تبیان، دستیار زندگی
کودکان برای زندگی کردن باید بازی کنند . به همین دلیل کودکان بازی را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند و..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بازی گرفتن زندگی

نقش بازی‏های محلی در تربیت کودکان

چشم گذاشتن

صاحب‌نظری گفته است: «زندگی بازی نیست اما بازی زندگی است.» اگر به طور عمیق به این جمله توجه داشته‌ باشیم، متوجه می‌شویم كه كودكان برای زندگی‌ كردن، باید بازی كنند به‌همین دلیل، كودكان بازی را بر هر چیز دیگری ترجیح‌ می‌دهند اما متأسفانه امروزه شكل، اهداف و فواید بازی‌ها تغییر نموده و بازی‌هایی كه امروزه كودكان انجام‌ می‌دهند، مانند بازی‌های رایانه‌ای، نه‌تنها مفید نمی‌باشند بلكه آسیب و زیان فراوانی نیز به‌همراه دارند. در این مقاله با برخی از اهداف و فواید بازی‌های سنتی آشنا می‌شوید كه می‌تواند در تربیت و سلامت كودكان مؤثر باشد.

كودكان برای زندگی‌ كردن، باید بازی كنند به‌همین دلیل، كودكان بازی را بر هر چیز دیگری ترجیح‌ می‌دهند

- كودك می‏تواند بسیاری از نقش‌های اجتماعی را از طریق بازی‌های محلی و سنتی یاد بگیرد و به ایفای آن‌ها بپردازد. برای نمونه كودك در بازی، نقش پدر یا مادر را یاد گرفته و تمرین می‌کند. همچنین پرورش و تقویت حس نوع‌ دوستی و تعاون كودكان در حین برخی بازی‌های سنتی و محلی انجام می‌گیرد.

- امروزه پژوهشگران مسائل اجتماعی، به این نتیجه رسیده‌اند كه با رواج و تقویت بازی‌های سنتی و محلی می‌توان ریشه‌ی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را خشكانید و از میزان جرم و جنایت جامعه كاست. همچنین روان‌شناسان و روان‌كاوان به‌منظور درمان ناملایمات روحی و مشكلات روانی، به بازی‌های محلی متوسل می‌شوند چون بسیاری از بازی‌های محلی و سنتی، از هیجانات منفی روحی می‌كاهد.

با رواج و تقویت بازی‌های سنتی و محلی می‌توان ریشه‌ی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را خشكانید و از میزان جرایم جامعه كاست

درمان‌گرانِ اختلالات یادگیری، برای درمان و رفع مشكلات یادگیری، معتقدند برخی بازی‌ها و سنت‌های محلی، برای این‌منظور بسیار مفید هستند. برای مثال بازی «یك‌ قل‌د‌وقل» در درمان بدخطی و نارسایی كودكان، بسیار مؤثر است. برخی از بازی‌های محلی می‌توانند در ایجاد تمركز حواس و تقویت آن، نقش بسزایی داشته‌ باشند. برای نمونه به اثبات رسیده بازی «كلاغ ‌پر» در تقویت و ایجاد تمركز حواس مفید است چرا كه حواس بازی‌كننده در طول زمان بازی، جمع است تا با شنیدن نام چیزهایی كه پر ندارند، نباید دستش را بالا ببرد.

تخلیه هیجانی

- هماهنگی اعضای بدن در انجام مطلوب یك عمل، شرط ضروری است و تعدادی از بازی‌های سنتی می‌تواند این شرط را تقویت كند. اگر به قوانین بازی «گردو شکستم» آشنا باشیم، شاهد آن‌ هستیم كه برای برنده ‌شدن در این بازی، هماهنگی مغز، چشم، دست‌وپا و میزان دایره‌ی دید یك فرد لازم است و این بازی، در تقویت هماهنگی اعضای بدن مؤثر می‌باشد.

- بازی‌های محلی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای و بی‌تحرك امروزی، از شور و نشاط بسیاری برخوردار است و همین شادی و نشاط، باعث سلامت ‌روحی كودكان می‌گردد. برای مثال بازی «سیاه‌كردن» (نوعی دلقك‌بازی) شادی وصف‌ناپذیری به‌همراه دارد.

