تبیان، دستیار زندگی
رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه با جدیت بحث بازنگری در رابطه ایران با انگلیس را دنبال می‌كنیم، گفت: در كمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس قویاً به كاهش و محدودیت رابطه با انگلیس معتقد هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره حسینیان و بروجردی

بروجردی و حسینیان

رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه با جدیت بحث بازنگری در رابطه ایران با انگلیس را دنبال می‌كنیم، گفت: در كمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس قویاً به كاهش و محدودیت رابطه با انگلیس معتقد هستیم.

به گزارش فارس، علاالدین بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس پنج‌شنبه‌ شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی روبه فردا در خصوص پیرامون مسائل و حوادث پس از انتخابات به گفتگو پرداختند.

در ابتدای این مناظره حجت‌الاسلام حسینیان طی سخنانی گفت: معتقدم كه جریانات مختلف باید سخن بگویند و این مردم هستند كه در نهایت قضاوت خواهند كرد.

وی افزود: در مناظره‌ها ملاك‌هایی باید رعایت شود لذا بهتر است كه اگر نظام مورد اتهام واقع می‌شود حق دفاعی نیز شما در خصوص آن اتهام برای نظام قائل شوید؛ در این مناظره‌ها حرفهایی زده شده است مثل راه‌آهن شیراز كه همه خلاف واقع بود چرا كه مشخص است كه قطار هفته‌ای یكبار به استانهای همجوار در سفر است.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح كرد: در مناظره‌ها برخی ادعا كرده‌اند كه شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت كرده در حالی كه خلاف واقع گفته‌اند، فردی كه در انتخابات رأی نیاورده این سخن را می‌گوید وی در تهران كاندیدا شود و رأی هم نیاورد از این رو حق بود كه شما با شورای‌ نگهبان در این رابطه تلفنی صحبت می‌كردید تا نظام زیر سؤال غیر واقعی نرود.‌

در ادامه بروجردی نیز در سخنان ابتدایی خود اظهار داشت: با توجه به سابقه طولانی دخالت بیگانگان در كشور از جمله موضوع كودتای 28 مرداد و دخالت‌های بعد از انقلاب از یكسو و از سوی دیگر دخالتهای قدرت‌های هم‌پیمان آمریكا در كشورما كاملاً آشكار شده به طوری كه كنگره آمریكا سال گذشته بیش از 60 طرح علیه ایران تصویب كرد كه یكی از این طرحها 55 میلیون دلار در اختیار سازمانها، شبكه‌های ضدانقلاب و خارج‌نشینان برای توطئه علیه نظام می‌گذارد.

وی افزود: اینها همه دخالت در امور ایران است ولی برخی بر این مسئله تردید دارند؛ در حوادث اخیر قبل از روز انتخابات تلاشهای گسترده‌ای برای زمینه‌چینی حوادث پس از انتخابات صورت گرفت كه از جمله این زمینه‌چینی‌ها می‌توان به تأسیس شبكه بی‌بی‌سی فارس كه مشخص بود هدفی سیاسی برای تقابل با نظام دارد اشاره كرد از اینرو موضوع بسیار روشن است.

در مناظره‌ها برخی ادعا كرده‌اند كه شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت كرده در حالی كه خلاف واقع گفته‌اند، فردی كه در انتخابات رأی نیاورده این سخن را می‌گوید

رئیس كمیسیون امنیت مجلس تصریح كرد: وقتی كه شعار مشخصی در یك شب از تلویزیون‌های ضد انقلاب به ویژه بی‌بی‌سی و تلویزیون آمریكا پخش می‌شود و شب بعد هم این شعارها توسط عده‌ای فریاد زده می‌شود، همه همنوایی برخی عوامل داخلی با عوامل خارجی را می‌رساند.

بروجردی با اشاره به دخالتهای مكرر آمریكا در امور داخلی كشورمان خاطرنشان كرد: نقش آمریكا در تحریك صدام برای تحمیل 8 سال جنگ و كودتای نوژه نشان از دخالت‌های آشكار این كشور در امور داخلی ایران دارد.

وی افزود: به لحاظ تصمیمی كه نظام در رابطه با عدم مصاحبه با شبكه بی‌بی‌سی گرفته است به خاطر دارم در دهه اول انقلاب و شاید معاونت اولی حبیبی مصوبه شد كه مسئولان به دلیل عداوت طولانی انگلیس با كشورمان با این شبكه مصاحبه نكنند.

