تبیان، دستیار زندگی
اولین گام برای دانشمند شدن، راهنمای صفحه اصلی پژوهش های دانش اموزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح پژوهش های دانش آموزی، بخشی از سایت مدرسه اینترنتی تبیان، که برای ترویج آموزش مبتنی بر جستجوگری در بین معلمان و دانش آموزان ایرانی در نظر گرفته شده است که می خواهد با استفاده از تکنولوژی های جدید شیوه آموزش و لذت بردن از علوم را بهبود بخشد.

صفحه پژوهش های دانش آموزی دارای بخش های متفاوتی است که هریک از مخاطبان این طرح، اعم از معلمان و دانش آموزان می توانند از آن بهره مند گردند. این بخش شامل قسمت های زیر است:

مهارت های پژوهشی: مقاله های مرتبط با پژوهش و معرفی روش ها و مهارت های تحقیق و پژوهش

مهارت های فنی: آموزش مهارت های فنی مورد نیاز در انجام پروژه های عملی و نحوه استفاده از ابزار و وسایل

بازدید های علمی- دانش آموزی: معرفی مکان های علمی و تحقیقاتی جهت بازدید دانش پژوهان و دبیران

ویترین وسایل مورد نیاز: معرفی وسایل و قطعات و ابزارهای پرکاربرد در پروژه ها، انواع آن ها و تهیه آن ها

اخبار و اطلاعیه ها: ارائه اخبار و اطلاعیه های پژوهشی و دعوتنامه عمومی نمایشگاه های پروژه های مدارس

معلم ها

شما به عنوان معلم شرکت کننده در این طرح می توانید پروژه های دلخواهتان را از منوی انتخاب موضوع انتخاب کنید و در سایت پروژه های دانش آموزی ثبت نام کنید و با گروه های دانش آموزی از مدرسه محل تدریستان دست به کار بشوید.

به عبارت دیگر از شما خواسته می شود تا طرح درس های نوشته شده برای هر پروژه را مطالعه کرده سپس برای گروه های دانش آموزی خود تشریح و آن ها را به فعالیت وا دارید تا یک پروژه را از ابتدا تا رسیدن به نتیجه دنبال کنند.

در حین انجام پروژه نیز می توانید از مشاور پژوهش های دانش آموزی و گفتگو با سایر شرکت کنندگان در بخش انجمن ها بهره مند شوید.

هم چنین از فعالیت های دانش آموزان تصاویری تهیه کنید و به همراه تکالیف مربوط به هر طرح درس پروژه انتخابی به ایمیل  project@tebyan.com ارسال نمایید تا در منوی نمایشگاه مجازی مدارس قرار گیرد.

ضمناً برای آشنایی معلم ها با فعالیت های پروژه ای، بخش ویژه ای به نام آموزش پروژه محور وجود دارد. توصیه می کنیم قبل از انتخاب پروژه و تشکیل تیم های دانش آموزی درس های این قسمت را مطالعه و تکالیف مربوطه را انجام دهید.

شما دبیران گرامی جهت غنی سازی محتوا و اطلاع رسانی به سایر مدارس می توانید موضوعات تحقیق و پژوهش مدرسه خود را در قسمت پیشنهاد موضوع ارائه دهید.

دانش آموزان

شما دانش آموزان علاقه مند می توانید با استفاده از روش های زیر در این طرح شرکت کنید:

الف: با توجه به علاقه و دوره تحصیلی خود پروژه مورد علاقه خودتان را از منوی انتخاب موضوع انتخاب کنید سپس از معلمین خود درخواست کنید تا در سایت پروژه های دانش آموزی شرکت کنند و شما را به عنوان گروه دانش آموزی در یک پروژه ثبت نام کنند. این بهترین راهی است که ما به شما توصیه می کنیم. در این زمینه می توانید با مدیر و یا سایر مسئولین مدرسه خود نیز مشورت کنید.

ب: اگر شما یک یا چند دانش آموز علاقمند هستید و می خواهید به تنهایی در این طرح شرکت کنید می توانید از بین کاردستی های علمی معرفی شده در سایت موضوعی را انتخاب کنید و به عنوان یک پروژه کوچک آن را به نتیجه برسانید. در حین انجام پروژه نیز می توانید سوالات خود را از مشاور بخش پژوهش های دانش آموزی بپرسید یا تجربیات و مشکلات خود را به عنوان بحث در انجمن پژوهش های دانش آموزی مطرح نمایید و با دیگر شرکت کنندگان این طرح هم فکری و مباحثه نمایید.

هم چنین می توانید از کمک اولیاء محترم خود و یا معلمان عزیز استفاده کنید. در ضمن یادتان باشد که کارهای پروژه را خودتان انجام دهید و تنها از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید.

تنظیم:الناز فطیرخورانی