تبیان، دستیار زندگی
هنر نمایش تصویرهای متحرک، پس از اختراع دستگاه تصویر افکنی توماس ادیسون (کینتوسکپ) در سال 1891، اختراع شد. کمی پس از معرفی دستگاه ادیسون، دو برادر فرانسوی به نام‏های آگوست و لوئی لومیر، دستگاه سینما توگراف را اختراع کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما در گذشته و حال
سینما در گذشته و حال

هنر نمایش تصویرهای متحرک، پس از اختراع دستگاه تصویر افکنی توماس ادیسون (کینتوسکوپ) در سال 1891، اختراع شد. کمی پس از معرفی دستگاه ادیسون، دو برادر فرانسوی به نام‏های آگوست و لوئی لومیر، دستگاه سینما توگراف را اختراع کردند. این دستگاه، تصویرها را بر روی پرده می‏انداخت. تصویرهای، به قدری سریع و پشت سر هم به نمایش در می‏آمدند که متحرک به نظر می‏رسیدند.

در سال 1896 برادران لومیر اولین فیلم عمومی جهان را در پاریس به نمایش گذاشتند. پس از آن، فیلم‏سازان سراسر اروپا و آمریکای شمالی به ساخت فیلم روی آوردند.

فیلم‏های اولیه، به آنچه ما امروزه می‏بینیم، چندان شباهتی نداشتند. آنها سیاه و سفید و صامت بودند و تصویر دائما پرش داشت.

سینما در گذشته و حال

سینما

برخی از دانشمندان، با استفاده از این‏گونه فیلم‏ها، رفتار انسان‏ها و حیوانات را مورد بررسی قرار می‏دادند. به زودی فیلم‏های طولانی‏تری ساخته شد. این فیلم‏ها نیز صامت (بدون صدا) بودند، اما برخی از مدیران سینماها با استفاده از نواختن پیانو در سالن، یا پخش صدای گوینده، تماشاگران را راهنمایی می‏کردند. یکی از ویژگی‏های این نوع فیلم‏ها این بود که تمام مردم جهان با هر زبانی، قادر به فهم آنها بودند؛ بنابراین کمدین‏هایی نظیر چارلی چاپلین (نابغه سینما و فیلم‏های صامت) بسیار سریع به شهرت جهانی دست یافتند.

از ویژگی‏های فیلم‏های صامت این است که تمام مردم جهان با هر زبانی، قادر به فهم آنها بودند.

سازندگان فیلم‏های اولیه، تنها اخبار و رویدادهای واقعی را به نمایش می‏گذاشتند، اما از سال 1902 میلادی، آنها با استفاده از هنرپیشه‏هایی که نقش‏های مردم خیالی را ایفا می‏کردند، سناریوهای تخیلی را به روی پرده آوردند. این گونه فیلم‏ها را در فرانسه و آمریکا بسیار مشهور شدند و هالیوود در شهر کالیفرنیا، مرکز اصلی فیلم‏سازی جهان شد.

اولین فیلم صدادار جهان در سال 1927 در آمریکا به نمایش درآمد و نام آن (خواننده ) جاز بود.

تا قبل از اختراع تلویزیون، بیشتر فیلم‏ها به صورت سیاه و سفید پخش می‏شدند. اما رقابت با تلویزیون، فیلم‏سازان را وادار به ساخت فیلم‏های رنگی کرد. فیلم‏ها داستا‏ن‏های متفاوتی از جمله مذهبی، جنگی، عاطفی، اجتماعی، کمدی، طنز و... را به تصویر می‏کشیدند.

در رقابت بین تلویزیون و سینما، اولی برنده شد و بسیاری از صاحبان سینما و نیز فیلم‏سازان، ورشکست شدند یا تغییر شغل دادند. امروز اکثر مردم، فیلم‏های مورد علاقه خود را از تلویزیون یا ویدئو تماشا می‏کنند؛ اما طرفداران واقعی سینما معتقدند که هیچ‏چیز همچون تماشای فیلم‏های سینمایی آن هم روی پرده عریض سینما لذت بخش نیست.

دایره المعارف کودکان

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

***************************************

مطالب مرتبط

نیروی پلیس، چگونه به وجود آمد؟

بمب اتم

پیام آوران صلح و دوستی المپیک

کشاورز و کشت گندم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.