البته علت این موضوع به معنای مشكل در اعلام مواضع نیست چرا كه ما همواره مواضع خود را از تریبون‌های مختلف اعلام كردیم بلكه علت بها ندادن به رسانه‌ای كه با نظام ضدیت دارد است از این‌رو یك روزنامه‌نگار هم نباید به اینگونه شبكه‌ها بها داده و باید به احترام مردم با آنها مصاحبه نكند.

حسینیان: ملاقات خاتمی با سورس قابل انكار نیست

در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام حسینیان در خصوص اینكه آیا سران فتنه با سازمان‌های جاسوسی بیگانگان در ارتباط هستند یا خیر گفت: بنده یك تحلیلگر هستم لذا اینكه آیا واقعاً سران فتنه با سازمان‌های جاسوسی آمریكا ارتباط داشتند یا نه را باید نهادهای اطلاعاتی بیان كنند ولی ما مجموعه داده‌هایی را كنار یكدیگر گذاشته و نتیجه‌گیری می‌كنیم.

وی اضافه كرد: زمانی كه به وقایع قبل و بعد از انتخابات از جمله عوامل داخلی و خارجی نگاه گسترده‌ای می‌كنیم، مشاهده می‌شود كه هماهنگی به نظر سازماندهی‌ شده‌ای در خصوص حوادث پس از انتخابات صورت گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس تأكید كرد: آمریكا، انگلیس و رژیم صهیونیستی كه همیشه با نظام در عناد بوده و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستند در این حوادث مواضعی دارند كه كسی دخالت بیگانگان برای براندازی نظام را نمی‌تواند انكار كند چرا كه مشاهده شد كه تمام سخنانی كه بین عوامل داخلی و خارجی تكرار می‌شود تكرار واحدها است.

حسینیان خاطرنشان كرد: رادیو بی‌بی‌سی در همان ساعات اولیه پس از پایان رسمی انتخابات اعلام می‌كند كه موسوی و احمدی‌نژاد هر دو ادعای پیروزی دارند این در حالی است كه هنوز هیچ مقام رسمی‌ای چنین خبری را اعلام نكرده است، در ادامه نیز بسیاری از سایت‌ها، خبرگزاری‌‌ها و روزنامه‌های آمریكایی، انگلیسی و اسرائیلی این خبر را به عنوان شاه كلید اعتراض دامن می‌زنند.

وی در ادامه تصریح كرد: در این بین هم اوباما یك مرتبه اعلام می‌كند كه ما باید از معترضین در ایران حمایت كنیم البته از سوی دیگر نیز آن وزیر اسرائیلی می‌گوید كه ما نمی‌توانیم نسبت به معترضین بی‌تفاوت باشیم لذا وقتی همه این اخبار را كنار یكدیگر می‌گذاریم می‌بینیم كه حوادث پس از انتخابات كار مهندسی شده‌ای است.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: زمانی تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی برای راهنمایی و هدایت شورش‌ها تأسیس شد از سوی دیگر سردبیر این تلویزیون نیز شخصی به نام رمضان‌پور است كه معاون وزیر ارشاد دولت اصلاحات بود و در ادامه نیز استودیو این شبكه در ستاد میرحسین موسوی كشف می‌شود ما چطور نتیجه تحلیل‌مان این نباشد و نتیجه‌ای غیر از اینكه دخالت‌های بیگانگان بدون حمایت برخی عوامل داخلی صورت گرفته است، نگیریم.

حسینیان ادامه داد: البته این را هم باید گفت كه دولت میرحسین موسوی همان زمان بخشنامه كرده بود كه هیچ‌یك از مسئولان دولتی حق مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی را ندارد پس چطور دوربین‌های این شبكه در ستاد وی كشف می‌شود.

وی افزود:‌ البته حضور خاتمی در انجمن سورس و ملاقات با وی موضوعی نیست كه انكار شود چرا كه خود اعضای این انجمن موضوع را تأیید كردند،‌ جین‌شارپ هم كه بانی انقلاب‌های مخملی در دنیا است مقاله‌ای نوشته و بیان كرده است كه تصمیم دارم به معترضان در ایران كمك كنم.

