تبیان، دستیار زندگی
هسته آغازین بیماری وسواس در کودکی شکل می‏گیرد. وقتی که به او آموزش آداب توالت را به صورت افراطی ارائه می‏دهید و یا زمانی که پیش از موعد مناسب او را وادار به انجام این کار می‏کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها گناهش زندگی با من ا‏ست

کودک

چند وقتی است که کودک من به نوعی افراطی دچار نظم دادن به وسائل شخصی شده به نوعی که اگر مقداری از شیوه چینش وسائلش برهم بریزد او را عصبانی و خشمناک می‏کند .صبح پیش از رفتن به مدرسه اتاق خود را به صورت دقیق مرتب نموده و کمد لباس خود را مورد بررسی و وارسی‏های موشکافانه قرار می‏دهد تا ذره‏ای از نظم آنها کم نشود.

رفتارهای وسواس‏گونه اعمالی هستند که کودک آنها را بارها و بارها تکرار می‏کند. این اعمال یا افکار نه تنها خوشایند نبوده بلکه مفید هم نیست و در بسیاری موارد به دلیل ایجاد تمسخر در اطرافیان و هم‏کلاسی‏ها، کودک را منزوی و گوشه‏گیر می‏کند.

کودک به دلیل اشتغالات شدید ذهنی در مورد عدم یکنواختی، آلوده بودن، و یا جزیی بینی‏های مختلف در مورد مسائل معمولاً از تمرکز ضعیفی رنج می‏برد

از آنجا که هر پدر و مادری می‏کوشد که دلیل ناراحتی کودکش را برطرف کند در بیشتر موارد به کودک در انجام رفتارهای وسواسی مانند حمام کردن بیش از اندازه و یا چک کردن پیاپی قفل بودن در کمک می‏کنند و این وضعیت علایم او را شدید‏تر می‏سازد.

هسته آغازین بیماری وسواس در کودکی شکل می‏گیرد. وقتی که به او آموزش آداب توالت را به صورت افراطی ارائه می‏دهید و یا زمانی که پیش از موعد مناسب او را وادار به انجام این کار می‏کنید. گروهی از محققان بر این باورند که40درصد از موارد وسواس از والدین به فرزندان می‏رسد. ضمن آنکه سن 2 تا 3 سالگی بهترین زمان دریافت ویروس روانی در انسان‏هاست.

وسواس در کودک

رفتارهای وسواس‏گونه  کودکانه به شیوه‏های متفاوتی می‏تواند بروز یابد. ترس از کثیفی و عفونت، چک کردن‏های مداوم مثل وارسی بسته بودن در، تردید در مورد سلامت خود (مالیخولیا) و تفکر در مورد ابتلا به نوعی بیماری، شمارش مثل کودکی که نوعی اجبار درونی برای شمارش همه پنجره‏های منازل و یا راه نرفتن بر روی خطوط میانی موزاییک در خود احساس می‏کند.

از دیگر علائم، طولانی بودن زمان انجام تکالیف در کودکان است. همچنین تعویض‏های مکرر لباس‏ها و آسیب‏دیدگی پوستی در شستشوی مداوم به وجود می‏آید و در کودکانی که وسواس‏های شدید را همراه دارند به افت تحصیلی آنها می‏انجامد. کودک به دلیل اشتغالات شدید ذهنی در مورد عدم یکنواختی، آلوده بودن، و یا جزیی بینی‏های مختلف در مورد مسائل معمولاً از تمرکز ضعیفی رنج می‏برد و قادر به حفظ توجه و تمرکز بر روی موضوع درسی خاص نیست و یا به خاطرسپاری آن را تضعیف می‏کند.

آنچه در روش‏های درمانی وسواس می‏توان مورد اشاره قرارداد.  2راهکار اساسی است که معمولاً در درمان وسواس بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد.

سن 2 تا 3 سالگی بهترین زمان دریافت ویروس روانی در انسان‏هاست.

1- کودک را با هر آنچه در ذهن و رفتار، او را درگیر می‏کند مواجه سازید. مثلاً اگر شلوغی اتاق یا نامرتبی کشوها او را اذیت می‏کند این فرصت را ایجاد کنید که چنین شرایطی به وجود آید و از ارائه پاسخ او که جمع‏آوری و مرتب کردن است خودداری شود می‏توانید برای جلوگیری از استرس و مقاومت زیاد ابتدا این کار را در اتاق و کمد خود انجام دهید و سپس به تکرار آن در مورد وسایل کودک بپردازید. به او زمان دهید و اجازه ندهید در این زمان دست به عمل جبرانی بزند. و پس از کسب موفقیت او را تشویق نمایید.

وسواس در کودک

2- از بین بردن تدریجی حساسیت کودک:در این شیوه مجموعه رفتارهای وسواسی کودک را به همراه موضوع آن یادداشت کنید و سپس آنها را براساس میزان استرسی که در صورت ترک رفتار تجربه می‏کند الویت‏بندی نمایید. در شماره‏های ابتدایی باید رفتارهایی قرار گیرد که در صورت اجبار به ترک کمترین اضطراب کودک را درگیر می‏کند و در شماره‏های بعدی رفتارهای مضطرب کننده بیشتر. سپس به هر شماره مدت زمان محدودی را اختصاص دهید تا به روش‏های مختلف از ایجاد آن رفتار توسط کودک جلوگیری شودو پس از کاهش یا حذف اضطراب موجود و عادت نمودن کودک به وضعیت کنونی الویت بعدی را مورد تمرین قرار دهید. این رویه را تا زمانی پیش بگیرید که احساس کنید در رفتارهای کودک حساسیت ویژه و غیرمعمولی را مشاهده نمی‏کنید.

نکته‏ای که در تمامی این مراحل باید مدنظر قرار دهید این است که محیط را از اضطراب و پریشانی و تشنج دور نگه دارید. حتی‏الامکان تمرین‏ها را به صورت بازی انجام دهید. خود خونسرد باشید و حالات عصبی نداشته باشید و اگر با مقاومت و اضطراب بالای کودک مواجه شدید آگاه باشید که باید از دارودرمانی توسط روانپزشک اطفال بهره ببرید.

شما می توانید در زمینه بیماری های کودکان از جمله افسردگی این کتاب را " افسردگی در کودکان " مطالعه نمایید.

همچنین می توانید در بخش مطالب اعضا با مباحثی در مورد کودک آشنا شوید.

فهیمه کهتری/ خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

به جای انگشت چی بمکم؟

وقتی بابا دروغ گفت...

با رفتار نامناسبش چه کنیم؟

رهایم نکن!

تغییر ناگهانی محال است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.