تبیان، دستیار زندگی
چیزهایی را خواهید داشت كه واقعا به آن‌ها احتیاج دارید پس باید هر چیز جدیدی كه وارد آن می‌كنید، یك چیز دیگر را به جای آن كم كنید. به خاطر داشته باشید این تنها راه برنگشتن به ریخت‌و پاش و وضع قبلی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش نیاز خانه تکانی

خانه تکانی

یكی از مشكلات اساسی در اكثر آپارتمان‌های كوچك نداشتن انباری یا كمدهای دیواری به اندازه كافی است. در زمانی مثل اکنون که به  خانه تکانی و نظم بخشی اسباب و وسایل منزل نزدیک می شویم و همه سعی دارند به نظافت و سامان دادن خانه های خود بپردازند، به کار بستن این راهکار ها می توان کمک زیادی به شما بدهد .

بسیاری از وسایل ریز، خانه‌های كوچك را درهم‌برهم نشان می‌دهند. اگر مایلید خود كار جمع‌آوری و تقسیم‌بندی وسایل را بر عهده بگیرید از روش خاص آن استفاده كنید. نیاز شما انگیزه‌ انجام آن است.

همه ما از بچگی شروع به جمع كردن چیزهای مختلف می‌كنیم. بعضی از آن‌ها تا مدتی قابل استفاده‌اند و بعد كاربردی ندارند و بعضی مثل دفتر خاطرات یا آلبوم دوره دبیرستان همیشه پیش ما باقی می‌مانند. فرق بین انتخاب چیزهایی كه می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، یعنی لذت بردن از یك محیط كوچك .

* از تمام چیزهای خرده‌ریز یك لیست تهیه كنید و آن‌ها را به عنوان فهرست كالا در نظر بگیرید.

* وسایلی را كه احتیاج دارید و آن‌هایی را كه چون حس خوبی در شما ایجاد می‌كنند، می‌خواهید نگه دارید، با زدن علامت از هم جدا كنید.

* در دسته سوم چیزهایی را قرار دهید كه احتیاجی به آن‌ها ندارید و حاضرید در اختیار دیگران قرار دهید .

*  چهارم مخصوص چیزهای دور ریختنی است.

باید هر چیز جدیدی كه وارد آن می‌كنید، یك چیز دیگر را به جای آن كم كنید.

با این روش می‌توانید چیزهایی را كه به شما تعلق دارند، كم كنید. اتاق به اتاق رفته و چیزهای اضافی را با این سیستم جدید از هم تشخیص دهید. بعد از چند ساعت جعبه‌های مختلفی خواهید داشت شامل چیزهای مورد نیاز، اشیایی كه دوست دارید باز پیش خود نگه دارید، چیزهایی كه باید به دیگران ببخشید و كوهی از زباله كه باید دور ریخته شوند.

كمد، انباری یا هر جای ممكن را برای استفاده بیشتر به طبقات مختلف تقسیم بندی كنید. خلاق باشید. البته نه به این معنی كه مثلا لباس‌های زمستانی‌ را در فر قرار دهید! جدای از شوخی، با كمی ابتكار انباری شما از این به بعد جای نگه‌داری اشیاء باارزش خواهد شد پس تا جای ممكن آن را با سلیقه درست كنید و خوب نگه دارید.

اما سخت‌تر از همه آن كه به این نظم ادامه دهید. اگر آپارتمان كوچك خود را به عنوان محیطی همیشه مرتب در نظر بگیرید، چیزهایی را خواهید داشت كه واقعا به آن‌ها احتیاج دارید پس باید هر چیز جدیدی كه وارد آن می‌كنید، یك چیز دیگر را به جای آن كم كنید. به خاطر داشته باشید این تنها راه برنگشتن به ریخت‌و پاش و وضع قبلی است.

همشهری همراه با تغییر

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

خانه تكانی شب عید

صدمات بدنی در حین خانه تکانی

ریز نکته های خانه داری؛ شستشوی پرده

خانه تكانی بهاری

راه ورسم خانه داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.