بروجردی: در ملاقات با موسوی به وی تذكر داده بودیم

حجت‌الاسلام حسینیان رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه گفتگوی خود با علاالدین بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش جین‌شارپ در وقوع انقلاب‌های مخملی در كشورهای مختلف گفت: وی با یك كتاب انقلاب، انقلابی مخملی در یوگسلاوی به پا كرد. همین شارپ دستورالعمل صادر كرده و خطاب به معترضان در ایران می‌گوید كه از رنگ سبز استفاده كنید و شعارهای اوایل انقلاب را نیز فریاد كنید.

وی افزود: امام (ره) می‌فرمودند كه گاهی وقت‌ها انسان خود متوجه نیست كه دشمن با واسطه دارد او را هدایت می‌كند از اینرو سردبیر روزنامه‌ای كه معاند با نظام است و مقاله برای برخی روزنامه‌های داخلی می‌فرستد نیز دلیل دیگری است كه انسان را حداقل در مورد این افراد به شك می‌اندازد.

در ادامه این مناظره بروجردی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: مرور هفت ماه گذشته حتماً نكات بسیار مهمی دارد كه باید باز شود. از هفته اول حوادث ما به عنوان كمیسیون تخصصی مجلس وارد شده و با همه نامزدها صحبت كردیم و آنچه را كه در حال اتفاق بود را به دلیل دخالت‌های بیگانگان به آنها گفتیم.

وی با بیان اینكه اینگونه آتش در خرمن ریختند نشانه بدی است افزود: بالاخره در هر انتخاباتی یك نفر برنده و دیگری بازنده خواهد بود ولی اگر در هر انتخابات بازنده اعلام تقلب كرده و مردم را به خیابان‌ها بریزد كه نمی‌شود.

رئیس كمیسیون امنیت مجلس تصریح كرد: اگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 84 اعلام تقلب می‌كرد، چه می‌شد لذا ما در این ملاقات‌ها این تذكرات را به موسوی داده بودیم ولی متأسفانه وی قبول نكرد لذا این سؤال به وجود می‌آید كه چرا وی قبول نكرد.

بروجردی ادامه داد: آنچه كه اتفاق افتاد حوادث ناگواری بود كه به راحتی می‌توانست رخ ندهد چرا كه در همه انتخابات‌های گذشته رقابت وجود داشته به‌نحوی كه در دوران اصلاحات وقتی كه خاتمی پیروز انتخابات شد قبل از اعلام نتیجه ناطق نوری به وی تبریك گفت لذا مجموعه فضاسازی‌های بیگانگان و ارتباط برخی با آنها در حوادث اخیر بدون تأثیر نبوده است.

در ادامه این مناظره حجت‌الاسلام حسینیان نیز گفت: ما نباید در مسائل سیاسی و اجتماعی با اقدامات مصلحت‌جویانه و محافظه‌كارانه بحران‌ها و كارها را مثل آتش زیر خاكستر نگه داریم، در بسیاری از مسائل ریشه‌یابی نكردیم لذا روحیه مصحلت‌جویانه برخی مسئولان را نیز بررسی و تحت‌نظر قرار ندادیم.

وی با اشاره به وقایع 18 تیر تصریح كرد: زمانی كه موضوع 18 تیر پیش آمد ریشه‌یابی نشد، معاونان وزیر كشور كه چند روزی برای نظام مشكل ایجاد كردند ریشه‌یابی نشدند و سران اصلی آن فتنه شناسایی شده اما دستگیر نشدند و در واقع ریشه‌ها خشك نشد و این مار زخمی از بین نرفت لذا همان جریان مسئله تحصن در مجلس و خروج از حاكمیت را بعدها مطرح كرد.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود:‌ دست این عده در فتنه اخیر دیده شده و در این خصوص عده‌ای دستگیر و البته برخی هم فرار كردند البته آرزوی ما این است كه همه زیر پرچم نظام اسلامی باشند و همه برای راهگشایی كار مردم تلاش كنند ولی نمی‌توان چشم را روی هم گذاشت.

حسینیان در ادامه اظهار داشت: با توجه به اتفاقات اخیر باید اجازه داد كه مسئله فتنه ریشه‌یابی و ریشه‌ها خشكانده شود چرا كه اگر این كار صورت نگیرد این مار هفت سر دوباره سر برآورده و نیش خواهد زد.

