تبیان، دستیار زندگی
بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در آذر 86 در جمع طلاب و فضلای حوزه و تاکید ایشان مبنی بر رشد و ارتقای فعالیت‌های حوزه به ویژه در عرصه تبلیغ، «شورای پیشبرد و ارتقای حوزه» تشکیل گردید که یکی از ثمرات آن تاسیس شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی تبلیغ می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از موازی‌کاری در عرصه تبلیغ دینی
فرخ‌فال

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در آذر 86 در جمع طلاب و فضلای حوزه و تاکید ایشان مبنی بر رشد و ارتقای فعالیت‌های حوزه به ویژه در عرصه تبلیغ، «شورای پیشبرد و ارتقای حوزه» تشکیل گردید که یکی از ثمرات آن تاسیس شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی تبلیغ می‌باشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دبیر شورای سیاست‌گذاری تبلیغ حوزه، امروز در جمع خبرنگاران بر ضرورت هماهنگی در عرصه تبلیغ دینی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اصولی‌ترین ماموریت‌های انبیاء موضوع تبلیغ و تربیت مبلغ است به گونه‌ای که همه آنان مشقات بسیاری را در این مسیر متحمل شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال افزود: موضوع تبلیغ و تربیت مبلغ در دوران غیبت به عهده فقها و علمای دین و حوزه‌های علمیه است که در این راستا مراجع عظام تقلید و روحانیت به سهم خود سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در عرصه تبلیغ به عنوان یک وظیفه الهی داشته‌اند و در همه فراز و نشیب‌های تاریخ این ودیعه الهی را حفظ کردند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری تبلیغ بیان داشت: تبلیغ معارف دینی موجب حرکت جامعه به سوی سعادت است، لذا اگر تبلیغ کم‌رنگ شود جامعه اسلامی پیشرفت نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال ادامه داد: در آذر 87 بعد از تحقیق و بررسی بسیار و با مسئولیت آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه و با عضویت مدیران ارشد همه نهادهای مرتبط با اعزام مبلغ، شورایی تشکیل شد و کار سیاستگذاری و هماهنگی نهاد‌های اعزام کنند مبلغین و تربیت مبلغ را بر عهده گرفته است.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران، مدیر حوزه‌های علمیه خراسان و اصفهان،رییس دفتر تبلیغات اسلامی، رییس سازمان تبلیغات، رییس جامعه‌المصطفی، مدیر جامعه‌الزهرا، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاون تبلیغ حوزه و دو نفر از کارشناسان تبلیغی اعضای شورای سیاست‌گذاری تبلیغ را تشکیل می‌دهند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری تبلیغ عنوان کرد: اساس‌نامه این شورا و آیین‌نامه تشکیل جلسات آن تصویب شد و تشکیل کار‌گروه‌ها برای بررسی و تحقیق در تعیین اولویت‌هایی که باید به عنوان سرفصل سیاست‌گذاری تعیین شوند، شروع شده است.

وی ادامه داد: آذر ماه 88 مبلغان، علما و مدیران نهادهای حوزوی و تبلیغی با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که رهنمودهای معظم‌له به اعضای شورا قوت فراوانی بخشید و به برکت آن کلیات طرح ساماندهی و هماهنگی تبلیغ در داخل و خارج کشور به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال گفت: هدف از این طرح جامع، ساماندهی و هماهنگی همه نهاد‌های تبلیغی کشور است و در این طرح ستادی به عنوان ستاد اجرایی، طرح‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تشکیل شده که متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار همه نهادهای اعزام و تربیت مبلغ است، همچنین در این شورا کمیته‌های نیازسنجی و هدف‌گذاری تبلیغ، جذب و آموزش، تعیین اولویت‌های تبلیغی، اعزام مبلغ، کمیته نرم‌افزار جامع اعضا و کمیته تکمیل اطلس جغرافیایی تبلیغ تشکیل گردیده است.

وی بیان داشت: در قالب یک شبکه اینترانت داخلی همه نهاد های اعزام و تربیت مبلغ به هم متصل می‌شوند و اعزام‌ها، ساماندهی و از موازی کاری و ناهماهنگی‌ها جلوگیری می‌شود .

دبیر شورای سیاست‌گذاری تبلیغ اضافه کرد: تاسیس کتابخانه تخصصی،‌تشکیل ستاد اجرایی، و آغاز کار فعالیت کمیته ها از برنامه های این شورا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال ادامه داد: ارتقاء سطح کیفیت تبلیغ از مهمترین وظایف نهاد های تبلیغی است و در این راستا آموزش‌های کاربردی،‌سفیران هدایت، کارگاه‌های آموزش تبلیغ، طرح‌های هجرت بلند و کوتاه مدت ، دوره های مختلف تبلیغی همگی در عرصه ارتقای کیفیت تبلیغ دینی در جامعه موثر است.

وی یادآور شد: از دغدغه های جدی این شورا کم کردن و از بین بردن بدعت‌ها در تبلیغ‌ها و مداحی‌ها است که باید از علاقه مخاطبین استفاده کرد و از ظرفیت‌ها بهره برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در پایان خاطرنشان ساخت: کمیته تعیین اولویت‌های تبلیغی با هدف تشکیل کارگروهی برای بررسی اولویت‌های تبلیغی تشکیل شده است و آماده دریافت طرح‌ها و ایده‌های نو تبلیغی طلاب و روحانیون می‌باشد.