- بازی‌های رایانه‌ای امروزی، دارای هیجانات منفی می‌باشند و همچنین در این‌گونه بازی‌ها، جوشش و كوشش معنایی وجود ندارد. بیش‌ترین تحرك در این بازی‌ها، 2سانتی‌مترِ دست بازی‌كننده می‌باشد كه موس رایانه را جابه‌جا می‌كند اما بازی‌های سنتی، باعث تخلیه‌ی انرژی منفی بدن كودكان شده و بسیاری از بیماری‌ها را از انسان دور می‌کند. برای مثال بیماری‌های قند، چربی و غلظت‌ خون، از طریق تحركات هیجانی از بین می‌رود و بازی‌های محلی و سنتی می‌تواند این نقش را به‌عهده بگیرد.

در مناطقی كه هنوز بازی‌های محلی رواج دارد، خواب كودكان، منظم می‌باشد و شب‌ها به‌خاطر تخلیه‌ی انرژی ‌زائد بدن، زود به رختخواب می‌روند و صبح با خواب كافی و سرحال از رختخواب بیرون می‌آیند و این عامل می‌تواند در یادگیری‌های آموزشگاهی، نقش بسزایی داشته ‌باشد.

در مناطقی كه هنوز بازی‌های محلی رواج دارد، خواب كودكان، منظم می‌باشد و شب‌ها به‌خاطر تخلیه‌ی انرژی ‌زائد بدن، زود به رختخواب می‌روند و صبح با خواب كافی و سرحال از رختخواب بیرون می‌آیند

- متخصصان تغذیه به‌منظور تنظیم برنامه‌ی رژیم غذایی كودكان می‌توانند انجام بازی‌های سنتی و محلی را برای این دسته از كودكان بیمار توصیه كنند. بسیار مشاهده ‌شده كودكانی كه در تغذیه مشكل داشتند و یا صبحانه نمی‌خوردند، با شركت در فعالیت‌های تفریحی و جمعی آموزشگاه و یا شركت در بازی‌های گروهی، رو به‌سوی غذا آورده‌اند و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار شده‌اند.

- امروزه صاحب‌‌نظران تعلیم ‌و تربیت به این نتیجه رسیده‌اند كه برای آموزش بسیاری از مفاهیم و موضوعات، بازی‌های سنتی و محلی می‌توانند بهترین و مطمئن‌ترین ابزار و شیوه‌ی آموزش باشند. به‌‌همین دلیل، در كتاب‌های درسیِ دوره‌ی ابتدایی، انجام بسیاری از بازی‌های سنتی و محلی، سفارش‌شده و حتی در لیست‌ ارزش‌یابی برخی درس‌ها، انجام صحیح بازی، نمره‌ی خاص خود را دارد.

دختر بچه

- بسیاری از مهارت‌های زندگی را می‌توان از طریق بازی‌های محلی به كودكان آموخت. آنان مهارت‌های دوختن، برش‌زدن، آشپزی، گوش‌كردن، جارو زدن و... را در فرآیند بازی می‌آموزند و آن را به‌خوبی انجام‌ می‌دهند.

- تعالیم دینی را نیز می‌توان به‌ صورت جذاب و صحیح از طریق بازی به كودكان آموخت.

- برخی اندیشه‌های انتقادی و تقویت مهارت تصمیم‌گیری، از طریق انجام بازی‌های سنتی شكل‌ می‌گیرد. برای مثال در بازی «شاه و وزیر» كودكان می‌توانند به‌خوبی و راحتی، از وضعیت سیاسی و حكومتی انتقاد كنند و نیز تصمیمات و پیشنهادات خوبی جهت اداره‌ی كشور ارائه نمایند.

با این تفاسیر به مربیان و معلمان مدارس به‌خصوص در دوره‌ی ابتدایی، پیشنهاد می‌شود به‌جای بازی‌های یكنواخت امروزی، از بازی‌های سنتی استفاده‌ كنند. در ضمن خانواده‌های كودكان باید اوقات فراغت و تعطیلات تابستان را بهترین فرصت كودكان برای انجام بازی‌های محلی و سنتی بدانند و در این زمینه برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.

منبع: ماهنامه شادکامی و موفقیت- شماره 62

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

دنیای نشاط و سر زندگی

بازی پیشگوی آینده کودک

تاثیر باور نکردنی بازی

نه چندان فانتزی اما واقعی

بازی، آموزش مهارت های زندگی

بازی کردن ،تمرین استقلال

 لالایی از نوع بازی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با بخش مشاوره روانشناسی تبیان تماس بگیرید

مطالعه کتاب"كودكان و اسباب بازى‏ها با تأكید بر روان‏شناسى بازى" موجود در کتابخانه تبیان را به شما عزیزان توصیه می کنیم

در صورت تمایل می توانید کتاب" روانشناسی کودک و نوجوان " را از فروشگاه اینترنتی تبیان تهیه فرمایید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.