وی با اشاره به كشته شدن عده‌ای در جریان حوادث پس از انتخابات گفت: این افراد عد‌ه‌ای را به كشتن دادند به نحوی كه 10 نفر از بسیجیان نیز كشته شدند لذا چطور می‌توان از این خون‌ها گذشت علاوه بر اینكه این افراد به مردم خسارت زده‌اند البته از همه مهمتر چطور می‌توان از آبروی نظام گذشت.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: قبل از انتخابات اوباما نامه می‌نوشت كه حاضریم بدون پیش‌شرط با ایران مذاكره كنیم آنها در آن زمان در حال تسلیم شدن بودند اما پس از انتخابات نظام را آنقدر ضعیف دیدند كه اوباما پیام فرستاد و گفت ما با آشوبگران هستیم.

حسینیان تصریح كرد: به راحتی نباید حاضر شد كه از كسانی كه فتنه كردند گذشت و نباید به گذشته‌ها صلوات فرستاده و بگوییم كه آنها برگردند.

در ادامه بروجردی طی سخنانی گفت: البته منظور حسینیان حذف یك جریان سیاسی نیست چرا كه بحث این است كه ما نمی‌خواهیم در جامعه یك جریان سیاسی داشته باشیم به لحاظ اینكه آزادی موجود در نظام و قانون اساسی تصویب شده را به عنوان مبنای حركت همه پذیرا هستند از این‌رو بحث این است افرادی كه عمداً و با آگاهی به این نظام آسیب می‌زنند باید بروند.

حسینیان: طرح حكمیت انحرافی است

علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این برنامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص بازنگری در رابطه ایران با انگلیس گفت: مدتها قبل از اینكه همكاران‌مان در مجلس این موضوع را به عنوان یك طرح مطرح كنند چندین جلسه با وزیر امور خارجه، معاونین وزیر امورخارجه و بقیه ارگان‌هایی كه با عرصه سیاست خارجی مرتبط هستند، داشتیم.

وی افزود: تدبیر و عقلانیت حكم می‌كند در مقابل انگلیس با این همه پیشتازی در ضدیت با ایران كه حتی فراتر از تحریم‌های قطعنامه شورای امنیت سردمدار تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران و اولین كشوری بود كه سازمان منافقین را از لیست تروریستی خارج كرد به بازنگری در ارتباطمان بپردازیم و ما در كمیسیون قویاً به كاهش و محدودیت رابطه با انگلیس معتقد هستیم و به همین دلیل اولین روز پس از تعطیلات كه روز یكشنبه آینده است جلسه را به این مسئله اختصاص داده‌ایم.

رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه با جدیت بحث بازنگری در رابطه ایران با انگلیس را دنبال می‌كنیم، در خصوص آینده این موضوع اظهار داشت: ما كاری از جنس الزام دولت به توقف اجرای پروتكل الحاقی كه در مجلس هفتم دولت را به آن مكلف كردیم را نیز در خصوص بازنگری ارتباط ایران با انگلیس خواهیم كرد كه این موضوع مبتنی بر رأی نمایندگان است.

در ادامه این مناظره حسینیان نیز در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم شفاف‌ بودن مواضع خواص و همچنین دوری از دوپهلو حرف زدن، گفت: به عنوان یك مقلد و مرید از مقام معظم رهبری این حق را به خود می‌دهم كه برداشتی از سخنان مقام معظم رهبری داشته باشم كه ممكن است صحیح باشد یا صحیح نباشد.

وی ادامه داد: در جریان فتنه اخیر سه گروه از نخبگان بودند كه گروه اول رسماً در مقابل مقام معظم رهبری،‌ آرمان‌های امام راحل و انقلاب ایستادند و حرف‌های دشمنان را تكرار می‌كنند اما گاهی وقت‌ها بعضی از دوستان اصرار دارند كه بین اینهایی كه عامل و زمینه‌ساز فتنه پس از انتخابات بودند و دشمن فرق قائل شویم.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با طرح سؤالی مبنی براینكه دشمنان همچون فدائیان خلق، توده‌ای‌ها و سلطنت‌طلب‌ها چه كاری می‌توانند بكنند، تصریح كرد: اینها ماشین‌های عمومی، مغازه‌های مردم را آتش می‌زنند و به تصویر امام راحل و ساحت مقدس عاشورا اهانت می‌كنند و از همین‌رو اینهایی كه بنده آنها را سران فتنه می‌دانم چه كاری كردند جز زمینه‌سازی برای این حوادث و فتنه‌‌ها.

