تبیان، دستیار زندگی
یازدهمین همایش کتاب سال حوزه به منظور شناسایی آثار پژوهشی حوزویان و تجلیل از مقام علمی آنان، با سخنرانی حضرت آیت‌الله سبحانی و مدیر حوزه‌های علمیه، 8 بهمن‌ماه در مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار برتر پژوهشی حوزویان

آثار برتر پژوهشی حوزویان

یازدهمین همایش کتاب سال حوزه به منظور شناسایی آثار پژوهشی حوزویان و تجلیل از مقام علمی آنان، با سخنرانی حضرت آیت‌الله سبحانی و مدیر حوزه‌های علمیه، 8 بهمن‌ماه در مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه، در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، اظهارداشت: همایش کتاب سال حوزه که از سال 1377 آغاز به کار کرده است، امسال یازدهیمن دوره آن با هدف شناسایی آثار برگزیده حوزویان و تجلیل از مقام علمی آنها برگزار می‌شود.

علی‌رضا زهیری افزود: 25 اثر برگزیده در حوزه کتاب و 9 اثر برگزیده در حوزه پایان‌نامه‌ها امسال مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند و از سوی دیگر در همایش امسال برنامه‌های متنوعی همچون نمایشگاه کتاب تدارک دیده شده است .

وی عنوان کرد: در بخش جانبی همایش، تجلیل از خادمان کتاب، بزرگداشت یادبود نودمین سال تولد شهید مطهری و تجلیل از مقام علمی علامه سید جعفر مرتضی از علمای لبنان و متخصص در سیره نویسی برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه بیان داشت: قبل از برگزاری این همایش نشست‌هایی در قالب نقد کتاب، آسیب‌شناسی کتاب و پایان نامه حوزویان و نشست های ترویجی در حوزه کتاب و پایان نامه برگزار شده است.

زهیری گفت: در حاشیه همایش، آثار حوزویان در قالب نمایشگاهی در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد:  تاکنون یک هزار و 83 کتاب حوزوی به دبیرخانه همایش ارسال شده که 20 اثر جز آثار برگزیده و 5 اثر نیز شایسته تشویق، در حوزه کتاب می‌باشد و در حوزه پایان‌نامه‌ها 70 اثر  به دبیرخانه همایش ارسال شده که 4 اثر برگزیده و 5 اثر شایسته تشویق است.

وی به داوری آثار اشاره کرد و بیان داشت: داوری دارای سه مرحله است که در مرحله مقدماتی آثار به لحاظ مطابقت آیین‌نامه‌ای بررسی و در مرحله بعد کتاب‌ها در قالب 13 گروه دانشی توسط 150 داور آثار بررسی می‌شوند و در نهایت آثاری که امتیاز لازم را کسب نمایند به شورای نهایی داوری فرستاده می‌شوند تا صحت و سقم داوری ها بررسی و در صورت تایید به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شوند‌.

زهیری افزود: هر یک از داوران در حوزه تخصصی خود داوری می‌کنند، لذا از این جهت داوری ها در سطح بالا و قابل قبولی برگزارمی شود .

مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد: سخنرانی حضرت آیات سبحانی و مقتدایی، تجلیل از مقام علمی علامه سید جعفر مرتضی، پخش کلیپی در مقام شهید مطهری و اهدای جوائز به برگزیدگان از برنامه‌های روز برگزاری همایش است.

وی گفت: کتاب سال حوزه از همایش ششم به بعد رشد قابل توجهی داشته است و در 3 سال اخیر آثار از مرز یک هزار اثر در سال گذشته است که این امر نشانگر رشد قابل توجه در عرصه نگارش کتاب و پایان‌نامه حوزوی می‌باشد.