تبیان، دستیار زندگی
در ابتدای هفته معاملاتی گذشته، تشدید بحران اقتصادی در آمریکا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش‌بینی افزایش قیمت طلا

طلا

در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی روندی نزولی داشت.

این افت قیمت در حالی است که در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1135.125 دلار در تاریخ 18 ژانویه، به میانگین قیمت 1090.250 دلار در تاریخ 22 ژانویه 2010 رسید و طی این هفته با کاهش چشمگیر 4/1 درصدی مواجه شد.

دنیای اقتصاد علل افزایش طلا در هفته گذشته را رویداد های زیر می داند:

در ابتدای هفته معاملاتی گذشته، تشدید بحران اقتصادی در آمریکا و تداوم روند ورشکستگی شرکت‌های کوچک در این کشور به دلیل کمبود اعتبارات و کاهش تقاضا برای کالا و خدمات عواملی بودند که افزایش اندک ارزش نرخ برابری دلار در برابر یورو و متعاقبا افزایش قیمت طلا را دربرداشتند.

طلا

در همین حال، در هفته گذشته، اقدام دولت انگلیس مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانکی در حد 5/0 درصد که از سال قبل در این نرخ نگه داشته شده بود، در کوتاه مدت موجب افزایش تورم در این کشور گردید، هر چند که در بلندمدت ممکن است به سود اقتصاد بحران زده این کشور باشد، ولی این پیش‌بینی وجود دارد که تا آخر این ماه نرخ تورم به 5/3 درصد نیز افزایش یابد. عامل دیگر این افزایش نرخ تورم، تزریق بسته‌های نجات ملی توسط دولت به اقتصاد این کشور است. در همین راستا ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و به دنبال آن، بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با افت روبه‌رو شد. همچنین در هفته گذشته، وزارت انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود منتشر کرد که میزان ذخایر انرژی در این کشور افزایش داشته است. علاوه براین در پی گرفتن سیاست‌های انقباضی دولت چین و همچنین محدود کردن وام‌های پرداختی، حکایت از عملکرد محافظه‌کارانه این دولت در رویایی احتمالی با بحران مالی در اقتصاد این کشور دارد.

طلا

این عوامل در هفته گذشته سبب پایین آمدن بهای نفت در بازارهای جهانی و به موازات آن کاهش چشمگیر بهای طلا در این بازارها شدند. این در شرایطی است که سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان در سال 2010، به بیش از 4/2 درصد برسد، در حالی که این رقم در سال 2009 میلادی، بیش از 2/2 درصد کاهش داشت. انتشار این گزارش با ایجاد چشم‌اندازی امیدوارکننده در بین معامله‌گران بین‌المللی، سبب رویکرد آنها به بازارهای مالی و خروج فیزیکی از بازار فلزات‌گرانبها مانند طلا شد که در همین راستا، بهای طلا در بازارهای جهانی با کاهشی هیجانی همراه شد. این در حالی است که در اواخر هفته گذشته، به نقل از سایت خبرگزاری رویترز Reuters، اقدام جدید اوباما مبنی بر اعمال محدودیت بر بزرگ شدن بانک‌ها، سبب بروز نگرانی‌هایی در بین سهامداران این کشور و همچنین افت شدید شاخص سهام بانکی در بورس آمریکا شد که با توجه به این اقدام و به دنبال محدود شدن جریان سرمایه از بانک‌ها ارزش دلار در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت و احتمال بالا رفتن قیمت طلا نیز در هفته بعد وجود دارد. این اتفاقات در حالی است که برنامه اصلاحات اساسی در قوانین بانکی آمریکا و وضع مالیات‌های جدید بر بانک‌های این کشور، از ریسک سرمایه‌گذاری کاسته و سبب تقویت ارزش دلار در قبال سایر ارزها خواهد شد. این امر و همچنین احتمال ترکیدن حباب مسکن در چین و نزدیک بودن عید چینی‌ها از عوامل مهمی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت این فلز تاثیر گذار باشند.

منبع: سایت دنیای اقتصاد

تنظیم: حاجی محمد علی


برای خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.