تبیان، دستیار زندگی
مهمترین مسئله این بود كه چگونه هزینه این طرح‌ها را تأمین كنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد كه این كار را از طریق شراكت محقق كنند كه در این راستا حوزه‌ای به نام معاونت اقتصادی تشكیل شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف از تاسیس بنیاد، محرومیت زدایی است

شاهین شایان

شاهین شایان در اولین نشست مطبوعاتی به مناسبت دومین سالگرد تأسیس بنیاد برکت درباره اهداف و نیت تشكیل این بنیاد اظهار داشت: بنیاد بركت در راستای اهداف ستاد اجرای فرمان حضرت امام در دو سال پیش با نیت محرومیت زدایی بر اساس یكسری شاخص‌های خاص از جمله توانمندسازی اقتصادی، روحیه كارآفرینی و اشتغال‌زایی تأسیس شد.

وی با اشاره به اینكه برای تحقق این اهداف نیاز به یك مدل بهینه و خاص است، افزود: بنیاد بركت تنها نهادی است كه سه هدف را پوشش خواهد داد زیرا تاكنون نهادهای مختلفی برای این اقدامات تشكیل شده ولی این سه هدف را پوشش نمی‌داد.

مدیر عامل بنیاد بركت با تأكید بر اینكه بنیاد در تلاش است جایگاهی موازی با دولت نداشته باشد، بلكه مكمل دولت است، افزود: بر این اساس طبق دستور مقام معظم رهبری اولین طرح به اندیكا، لالی و مسجد سلیمان اختصاص داده شد كه به یك منطقه 6هزار كیلومتری با 14 هزار خانوار و 80 هزار نفر مربوط شد.

شایان آرانی با اشاره به اینكه دومین طرح این بنیاد طرح منطقه بازفت است گفت: حوزه اقتصادی بنیاد بركت دارای سه محور توانمندی اقتصادی، روحیه كارآفرینی و اشتغال‌زایی و حوزه زیربنایی نیز دارای سه زیر مجموعه اندیكا، لالی و مسجد سلیمان، بازفت و مدرسه‌سازی است.

این طرح با هدف ساخت 100كلاس درس و در كل250 مدرسه در یك دوره چهار ساله است.

شایان گفت: مهمترین مسئله این بود كه چگونه هزینه این طرح‌ها را تأمین كنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد كه این كار را از طریق شراكت محقق كنند كه در این راستا حوزه‌ای به نام معاونت اقتصادی تشكیل شد.

به گزارش فارس، شایان آرانی تصریح كرد: مشاركت در این بخش به شكلی است كه با تأكید بر اشتغال‌زایی شراكت را از طریق سرمایه‌ كارآفرینان ایجاد كنیم. با توجه به اینكه بعضی از مناطق نیاز به مدرسه‌سازی و بعضی دیگر به آب و برق نیاز دارند كار بنیاد و مناطق محروم به دو قسمت اقتصادی و امور زیربنایی تقسیم شد.

مدیر عامل بنیاد بركت در خصوص طرح مدرسه‌سازی در مناطق محروم بیان كرد: این طرح با هدف ساخت 100كلاس درس و در كل250 مدرسه در یك دوره چهار ساله است.

همچنین شرایط انتخاب مناطق محروم این است كه اولاً مناطقی باشد كه دولت به هر دلیلی برای رفتن به آن جا مشكل دارد دوماً حوزه‌هایی كه زمینه فعالیت اقتصادی در آنها وجود دارد و سوم اینكه چه مناطقی نیاز به مدرسه دارند.

وی درباره منابع تأمین طرح‌های بنیاد بركت اظهار داشت: به طور كلی تا پایان آذر ماه امسال 686 میلیارد تومان طرح در دست اقدام بنیاد بركت است كه بالای 11هزار و 700 نفر در این طرح‌ها اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد شده كه از این میزان طرح، 440 میلیارد تومان به برنامه‌های اقتصادی در 35 منطقه با ایجاد هزار و 600 اشتغال مستقیم اختصاص داده شده است.

شاهین شایان

همچنین، در طرح‌های زیربنایی نیز از 686 میلیارد تومان 246 میلیارد تومان به این طرح‌ها مربوط بوده كه 4 هزار و 200 شغل نیز ایجاد كرده است. بنابراین برای طرح 30 ماهه اندیكا، لالی و مسجد سلیمان 181 میلیارد تومان، طرح بازفت 1 و نیم میلیارد تومان و مدرسه‌سازی 64 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

شایان آرانی گفت: 260 میلیارد تومان از 686 میلیارد تومان طرح تعهد بنیاد بوده و مابقی با مشاركت كارآفرینان، مسئولین و بانك‌ها محقق شده است.بنابراین به تفكیك در حوزه‌ اقتصادی از 440 میلیارد تومان 72 میلیارد تومان تعهد بنیاد، 87 میلیارد تومان شركای بخش خصوصی و بیش از 200 میلیارد تومان آن از طریق بانك‌ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های زیربنایی نیز 120 میلیارد تومان تعهد بنیاد بركت،61 میلیارد تومان استانداری خوزستان برای طرح اندیكا، لالی و مسجد سلیمان، در طرح بازفت از 1.5 میلیارد تومان دو سوم هزینه‌ها تعهد بنیاد بوده و مابقی نیز از استانداری آنها بدست آمده است.

مدیرعامل بنیاد بركت با تأكید بر اینكه هدف بالا بردن آمار نیست، بلكه مطلوبیت برتر برای مردم است، خاطر نشان كرد: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به كردستان یكی از محورهای اقتصادی را كردستان قرار دادیم و 9 طرح در آنجا راه‌اندازی شد ولی منطقه كهنوج، طبس و اندیكا، لالی، مسجد سلیمان محروم‌ترین مناطق بودند. همچنین باید بدانیم شاخص‌هایی كه برای شناسایی مناطق محرم در نظر گرفته شده حدوداً 15 متغیر است كه مناطق را بر اساس 1 تا 50 رتبه‌بندی كرده‌ایم.

در سفر اخیر مقام معظم رهبری به كردستان یكی از محورهای اقتصادی را كردستان قرار دادیم و 9 طرح در آنجا راه‌اندازی شد

وی افزود: از رتبه 1 تا 25 درجه محرومیت پایین،25 تا 35محرومیت متوسط، 35تا 45 محرمیت بالا و 45 تا 50 نیز دارای محرومیت بسیار بالا است،بنابراین سه حوزه اندیكا، لالی و مسجد سلیمان در رتبه 40 تا50 بودند.

وی در پاسخ به این سوال كه تأثیر مقام معظم رهبری در پیشبرد اهداف بنیاد چه میزان بوده است گفت: فلسفه وجودی بنیاد بركت با گفته‌های رهبری شروع شده و ایشان فرموده‌اند در ذهنم حل مشكلات محرومین مهمترین مسئله بوده و این بنیاد برای همین است. بنابراین این سخنان نشان دهنده حمایت و نظر ویژه رهبری به این طرح و بنیاد بركت است.

تهیه کننده :روابط عمومی مؤسسه تبیان

تنظیم:س.آقازاده