حسینیان افزود: وقتی این فرد بعد از خطبه‌های 29 خرداد مقام معظم رهبری مردم را برای حضور در خیابان‌ها دعوت می‌كند بنابراین باید دید آمریكا چه كاری كرده است كه این افراد نكرده‌اند آیا آمریكا كاری غیر از این را می‌خواست انجام دهد، از همین رو نباید در مقابل این اقدامات مسامحه‌كاری و توجیه كنیم.

وی اضافه كرد: دشمن كسی است كه مقابل نظام، امام و رهبری بایستد و فرقی نمی‌كند كه اسم آن فرد آیت‌الله باشد یا برژنسكی.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به سخنی از امام راحل مبنی بر اینكه‌ "ملاك وضع فعلی افراد است " اشاره و خاطرنشان كرد: بنابراین با توجه به این سخن امام خمینی (ره) نباید مسامحه‌كاری كرد؛ چرا كه آن كاری كه دشمن می‌خواست این افراد انجام دادند، بنابراین ما نباید تلاش كنیم این مسئله را با مسامحه ندید بگیریم.

حسینیان گروه دوم نخبگان را كسانی برشمرد كه در حوادث پس از انتخابات مواضع دو پهلو اتخاذ می‌كردند و گفت:‌ بعد از حوادث روز عاشورا یكی از نمایندگان اصلاح‌طلب به نمایندگی از كل این طیف در نطقی اعلام داشت كه همه ما از جریان روز عاشورا منزجر هستیم و در اینجا سؤال ما این است كه مگر خود آقایان نمی‌توانستند حرف بزنند كه این نماینده از طرف آنها حرف می‌زند.

وی ادامه داد: موسوی در بیانیه‌ای كه بعد از حوادث روز عاشورا صادر كرد آن افراد را مردمی خداجوی خواند و آن دیگری كه نمی‌خواهم اسمش را بیاورم این افراد را مردمی عزادار خواند. بنابراین این نماینده كه به عنوان مسئول می‌گوید این آقایان از حوادث روز عاشورا بیزار هستند، سؤال این است چرا خود اینها اعلام انزجار نكردند.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص سؤال مجری برنامه مبنی بر اینكه برخی معتقدند از آنجایی كه نامزدهای معترض به انتخابات كوتاه آمده‌اند آیا نباید نظام نیز كوتاه بیاید، اظهارداشت: در خلال این حوادث اتفاقات بزرگی افتاد و ممكن است از سوی افراد افراطی نیز خطاهایی رخ داده باشد بنابراین اینكه جریان فتنه به فراموشی سپرده شود و به مسائل فرعی پرداخته شود درست نیست.

حسینیان اظهار داشت: در این حوادث نیز عده‌ای درباره مقام معظم رهبری و نظام دفاع و در این وضعیت بد تاریخی به تكلیف خود عمل كردند.

بروجردی نیز در خصوص كمیته رسیدگی به وضع زندانیان حوادث پس از انتخابات گفت: در كمیسیون امنیت ملی كه كمیسیونی فراگیر و متعلق به همه ملت است مبنا را بر دفع و رفع فتنه گذاشتیم و اما كمیته ویژه به زندان‌ها رفت و در جریان بازدید از زندان‌ها با افراد ذی‌ربط حرف زده شد و گزارشی كه در مجلس قرائت شد مجموعه ده‌ها ساعت كار بود.

وی ادامه داد: باید یك مبنای در این جریان‌ها داشته باشیم و آن مبنا باید قانون باشد كه در فرمایشات مقام معظم رهبری هم محوریت قانون اساسی مدنظر بود كه بنابراین اگر قانون را مبنا قرار دهیم كار حل می‌شود.

نماینده بروجرد در مجلس تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران یك كشوری است كه از روزهای اول در آن با تأكید حضرت امام (ره) و متكی بر مردم‌سالاری دینی قانون اساسی شكل گرفت بنابراین اگر همین قانون مبنای حل‌وفصل مشكلات باشد، مشكلات حل می‌شود.

در ادامه این مناظره حسینیان با بیان اینكه اگر درایت آقای بروجردی به عنوان رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس نبود خواست‌ آنهایی كه كمیته ویژه مجلس را راه‌اندازی كردند چیزی دیگری بود، اظهار داشت: در اعتقادات ما و قرآن آمده است كه نباید در جنگ ظلم كرد ولی معتقدیم انسان باید زمان‌شناس باشد و زمانی كه دشمن به اصول ما حمله كرده است نباید ما به مسائل جزئی بپردازیم.

