تبیان، دستیار زندگی
اگر چند بار دست تان را شسته ‌اید، ولی هنوز نگران این هستید که مبادا کثیف باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه برای مبارزه با وسواس‌

وسواس

اگر چند بار دست تان را شسته ‌اید، ولی هنوز نگران این هستید که مبادا کثیف باشد، اگر برای این که مطمئن شوید در ماشین یا خانه ‌تان بسته است باید چند بار آن را امتحان کنید یا اگر افکار مشابهی مدام در ذهن تان تکرار می ‌شود و آزارتان می ‌دهد و راهی برای خلاصی از آن ها پیدا نمی ‌کنید، باید برای درمان بیماری وسواس خود به روان پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر درمان ‌های دارویی می ‌توانید از چند تکنیک نیز استفاده کنید. البته برخی از این تکنیک ‌ها به همکاری اطرافیان شما نیاز دارد.

* اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. برای این کار می ‌توانید هر روز روی یک کاغذ کارهایی را بنویسید که توانایی انجام آن ها را دارید و بسیاری از اطرافیان شما در انجام آن ها ناتوان هستند. اگر کمی فکر کنید، متوجه می‌ شوید تعداد این کارها خیلی زیاد است؛ فقط چون برای شما یک امر عادی به شمار می ‌آید، به توانایی‌ های خود ایمان نیاورده بودید.

* هر بار که فکر وسواسی به سراغ شما آمد، از آن رنجیده نشوید.

با خونسردی یک نفس عمیق بکشید و این جمله را با خود بگویید: "مهم نیست، مجدد امتحان می‌کنم." و پس از کنترل مجدد لحظه ‌ای تمرکز کنید تا دوباره آرام شوید.

* هر بار که موفق شدید بدون اضطراب بر فکر وسواسی خود غلبه کنید، خودتان را تشویق نمایید.

* با یکی از نزدیکان خود که فکر می ‌کنید می‌ توانید به او اعتماد کنید، مشکل خود را در میان بگذارید و بگویید که این تکنیک ‌ها را شروع کرده ‌اید. تشویق یک فرد دیگر در ادامه دادن این راه برای شما خیلی کمک ‌کننده است.

کیف

* فرمان ایست بدهید. زمانی که فکر وسواسی به شما حمله کرد، ابتدا آن را آزاد بگذارید. مثلا اگر احساس کردید دست تان کثیف است، به دستشویی بروید و مشغول شستن دست‌های تان شوید. بعد یک باره بگویید ایست و به شستن دست‌های تان خاتمه دهید. کلمه ایست و توقف بعد از آن را یک قانون نقض ناشدنی در نظر بگیرید.

*‌ از نزدیکان بخواهید خود را در موقعیت ‌های مشابه وسواس شما قرار دهند. مثلا اگر از نامرتب بودن احتمالی کیف خود همیشه رنج می ‌برید و می ‌ترسید که فردا کتاب یا دفتر یا خودکارتان را جا گذاشته باشید و همین فکر باعث می‌ شود هر شب چند بار کیف خود را بیرون بریزید و آن را مرتب کنید، از خواهر، برادر یا دوست تان که به عنوان همراه انتخاب کرده‌اید بخواهید کیفش را در حضور شما مرتب کند و شما پس از او همان کار را انجام دهید.

در نهایت این نکته را فراموش نکنید که حتما باید از دارو‌های مخصوص، که توسط پزشک برای شما تجویز می‌ شود استفاده نمایید.

دکتر میثم رضایی‌

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

جهت خرید کتابی مرتیط با این موضوع از فروشگاه اینترنتی اینجا کلیک نمایید.

*مطالب مرتبط:

چرا بعضی ‌ها وسواسی می‌ شوند؟

همه چیز را دوباره بشور!

وسواس چیست و چگونه آن را درمان كنیم؟

وسواس و علاج آن

 وسواس فكری 

تاثیر نماز بر وسواس فكری

تأثیر نماز بر وسواس عملی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.