تبیان، دستیار زندگی
کتاب سالنامه پارس سومین مجموعه از گزیده مطبوعات ایران به کوشش سید فرید قاسمی از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به انتشارات امیرکبیر منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"سالنامه پارس" از گزیده مطبوعات ایران

سالنامه پارس از گزیده مطبوعات ایران

کتاب "سالنامه پارس" سومین مجموعه از گزیده مطبوعات ایران به کوشش سید فرید قاسمی از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش مهر، محمد علی امیر جاهد در نوروز 1304 یک تقویم کوچک به عنوان سالنمای1304 انتشار داد و این مقدمه‌ای شد برای بنیاد گذاری سالنامه پارس که در 24 بهمن این سال نخستین شماره‌اش با عنوان سالنامه پارس 1305 منتشر شد.

در پاره‌ای از شماره‌های سالنامه پارس که 28 سال دوام آورد نوشته‌اند: سالنامه رسمی مملکتی ایران مشتمل بر مطالب ادبی، اجتماعی، فلاحتی، خانه‌داری، فکاهی، فنی، بهداری، تجارتی، تاریخی و علمی، و نیز "راهنمای تشکیلات دولتی با مطالبی درباره حوادث سال و مسائل اجتماعی".

بیشتر مطالب مندرج در سالنامه پارس به وسیله  امیر جاهد تهیه شده‌است. افزون بر او سید صدرالدین بلاغی نایینی، حسینعلی راشد، غلامرضا رشید یاسمی، جواد فاضل لاریجانی، غلامعلی فکری ارشاد، حسینعلی مستعان، محمد معین و سعید نفیسی را نیز باید از نویسندگان پرکار این سالنامه قلمداد کرد.

از گزیده مقالاتی که در این کتاب از مجموعه سالنامه‌های پارس گرد آمده می‌توان به "انسان شناسی"، "فردوسی و شاهنامه"، "نمایش در ایران"، "هدیه سال نو" و "دارو و درمانهای قدیمه" اشاره کرد.

گزیده "سالنامه پارس" با شمارگان 3000 نسخه در 142 صفحه و به قیمت 1200 تومان منتشر شده‌است.