تبیان، دستیار زندگی
در قرآن می خوانیم: وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ * الَّذِینَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ * وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ‏(1) واى بر كم‏فروشان. كسانى كه هرگاه از مردم پیمانه بگیرند كامل مى‏گیرند. و هرگاه به ایشان پیما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کم فروشی در نماز

نماز

در قرآن می خوانیم:

 وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ * الَّذِینَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ * وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ‏(1)

واى بر كم‏فروشان. كسانى كه هرگاه از مردم پیمانه بگیرند كامل مى‏گیرند. و هرگاه به ایشان پیمانه دهند یا برایشان (كالایى را) وزن كنند، كم مى‏گذارند.

«طفیف» و قلیل به یك معناست و «تطفیف» به معناى كاستن و كم گذاشتن است و ریشه آن از «طفّ» به معناى كنار است. به فروشنده‏اى كه از كنار اجناس مى‏زند، «مطفّف» گویند.

ابن مسعود نقل مى‏كند كه هركس از نمازش بكاهد مشمول این آیه است.(2)

كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مى‏باشد: معلم، كارگر، نویسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و دیگر مشاغل، هر كدام در انجام وظیفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند.

كم‏فروش، خود را زرنگ مى‏داند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمى‏داند و ظلم اقتصادى به جامعه مى‏كند.

كم فروشى از گناهان كبیره است، زیرا وعده عذاب براى آن آمده است.

امكانِ كم فروشى یا حساسیّت در كیل بیش از وزن است، لذا در یك آیه فقط از كیل و در آیه پس از آن، ابتدا مجدداً از كیل و سپس وزن، سخن به میان آمده است.

در روایات مى‏خوانیم: هرگاه مردم گرفتار گناه كم‏فروشى شوند، زمین روئیدنى‏هاى خود را از مردم باز مى‏دارد و مردم به قحطى تهدید مى‏شوند.(3)

انضباط و دقّت اقتصادى، در رأس برنامه‏هاى اصلاحى انبیاست. چنانكه حضرت شعیب به قوم خود فرمود: «اوفوا الكیل و لا تكونوا من المخسرین وزنوا بالقسطاس المستقیم و لا تبخسوا الناس اشیاءهم و لا تعثوا فى الارض مفسدین»(4) پیمانه را (در معامله) كامل و تمام بدهید و از كم كنندگان و خسارت زنندگان نباشید و با ترازوى درست وزن كنید و كالاهاى مردم را كم ندهید و روى زمین مفسدانه عمل نكنید.(5)

_________________

1) ذیل آیات 1-3 سوره مطففین.

2) تفسیر نمونه.

3) تفسیر المیزان.

4) شعراء، 181 - 183.

5)400نکته از تفسیر نور


تنظیم: شکوری_کارشناس بخش قرآن