تبیان، دستیار زندگی
30 درصد جامعه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند. این 30 درصد شامل 5 میلیون خانوار می‌شود، 5 میلیون خانوار هم شامل خوشه 2 شده‌اند، 6 میلیون 800 هزار خانوار هم در خوشه یك قرار گرفته‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشه سوم هم یارانه می گیرد

مدد یارانه

رییس مركز آمار ایران به عنوان مسوول خوشه بندی و كسی كه از نزدیك در جریان این امر مهم قرار گرفته از نحوه تقسیم بندی خانوارها در خوشه های سه گانه ، خوشه هایی كه به آنها یارانه تعلق می گیرد و احتمال تغییر مبنای خوشه بندی گفت.

مشخص شدن قرار گرفتن خانوارها در خوشه‌های مختلف باعث ایجاد بحث‌ها و مسائل مختلف شد. قرار گرفتن خانوارهای زیادی با درآمد و داراییهای كاملاً متفاوت در خوشه 3 برای مردم سوال برانگیز بود. مدد رئیس مركز آمار ایران پاسخگوی سؤالات خبرگزاری فارس در این خصوص بود.

فارس: بعد از اعلام خوشه‌بندی و اینكه افراد خانوارها در چه خوشه‌ای قرار گرفتند ابهامات زیادی پیش آمده. بسیاری از مردم با درآمد و دارایی كاملا متفاوت مشتركان در خوشه 3 قرار گرفتند. كسانی كه 200 تا 250 هزار تومان حقوق می گیرند و ماشین و واحد مسكونی ندارد با كسی كه 700 هزار تومان حقوق می گیرد و ماشین و منزل شخصی دارد در یك خوشه اند. چرا؟

مدد: اینطور نیست. خانواده ای كه دو نفر است با این مشخصاتی كه شما اشاره كردید(حقوق 250 هزار تومان ، بدون منزل مسكونی و خودروی شخصی) حتما در خوشه 2 قرار می‌گیرد. حتماً اشتباهی شده باید مراجعه كنند تا رسیدگی كنیم. اما ممكن است این فرد داراییهایی داشته كه یا اعلام نكرده یا هنوز در اسناد رسمی به نام اوست. ولی در حال حاضر در تملك او نیست.

30 درصد جامعه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند. این 30 درصد شامل 5 میلیون خانوار می‌شود، 5 میلیون خانوار هم شامل خوشه 2 شده‌اند، 6 میلیون 800 هزار خانوار هم در خوشه یك قرار گرفته‌اند

فارس:‌از این مصداقها زیاد است؟

مدد: 30 درصد جامعه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند. این 30 درصد شامل 5 میلیون خانوار می‌شود، 5 میلیون خانوار هم شامل خوشه 2 شده‌اند، 6 میلیون 800 هزار خانوار هم در خوشه یك قرار گرفته‌اند.اما چون خوشه سومی ها زودتر به اینترنت و اس‌ام‌اس دسترسی پیدا كرده‌اند اعتراض می‌كنند، این هم حق آنها است.

فارس: تفاوت آدمهایی كه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند به لحاظ درآمد و دارایی خیلی زیاد است.

مدد: كسانی كه از یك مقطع به بالا قرار می‌گیرند جزو خوشه 3 است،در خوشه یك و دو تفاوت خانوارها محدود است اما در خوشه 3 این تفاوت بسیار زیاد است .هر كسی از سقف خوشه 2 بالاتر قرار گرفته جزو خوشه 3 ست. به همین دلیل در خوشه 3 تفاوت‌ها زیاد است. كل كسانی كه در خوشه 3 قرار گرفته‌اند 14 میلیون نفر هستند. 30 میلیون نفر در خوشه یك و 17 میلیون و 400 هزار نفر هم در خوشه 2 قرار گرفته اند.

مدد یارانه

فارس: ملاك و معیار قرار گرفتن در این خوشه‌ها چیست؟

مدد: قرار گرفتن افراد و خانوارها در خوشه‌ها براساس مدل خاصی تعیین شد كه سالها است این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در عین حال این ملاك‌ها و مدل در كمیسیون طرح تحول اقتصادی مجدد مطرح خواهد شد و تمام ابعاد آن مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.

فارس: امكان اینكه این ملاك و معیار تقسیم‌بندی خانوارها در خوشه های تعریف شده در كمیسیون طرح تحول تغییر كند و افراد از یك خوشه به خوشه دیگر منتقل شوند وجود دارد؟

مدد: ممكن است. اما تاكنون براساس مدلی كه مبنای آن طرح هزینه درآمد خانوار است این تقسیم‌بندی صورت گرفته. این طرح 40 سال است كه برای طبقه‌بندی جامعه در كشور مورد استفاده قرار می گیرد.

فارس: كسانی كه در این مدت(بعد از پر كردن فرم اطلاعات اقتصادی خانوار) به تعداد خانواده آنها اضافه شده چه باید بكنند؟

مدد: آنها از اردیبهشت‌ماه با مراجعه به پایگاههای مركز آمار می‌توانند اطلاعات خود را اصلاح كنند. این پایگاهها از تاریخ یاد شده دائمی خواهد بود .این دائمی بودن نگرانی را از مردم برخواهد داشت.

فارس: آیا خوشه 3 هم یارانه می‌گیرد؟

مدد: بله. به همه یارانه تعلق می‌گیرد مگر آنكه خود از گرفتن یارانه منصرف شود و اعلام كند.

فارس: تقسیمات استان هم در این خوشه‌بندی تأثیر داشته؟

مدد: ما به تفكیك اطلاعات همه استانها و مناطق را داریم.

تنظیم:س.آقازاده