تبیان، دستیار زندگی
همان گونه که کافی نبودن انگیزه مشکل ساز است بزرگ نمایی دراین باره هم موجب پوشیده ماندن واقعیتها می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آهسته اما پیوسته

لاک پشت و خرگوش

فکرمی کنید پیشرفت مطلوبی ندارید؟ اول باید ببینید که درست فکر میکنید یانه؟ ملاک شمابرای پیشرفت چیست، این ملاک تاچه حدعینی است؟ آیا اصلا ملاکی برای پیشرفت دارید یا فقط براساس مقایسه خود با دیگران، تصورمی کنید که پیشرفتتان خوب نیست؟ در هرحال اگر برایتان ثابت شد که خوب پیشرفت نمی کنید، بایدوضعیت را ارزیابی وتحلیل کنید.  لذا در ارزیابی آنچه برای پیشرفت مهم است باید به عوامل زیر توجه نمود.

احساس اطمینان و باور توانمندی ها ، احساسی است که لازمه به کار بستن آن، ‌استفاده از تمام دانسته‌هایمان است و نتیجه به کار نبستن آن ، دست نیافتن به چیزهایی که در زندگی شایستگی‌شان را داریم.

یک دلیل عدم پیشرفت می تواند ضعف پیش نیازهای شما باشد یادگیریهای جدید در پایه یادگیریهای قبلی ساخته می شوند، زیرا هنوز ضعف خودتان را جبران نکرده اید توقع نداشته باشید که همه چیزخوب پیش برود، یا سطح توقعات خود را پایین بیاورید و یا به صورت جدی به دنبال رفع کمبود، پیش نیازهایتان را اصلاح کنید. بدون جبران ضعفهای پایه ای، پیشرفت معنایی ندارد.

هر شکست می تواند به عنوان یک تجربه مطرح باشد و به هیچ وجه نباید مایه دلسردی و یا عقب نشینی گردد .

ضعف درآمادگیهای روانی: آمادگی های روانی و  انگیزه ها،علی رغم نقش فوق العاده ای که دارند کمتر مورد عنایت قرارمی گیرند. در مورد انگیزه ها معمولا دو نوع اشکال وجود دارد.

الف: بعضی ها انگیزه ندارند و یا اینکه انگیزه آنان کامل نیست. دراین دسته انگیزه ها دچارتغییرات ودگرگونی های زیاداست. زمانی ممکن است کاملا سرحال باشید و در آمادگی روانی درسطح بالایی بسربرید و زمانی هم هیچ حال وحوصله ای برای فراگیری ندارید. انگیزه کافی ندارید و سطح انگیزه دائما بالا و پایین می رود.

ب: بعضی مردم هم درموردانگیزه های خود دچار اغراق و خود فریبی می شوند. همان گونه که کافی نبودن انگیزه مشکل ساز است بزرگ نمایی دراین باره هم موجب پوشیده ماندن واقعیتها می شود. این دسته از افراد حتی اگرحرکت خود را با شور و حرارت شروع کنند، معمولا درادامه دچار کندی می شوند. مشاوران باید به این افراد واقع گرایی ونحوه تقسیم انرژی روانی ازابتدا تا انتهای کار را آموزش دهند. برخی از مردم کار خود را با سر و صدا و صرف انرژی زیاد شروع می کنند باید بدانند که احتمالا درماه های بعدی نخواهد توانست این روند را ادامه دهند پس آهسته و پیوسته رفتن بهتر از تند رفتن است. انگیزه های واقعی خود را بشناسید و هرچند وقت یکبار آنها را مرور نموده و در صورت لزوم اصلاح کنید.

همان گونه که کافی نبودن انگیزه مشکل ساز است بزرگ نمایی دراین باره هم موجب پوشیده ماندن واقعیتها می شود.

 عدم شناخت ملاکهای پیشرفت : عامل دیگر برای عدم پیشرفت مشخص نبودن ملاکهای پیشرفت است. ملاک می تواند براساس زمان تعیین شود، دراین صورت شما باید سعی کنید با یک برنامه تدریجی و منطقی ساعات مفید خود را افزایش دهید. توصیه میشود ملاکهای ارزیابی پیشرفت خود را به صورت جزیی مثلا روزانه و یا حتی هفتگی تعیین نکنید، چرا که باعث دلسردی میشود. دراین خصوص بهتر است کمی کلی عمل نمایید. ارزیابی روند پیشرفت درفرصتهای دوهفته ای خوب است. همیشه به خودتان امید بدهید که میتوانید بهتر از گذشته عمل کنید. با تعیین ملاکهای مشخص، کنترل روند پیشرفت خود را تسهیل کنید. مدیریت زمان دریک تعبیر ساده یعنی: توانایی اداره ی زمان .

بحث مدیریت زمان فقط به کنترل زمان وافزایش ساعات مطالعه اختصاص ندارد، بلکه آن به هرچیزی که منجر به افزایش بهره وری زندگی شود ارتباط دارد، ازجمله: اصول و راهبردهای مطالعه، روشهای برنامه ریزی، و حتی آمادگیهای روانی.

در نظر داشته باشید که عملا زمان شما بدون استفاده ی مفید تلف خواهد شد.

هدف

پشتکار :بدیهی است هر فعالیتی با مشکلاتی همراه است و آنچه برای دستیابی به هدف وحل مشکلات ضروری است داشتن اراده وعزم راسخ است .

آمادگی روبرویی با شکست : هر شکست می تواند به عنوان یک تجربه مطرح باشد و به هیچ وجه نباید مایه دلسردی و یا عقب نشینی گردد .

حل مشکلات به طور مداوم : هر فردی باید مراحل برخورد مشکلات را پیدا کند .

الف ) شناسایی مشکل

ب ) جستجو برای یافتن مشکلات

ج ) پیدا نمودن راه حل های موجود

د ) مورد آزمایش قراردادن هر راه حل

ه ) انتخاب بهترین راه حل

و ) اجرای راه حل انتخابی تمایل به مشورت با کارشناسان

مسئولیت پذیری : هر شخص مسئول عواقب هر اقدامی است واین یک واقعیت است . متاسفانه این عادت در جامعه وجود دارد که افراد ، مسئولیت هر شکستی را به دیگران نسبت می دهند و این یک خطر جدی است .

دیدگاه مثبت : چنانچه افراد جامعه بخصوص نسل جوان دچار دیدگاه منفی گردند دیگر مجالی برای نواندیشی و فعالیت باقی نخواهد ماند .

لازمه کسب نتایج مثبت و رسیدن به خواسته ها و آرمان ها در نظر گرفتن این عوامل است . هریک از این عوامل به میزان قابل توجهی می تواند موانع بر سر راه شما را برطرف کند و مسیر را هموار نماید. کافی است پس از توقف های موقتی و مواجهه با عاملی که به عنوان یک کند کننده و یا سد آن را برداشت می کنیم به آیتم های بالا  سری بزنید و ریشه این توقف را بیابید.

انجمن های تبیان فضای مناسبی برای تبادل اطلاعات در این زمینه می باشد.

کتاب "پیش بسوی زندگی بهتر" به شما در زمینه راه های موفقیت کمک می کند.

دکتر محسن بهشتی پور/ زندگی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

هزارمین راه را امتحان کنید

آسان ترین راه برای خوشبختی

دانه های موفقیت ساز

زمامداران موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.