوجه می شوید بعضی از آنها در مورد فعالیت‌هایشان در فرهنگسرا می‌گویند و بعضی دیگر می‌گویند اصلاً فرهنگسرا یعنی چه؟ به چه درد می‌خورد؟

فرهنگسرای‌ اندیشه با مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۷۲ ، به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و گسترش هر چه بیشتر معارف و فرهنگ اسلامی افتتاح شد. در خردادماه سال ۱۳۸۰ ، در راستای تحقق هویت بخشی فرهنگسراها‌ به فرهنگسرای‌ مدرسه تغییر نام داد.

فرهنگسرای اندیشه

بچه ها به ترتیب از بخش های مختلف فرهنگسرا بازدید می‌کنند. بخش اول نگارخانه‌، در نگارخانه اندیشه همه روزه آثار نقاشی، هنرهای تزئینی، عکاسی، خوشنویسی و طراحی اساتید و هنرمندان به نمایش گذاشته می شود. برگزاری جشنواره‌های هنری نیز از جمله برنامه های اصلی این واحد است.

فرهنگسرای اندیشه

بخش دوم مرکز آموزش‌ است، ویژه برنامه های مرکز آموزش برگزاری کلاس‌ها و کارگاه های متنوع است. این کارگاه ها در زمینه‌های گوناگونی چون مذهبی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌، هنری و علمی ویژه کودکان‌، نوجوانان‌ و بزرگسالان برگزار می‌شود.

فرهنگسرای اندیشه

آشنایی با روش رده‌بندی دیویی کتابخانه و سیستم مخزن بسته، نحوه انتخاب کتاب مورد نظر و امانت گرفتن آن به همراه فضای بزرگ مطالعه کتاب و شبانه روزی بودن کتابخانه اندیشه، این واحد از فرهنگسرا را به جذاب ترین بخش برای دانش آموزان تبدیل کرده است.

فرهنگسرای اندیشه

در کنار کتابخانه اندیشه، کتابکده‌ شمس الشموس اندیشه، کامل کننده این مجموعه است.

واحد مدرسه اینترنت‌ اندیشه نیز از دیگر بخش‌های جذاب برای بچه‌ها است، این واحد علاوه بر در اختیار گذاشتن کامل ترین و مجهزترین امکانات رایانه‌ای و خدمات اینترنتی ‌برای دانش آموزان، دوره‌های آموزشی، کاربری اینترنت و طراحی صفحات WEB را برای کسب مهارت علاقمندان برگزار می‌کند.

شاید بیش‌ترین زمان صرف بازدید از سالن‌های خانه دانش شود. در این سالن ها کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های فیزیک‌، شیمی‌، زمین‌شناسی‌، زیست‌شناسی و ... برگزار می‌گردد. که به نظر می رسد می تواند این اردو را به  بازدیدی علمی و یا حتی جرقه ای برای رشد و علاقه مندی به گرایش های علوم پایه، تبدیل کند.

از جمله برنامه های مفید فرهنگسرای اندیشه برگزاری همایش‌ها سمینارها، جشنواره‌ها، بزرگداشت‌ها، کنسرت‌های موسیقی‌، سخنرانی‌های گوناگون در زمینه‌های فرهنگی‌، اجتماعی و هنری با ظرفیتی بالغ بر ۱۲۰ نفر در سالن آمفی تئاتر و واحد کانون‌ها است.

در انتهای بازدید می‌توانید از انواع غذاهای ایرانی و فرنگی در رستوران و سفره‌خانه اندیشه عیاران لذت ببرید. که البته باید برای مواجهه بچه ها با این بخش آمادگی قبلی داشته باشیم.

در پایان دانش آموزان در می‌یابند که بازدید از فرهنگسرا و آشنایی با فعالیت‌های مختلف آن به همراه جمعی از دوستان در فضای زیبای و سر سبز پارک هم یک اردوی فرهنگی-تفریحی است.

فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، پارک اندیشه، فرهنگسرای اندیشه  همه روزه پذیرای علاقمندان فرهنگ و هنر می باشد.

تلفن: 88505513-15

مکان های دیگری برای بازدید:

موزه ی آبگینه و سفالینه ایران

ملاقات با حیوانات

پارک علمی فن آموز

آشنایی با آسمان شب

به موزه ی سینمای ایران برویم

تهیه کننده: الهام گارسچی

تنظیم: بخش تربیتی مدرسه اینترنتی تبیان