تبیان، دستیار زندگی
حضرت سیدالاوصیآء و وارث‏الانبیآء امام علی بن ابی‏طالب- علیه صلوات‏الله الملک الغالب- در تعریف زهد و پارسایی چنین می‏فرماید: زهد و پارسایی به طور کلی بین دو جمله از قرآن است آنجا که خدای سبحان فرموده: ( لِكَیلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقوی سنج

تقوی

زاهد و پارسادر کلام حضرت مولی (علیه‏السلام)

حضرت سیدالاوصیآء و وارث‏الانبیآء امام علی بن ابی‏طالب- علیه صلوات‏الله الملک الغالب- در تعریف زهد و پارسایی چنین می‏فرماید: زهد و پارسایی به طور کلی بین دو جمله از قرآن است آنجا که خدای سبحان فرموده: ( لِكَیلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ)1 کسی که برگذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد 2، همه جوانب زهد را رعایت نموده است. 3

بر آنچه داری در دست شادمانه مباش   وز آنچه از کف تو رفت از آن دریغ مخور

«ناصر خسرو»

اینک با این سنگ معیار، خودتان را محک بزنید ببینید نمره شما از زهد و تقوی چند است؟

پی‏نوشت‏ها:

1- حدید / 23، ترجمه: تا بر آنچه از دست شما رفت حسرت نخورید و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید.

2- شیخ اجلّ سعدی در گلستان چنین حکایت کند: حکیمی را پرسیدند چندین درخت نامور که خدای- عزّ و جلّ- آفریده است و برومند، هیچ یک از آزاد نخوانده‏اند مگر «سرو» را که ثمره‏ای (= میوه‏ای) ندارد. در این چه حکمت است؟ گفت: هر درختی را ثمره‏ای معیّن است که به وقتی معلوم به وجود آن تازه آید و گاهی به عدم آن پژمرده شود و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوش است و این است صفت آزادگان. ر. ک: گلستان سعدی، باب هشتم.

3- ر. ک: نهج‏البلاغه، حکمت 439 (کلمات قصار).


تنظیم: شکوری_کارشناس بخش قرآن