تبیان، دستیار زندگی
4 بهمن ماه ، مصادف با هشتادمین سال تولد استادی بود که با ترسیم تابلوی عصر عاشورا - عاشورایی که هویت مذهبی ایرانیان با آن عجین است - فریاد جاودانگی این واقعه را در سکوت سرد بازگشت اسب امام حسین (ع) به اردوی امام راوی شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد تصویرگر جاودانگی عاشورا

استاد فرشچیان

4 بهمن ماه ، مصادف با هشتادمین سال تولد استادی بود که با ترسیم تابلوی "عصر عاشورا" - عاشورایی که هویت مذهبی ایرانیان با آن عجین است - فریاد جاودانگی این واقعه را در سکوت سرد بازگشت اسب امام حسین (ع) به اردوی امام راوی شد.

استاد فرشچیان نقاش نام آشنای معاصر ایران در عرصه جهانی است که پس از سال ها فراگیری در ایران و خارج از کشور، با خلق آثاری چون غدیر ،ضامن آهو ، پنجمین روز آفرینش ،عصر عاشورا، کوثر و طراحی ضریح امام رضا ، نمادی از عشق عمیق ایرانیان به چهارده معصوم و آل علی شد.

استاد "محمود فرشچیان" متولد چهار بهمن 1308 در اصفهان است. پدر فرشچیان که نماینده فرش اصفهان بود با دیدن استعداد فرزندش، وی را به کارگاه نقاشی استاد "حاج میرزا آقا امامی"برد.

استاد فرشچیان پس از آموزش نزد استاد "امامی" و "بهادری" و دانش‌آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا به اروپا سفر کرد و چندین سال به مطالعه آثار هنرمندان غربی در موزه ها پرداخت. ایشان در موزه‌های اروپا، اولین کسی بود که،با بسته‌ای از کتاب و قلم، وارد موزه می‌شد و آخر از همه، خود او بود که از موزه خارج می‌شد.

پس از بازگشت به ایران، فرشچیان کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد.

استاد فرشچیان نقاش نام آشنای معاصر ایران در عرصه جهانی است که پس از سال ها فراگیری در ایران و خارج از کشور، با خلق آثاری چون غدیر ،ضامن آهو ، پنجمین روز آفرینش ،عصر عاشورا، کوثر و طراحی ضریح امام رضا ، نمادی از عشق عمیق ایرانیان به چهارده معصوم و آل علی شد.

درنکو داشت ایشان فیلم مستندی نیز با عنوان "عشق‌پرداز" به کارگردانی محمد هادی کاویانی، با حضور استاد عزت الله انتظامی، پرویز پورحسینی و با صدای زیبا بروفه ساخته شده‌است .که در آیین رونمایی کتاب پنجم استاد به نمایش در آمد.

آخرین و پنجمین جلد از کتاب آثار "محمود فرشچیان" شامل تازه‌ترین آثار این هنرمند از سوی انتشارات گویا شامل 150 اثر نگارگری و طراحی از تازه‌ترین آثار محمود فرشچیان در 258 صفحه رنگی با کاغذ گلاسه در سال 1387 منتشر شده‌ است. "ناصر میرباقری" ناشر این کتاب درباره ویژگی‌های این کتاب گفته‌است که این کتاب در قطع رحلی سلطانی در هشت رنگ، در جلدهای مختلف چرمی، گالینکور با قاب مخصوص به خود روانه بازار شده که برای اولین بار در کتاب‌های آثار فرشچیان از رنگ متالیک نیز استفاده شده است

منتخبی از جوایزی که استاد دریافت داشتند: انضمام نام هنرمند در فهرست روشنفکران قرن بیست و یکم ،نشان درجه یک هنر ،تندیس طلایی اسکار ایتالیا ،نشان هنر نخل طلایی ایتالیا ، تندیس طلایی اروپایی هنرایتالیا ،دیپلم آکادمیک اروپا،دیپلم لیاقت دانشگاه هنرایتالیا ،مدال طلای آکادمی هنر و کارایتالیا ،جایزه? اول وزارت فرهنگ و هنرایران ،مدال طلای جشنواره? بین‌المللی هنر بلژیک،مدال طلای هنر نظامی ایران است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی