تبیان، دستیار زندگی
رییس جمهور تاکید کرد که در صورت اجرای درست هدفمند کردن یارانه ها، نرخ تورم به زیر پنج درصد می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس جمهور:تورم 5% می شود

محمود احمدی نژاد

احمدی نژاد هنگام تقدیم بودجه به مجلس: نرخ تورم به زیر پنج درصد می رسد

رییس‌جمهور تصریح کرد که اگر هدفمندکردن یارانه‌ها به درستی اجرا شود در کمتر از نیمی از دوره برنامه پنجم نرخ تورم به زیر 5 درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "محمود احمدی‌نژاد" که صبح امروز یکشنبه برای ارائه لایحه بودجه سال 89 کل کشور به مجلس آمده بود از مجلس خواست انسجام بودجه را حفظ کند.مهمترین بخش های سخنان رئیس جمهور را در ادامه می توانید بخوانید.

این بودجه در شرایطی تدوین می‌شود که به فضل الهی حرکت مقتدرانه‌ ملت ایران به سمت آرمان‌ها و اهداف بلند انقلابی و آرمانی با شتاب و سرعت روزافزون ادامه دارد.

نشاط امروز ملت ما، آگاهی و اراده و حضور در صحنه امروز ملت ما در مقایسه با 30 سال انقلاب اسلامی مثال زدنی است. تداوم تولید، عمران و آبادانی مستمر، رشد مناسب اقتصادی، کنترل تورم و حرکت به سمت اهداف، با شتاب هر چه بیشتر ادامه دارد.

به فضل الهی شرایط منطقه و جهان هم در جهت آرمان‌های ملت ایران در حال تغییر و تحول است. ایران به سرعت به مرکز الهام بخش و الگوی ایستادگی و آزادگی تبدیل می‌شود.

حضور مقتدرانه ملت ایران در تنظیم مناسبات جهانی رو به افزایش است و جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ایران بالاترین حد خود را در 250 سال اخیر دارد.

همه شرایط داخل و شرایط منطقه و بین‌المللی برای یک جهش بلند آماده است و امیدواریم با همدلی و هماهنگی موجود بین نمایندگان و ملت، دولت و دستگاه‌های گوناگون و آحاد مردم طی برنامه پنج ساله پنجم، با حفظ رشد 8 درصدی، اقتصادی ایران به یکی از اقتصادهای قدرتمند جهان تبدیل شود واهداف معین شده در برنامه محقق شود.

گرچه دربرنامه پیش‌بینی شده است که نرخ تورم یک رقمی شود اما باور ما این است که اگر هدفمندکردن یارانه‌ها آن طور که مد نظر است اجرا شود در کمتر از نیمی از دوره برنامه پنجم نرخ تورم به زیر 5 درصد خواهد رسید.

توجه به بخش کشاورزی

ما مصمم هستیم با پشتیبانی شما و همکاری متخصصین و جامعه کشاورزی، در برنامه پنجم حداقل 8 میلیون هکتار زمین کشاورزی را به لحاظ تامین آب و آبیاری مدرن تحت فشار و مدیریت کشت کامل کنیم.

به فضل الهی آب باید تامین شود و شبکه‌‌های آبیاری تحت فشار در 8 میلیون هکتار باید کامل شود که ما برای امسال بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در بودجه در نظر گرفتیم.

افزایش اعتبارات عمرانی به بیش از 34 هزار میلیارد تومان را از ویژگی‌های دیگر بودجه است.در لایحه بودجه 88 سهم بودجه‌های عمرانی 28 هزار و 200 میلیارد تومان بود و ما برای امسال بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعتبار این بخش را در بودجه افزایش دادیم.

توجه ویژه به بخش فرهنگ از مهمترین مختصات و ویژگی‌های لایحه بودجه سال 89 است.

اساس حرکت ملت ایران و انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی است. از نگاه اعتقادی ما اقتصاد، تولید، عمران، روابط اجتماعی، تحرکات سیاسی حتی اصل حکومت باید در خدمت اعتلا و ارتقای فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی قرار گیرد.

در بودجه 89 در جهت فضائل اخلاقی، تقویت وحدت و هویت ملی، ترویج ارزش‌های الهی در جامعه، تقویت بنیان خانواده و نقش زنان که نقش ویژه‌ای است توجه جدی شده است.

افزایش نشاط اجتماعی توسعه مراکز فرهنگی، سینماها، مساجد، مصلی‌ها، مراکز نمایش‌ها، حوزه‌های علمیه و همه کانون‌هایی که بطور خاص مسئولیت فرهنگی دارد در بودجه پیش بینی شده است.

علاوه بر بودجه‌های معمول بخش فرهنگ که در سال 88 به حدود 3 هزار و پانصد میلیارد تومان بالغ می‌شود هزار و پانصد میلیارد تومان به بخش فرهنگ اختصاص داده شد. 900 میلیارد تومان برای نرم افزاری و کار نرم افزاری فرهنگی یعنی توسعه تولید فرهنگی و محتوای فرهنگی و 600 میلیارد تومان هم برای زیرساخت‌های فرهنگی اختصاص داده شد و سهم هر استان در جدول جداگانه‌ای در بودجه ارائه شده است.

تحقق عدالت در بودجه 89

بدون عدالت شکوفایی محقق نخواهد شد. فرهنگ بدون عدالت نامفهوم است. رشد فضائل اخلاقی در سایه عدالت است. عداتل نقطه محوری و سکوی اول است.

دولت همه توان خود را بسیج کرد تا در توزیع اعتبارات، امکانات، فرصت‌ها و توجه به مناطق عدالت را رعایت کند. همه نقاط کشور و مسایل مهم در بودجه دیده شده است. همه روستاها بویژه مناطق محروم و مرزی و کشاورزی، صنعت، عمران، تجارت، خدمات، آموزش و پژوهش کشور بصورت عادلانه در بودجه دیده شده است.

توجه ویژه به امور جوانان

از مهمترین مسایل جوانان بحث اشتغال است. رشد بالای جمعیت در سال‌های 60 تا 64 امروز به فصل الهی به ثمر نشسته است.خیل عظیم جوانان هوشمند و مومن و توانمند و اغلب آنها تحصیل کرده آماده به کار هستند.

توسعه بنگاه‌های کوچک و بزرگ و حمایت از سرمایه گذاری در بخش‌های گوناگون و ایجاد اشتغال در بودجه به خوبی دیده شده است. بیش از 1000 میلیارد تومان برای یارانه و سود تسهیلات و وجوه در جهت ایجاد اشتغال بخصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار اختصاص یافت.

جوانان وبحث مسکن

خوشبختانه با تدبیر دولت و لطف خدای متعال برای اولین بار طی 50 سال اخیر منحنی صعودی قیمت مسکن روند نزولی به خود گرفت. یعنی در طی 50 سال اخیر همواره در قیمت مسکن پرش داشتیم بعد یک دوران شیب کند و سپس پرش قیمت اما برای نخستین بار این شیب روند نزولی یافت. اما بدون حضور و پشتیبانی دولت موضوع مسکن به یک نقطه آرامش و اطمینان نمی‌رسید.

از ویژگی‌های دیگر بودجه افزایش اعتبارات عمرانی به بیش از 34 هزار میلیارد تومان است. در لایحه بودجه 88 سهمیه بودجه‌های عمرانی 28 هزار و 200 میلیارد تومان و پیش بینی شده بود که در مجلس محترم به 28 هزار و 450 افزایش پیدا کرد. اما از آنجا که هدفمند کردن یارانه از بودجه حذف نشد اما کسری‌های آن تعیین نشد بودجه عمرانی به اجبار به حدود 20 هزار میلیارد تومان محقق شده کاهش پیدا کرد که هم برای جبران آن و هم برای تسریع در عمران و آبادی و ایجاد زیرساخت‌ها بودجه عمرانی سال آینده به بیش از 34 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کرده ایم وساز و کارها و اعتباراتی را برای این مهم پیش بینی کرده‌ایم.

فرهنگ سازی برای استفاده از تولید داخل و حمایت بیشتر از تولیدات داخلی، ادامه رشد شتابان علمی و پژوهشی کشور از جمله ویژگی‌های دیگر لایحه بودجه 89 است.

به فضل الهی در سال‌های اخیر رشد علمی کشور بسیار بسیار بالاست و به لحاظ نرخ رشد کار علمی در منطقه اول هستیم. نوآوری‌ها، اختراعات و کارهای علمی و پژوهشی اول هستیم.

بودجه مراکز تحقیقاتی و آموزش کشور رشد قابل ملاحظه‌ای دارد یعنی اگر متوسط بودجه جاری 6/6 درصد رشد دارد، بودجه مراکز آموزشی نزدیک به 20 درصد و بودجه مراکز پژوهشی نزدیک به 20 درصد رشد دارد که معنای آن توجه جدی به کار علمی و حمایت از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید است.

بشارت می‌دهم که در ماه بهمن و یکی دو هفته بعد از بهمن چند نوآوری جدید معرفی خواهد شد که بعضی از آنها ما را به مرتبه دوم در آن رشته در دنیا می‌رساند.

توجه به کارهای فوق برنامه دانش آموزی و دانشجویی و رفاهی از جمله ویژگی‌های بودجه است. سرانه مدارس به ازای هر دانش آموز افزایش یافته است.

بازنگری و اصلاح وظایف دستگاه‌های استانی و ملی

‌اعتقاد ما این است که بار اصلی اداری کشور به دوش مردم است و در حوزه دولتی همه باید در استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌ها متمرکز شود. که انشاالله تمرکز زدایی با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد به همین دلیل بودجه‌های عمرانی استانی به بیش از 10 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که دست مدیران استانی برای هدایت موزون و متوازن عمران در استان باز می‌کند.

مشخصه دیگر لایحه بودجه، گسترش کمی و کیفی نظام تامین اجتماعی است. خوشبختانه با لحاظ ضعف‌های موجود طرح بیمه روستاییان پاسخ بسیار مناسبی داد و ما شاهد کاهش بیماری‌ها و نابسامانی‌های بهداشتی در روستاها هستیم و مسیر درمان و مراقبت از سلامت روستاییان یک مسیر روشن و شفافی را پیدا کرده است.

انشاالله بنابر این است که از سال آینده طرح پزشک خانواده را در شهرها هم گسترش دهیم و گام به گام این طرح موفق را همگانی کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که همه آحاد جامعه تحت پوشش یک بیمه واحد و همگانی و متمرکز قرار بگیرند.

توجه ویژه به بازنشستگان مثل سایر کارمندان و توجه به کرامت و معیشت کارمندان دولت از ویژگی‌های بودجه است.وتکمیل حلقه‌های توزیع سهام عدالت به کارمندان و کارگران روزمزد و کسبه جزء در برنامه سال آینده پیش‌بینی شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه تکمیل و بهره‌برداری از پروژ‌ه‌های نیمه تمام است و پیش‌بینی کردیم پروژ‌ه‌ها سریع‌تر از گذشته به نتیجه برسد.البته در دولت نهم متوسط دوره تکمیل پروژ‌ه‌های ملی از 9 سال به کمتر از 7 سال رسید اما این روند هنوز زیاد است و باید به حول و هوش 3 سال نیز کاهش یابد و بخشی از آن نیز انشاءالله در سال آینده عملیاتی خواهد شد.همچنین پیش بینی کردیم که طرح‌های عمرانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و منابع آن برای تکمیل پروژ‌ه‌های موجود در نظر گرفته شود. 2 هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی کردیم که واگذار کنیم و منابع آن را به کارهای عمرانی برگردانیم.

توجه خاص به توسعه روستاها،عمران این مناطق و افزایش توانمندی‌های خانواده‌های روستایی از ویژگی‌ دیگر این لایحه است. ویژگی‌ دیگر توانمندی‌های دفاعی کشور و قدرت بازدارندگی است. تلاش شد که بودجه شرکت‌های دولتی بیش از گذشته ضابطه مند شود. تعداد شرکت‌ها از 490 به 458 کاهش پیدا کرد است.

اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه سال 89

سهم درآمدهای غیرنفتی نسبت به سال 88 افزایش پیدا کرد.

نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی که امسال 5/6 درصد است سال آینده 7 درصد پیش بینی شد و این در جهت 10 درصد قانون برنامه پنجم توسعه است. درآمد عمومی و سهم آن در تامین اعتبارات هزینه‌ای جاری از حدود 76 درصد در سال 88 به 91 درصد افزایش پیدا کرد و در نتیجه تراز عملیاتی از منهای 149 هزار میلیارد ریال به منهای 60 هزار میلیارد ریال رسیده است. یعنی وابستگی به نفت در بودجه جاری به شدت کاهش پیدا کرد.

هزینه جاری دولت نیز کاهش یافت. کل رشد جاری دولت 6/6 درصد است که با توجه به پیش بینی تورم 10 درصدی در پایان امسال به قیمت ثابت بودجه جاری کاهش پیدا کرده است و سهم عمرانی به بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرد.

توجه به اصل 44 و تکمیل حلقه‌های اجرای قانون اصل 44 و پیش بینی هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 89 که بخشی از آن امسال و بخشی نیز در سال آینده اجرا خواهد شد از ویژگی‌های دیگر این لایحه است و سعی کردیم نقاط ضعف بودجه سال 88 را جبران کنیم.

با حذف موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها از بودجه بعضی از موضوعات از قلم افتاد از جمله شفاف سازی و یارانه برق که سعی کردیم در این لایحه جبران کنیم چون بخش صنعت برق در سال 88 به شدت تحت فشار قرار گرفت و ما نمی‌توانستیم قیمت را افزایش دهیم و منابعی هم برای تامین مابه التفاوت بین قیمت فروش و تمام شده هم در اختیار دولت نبود.

همچنین در بودجه سال 89 صندوق توسعه ملی که جز سیاست‌های برنامه پنجم بوده است و در این برنامه پیش بینی شده درج شده است لذا پیش بینی کردیم این صندوق برای سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی زاینده برقرار شود و کارش را دنبال نماید و سعی شده است تمام مصوبات استانی اگر دچار کمبود بودجه‌ای شود یا کارش هنوز شروع نشده را نیز در لایحه بودجه پیش بینی کنیم و معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری نیز قول داده‌اند که کمیسیون ماده 32 را به سرعت بررسی کنند که به بودجه امسال برسیم.

لایحه بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شد شفاف است و هیچ نقطه غامض و غیر شفاف و پیچیده‌ای در این لایحه بودجه وجود ندارد و کاملا هدفمنداست و از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده شده است.

حداقل احکام لازم را آوردیم و قوانین موجود را تکرار نکردیم و قوانینی که به تصویب مجلس رسیده را دستکاری نکردیم و با تبصره‌ها قوانین را که پایه ثابت اداره کشور است متزلزل نکردیم لذا لایحه بودجه کاملا منسجم و منعطف است. با توجه به حوادث از جمله خشکسالی، سرمازدگی و سیل و... همه گونه انعطاف را پیش بینی کردیم.

موارد پیش بینی نشده در بودجه حدود 35 میلیارد تومان است که در اختیار دولت است که گاه حتی خود شما نمایندگان برای کمک به حل مشکلات برخی از حوزه‌های انتخابیه نامه می‌دهید که از این مبلغ باید پرداخت شود.

دولت که بدنه کارشناسی نمایندگان و ملت است کارهای کارشناسی بودجه سال 89 را انجام داده است.خواهش می‌کنم انسجام بودجه حفظ شود. هر جا که تغییر اساسی کند انسجام به هم می‌ریزد. مشکلی که امسال در بودجه داشتیم و فشار سنگینی که بر دولت وارد شد تا توانست بودجه و تراز آن را تنظیم کند که کارهای اقتصادی و عمرانی متوقف نشود و مردم آسیب نبینند.هدف‌های ما و شما یکی است و همه بدنبال کار واحدی هستیم و اهداف تعریف شده است. این لایحه را رسیدگی کنید و اصلاحات لازم را انجام دهید و پیشاپیش از شما تشکر می‌کنم.

انشاالله بودجه سال آینده که براساس برنامه پنجم توسعه حاصل کار مشترک مجلس و دولت است یعنی هم برنامه و هم بودجه موجب شکوفایی و برکت برای ملت ایران و انقلاب اسلامی باشد.

تنظیم:س.آقازاده