تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: تعمق، ژرف‌اندیشی و فقاهت ویژگی بارز حوزه نسبت به سایر مراکز علمی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژرف‌اندیشی ویژگی بارز حوزه

ژرف‌اندیشی ویژگی بارز حوزه

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: تعمق، ژرف‌اندیشی و فقاهت ویژگی بارز حوزه نسبت به سایر مراکز علمی است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی در نشست اساتید سطح عالی حوزه با اشاره به تشکیل کمیسیون اساتید، گفت: هدف از تشکیل این کمیسیون استفاده از ظرفیت‌های اساتید حوزه در راستای برنامه‌ریزی‌های مناسب است.

وی با اشاره به جایگاه استاد در حوزه‌های علمیه، استاد را محور تعلیم و تربیت در حوزه خواند و گفت: در سنت حوزه‌، استاد فقط معلمی برای انتقال مفاهیم نیست بلکه مربی اخلاق نیز می‌باشد و این امر امتیاز بارز حوزه نسبت به دیگر مراکز علمی به شمار می‌رود که باید همچنان حفظ شود.

معاونت آموزش حوزه‌های علمیه گفت: حوزه از جهات مختلف از جمله علمی، آموزشی و اخلاقی مزیت‌های فراوانی دارد و لازم است رابطه عاطفی و قداست‌آمیز بین استاد و شاگرد طبق روال سابق پایدار بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: در تحولات حوزه باید شیوه اجتهادی و روش مراجعه به متون اصیل و همان سبک و سیاق سنتی حوزه ادامه یابد، البته لازم است شرایط امروز نیز مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی با اشاره به حضور طلاب علاقه‌مند به تحصیل علوم دینی در حوزه، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی منسجم و بهینه و نیز همکاری همه کسانی که در کار تعلیم و تربیت حوزه نقش دارند از جمله اساتید و مدیران حوزه‌ها را می طلبد.

حجت‌الاسلام و‌‌المسلمین عباسی تاکید کرد: تنوع نیازهایی که امروزه در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی در رابطه با حوزه وجود دارد ضرورت برنامه‌ریزی‌های جدید و ایجاد رشته‌های تازه را انکار‌ناپذیر می‌کند و با توجه به فرصت و زمان محدود، استفاده حداکثری از موقعیت‌ها ضروری است، البته تحقق همه  اینها، مدیریت و برنامه ریز گسترده ای لازم دارد.

وی هدف از تشکیل جلسات اساتید و مدیران حوزه را تشکیل کارگرو‌ه‌هایی برای برنامه‌ریزی امور حوزه بصورت عملیاتی عنوان کرد و گفت: افراد در این طرح به تناسب فرصت و تخصصی که دارند در گروه‌ها حضور پیدا کرده و به امر ساماندهی حوزه کمک می‌کنند.

معاونت آموزش حوزه‌های علمیه فعالیت کمیسیون اساتید حوزه را برنامه ریزی و آمار مختلف حوزه از جمله پذیرش، برنامه های درسی، رشته های تخصصی و متون درسی و آموزشی اعلام کرد.