وی ادامه داد: بنده مخالف كمیته ویژه نیستم ولی آن زمان طرح این مسئله در مجلس یك طرح انحطاطی بود و برخی‌ها به خاطر منافع شخصی این طرح را مطرح كردند.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص اینكه آیا نظام در مقابل معترضان كوتاه آمده است یا نه تصریح كرد: انتخاباتی برگزار شد و شورای نگهبان بر آن نظارت كرد و عده‌ای نیز بی‌جهت اعتراض داشتند كه شورای نگهبان از آنها دعوت كرد ولی نیامدند كه دوباره شورای نگهبان كوتاه آمده و حاضر شد 10 درصد از كل آرا را بازشماری كند ولی باز هم چیزی فرق نكرد و در ادامه مقام معظم رهبری با جایگاه بزرگ خود نمایندگان این افراد معترض را فرا خواندند و آنها حرفشان را زدند باز دوباره مقام معظم رهبری از ولایت خود استفاده كردند و با اینكه مهلت رسیدگی به این موضوع 10 روز بود ولی 5 روز به آن اضافه كردند كه می‌بینیم نظام تا جایی كه امكان داشت كوتاه آمده است.

حسینیان تصریح كرد: مقام معظم رهبری مسائل را طوری رهبری كردند و درایت ایشان برای جذب بود كه فرمودند اصلی‌ترین سیاست ما جذب است. بنابراین اگر كسی نمی‌خواهد بیاید نباید از آنها خواهش كنیم و می‌بینیم كه این افراد الان طلبكارانه حرف می‌زنند.

وی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: اینها از مجلس می‌خواهند دولتی با پشتوانه 24.5 میلیون رأی مردم را ساقط كند در حالی كه مگر مردم كشك هستند كه مجلس آنها را سرنگون كند.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: استقامت مقام معظم رهبری موجب شد اینها از شعار خود كه ابطال انتخابات بود دست بردارند و الان به دنبال ساقط كردن دولت هستد.

بروجردی در ادامه این مناظره با اشاره به سخنان حسینیان خاطرنشان كرد:‌ علت اساسی این حركت را كه در فراز آخر گزارش كمیته ویژه مجلس عنوان شده بود این بود كه اگر نامزدهای انتخاباتی شعله را نمی‌افروختند این حوادث اتفاق نمی‌افتاد.

وی به مجروحان نیروی انتظامی در حوادث پس از انتخابات كه هزار نفر هستند كه این نشان از مظلومیت نیروی انتظامی است اشاره و خاطرنشان كرد: در سایر كشورها تعرض به پلیس بالاترین جرم است در حالی كه در حوادث پس از انتخابات ما شاهد این اتفاقات بودیم بنابراین برای تقدیر از نیروی انتظامی به منازل افراد مجروح رفتیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: یك انتخابات درست انجام و تمام مراحل آن سپری شده است از همین‌رو كارهای این افراد آب به آسیاب دشمن ریختن است و از آنجایی كه نظام ما یك نظام جاافتاده و مقتدر است قرار نیست اجازه دهیم هر روز در داخل نظام آشوب اتفاق بیفتد و برقراری امنیت خواست مردم است.

بروجردی در خصوص آینده این حوادث تشریح كرد: اینكه در كشور تصمیم گرفته شده است یك جریان سیاسی باشد درست نیست و ما مدعی هستیم در منطقه بدون تردید آزادترین كشور و در دنیا در برخی از مسائل از كشورهای اروپایی نیز جلوتر هستیم.

وی تصریح كرد: افرادی كه هنوز همنوا با دشمنان شناخته شده نظام هستند باید با آنها برخورد شود و حفظ امنیت كار پلیس و نیروهای امنیتی است كه باید این اتفاق بیفتد و در عین حال آزادی سیاسی كه افتخار ما است باید ادامه داشته باشد.

حسینیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح حكمیت اظهار داشت: طرح حكمیت را یك طرح انحرافی می‌دانم و معتقدم سران فتنه نشسـته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند و گفته‌اند مشخص شد كه ما پایگاه خود را بعداز 9 دی از دست داده‌ایم و همچنین پایگاه ما در نظام نیز از دست رفته است كه از همین‌رو این نامه‌نگاری‌ها را كرده‌اند كه ما توبه كنیم و نسبت به آمریكا اعلام مرزبندی كنیم كه البته باید بشود و اینها توبه در نزد خدا است.

وی ادامه داد: كشوری كه رهبری و قانون اساسی دارد حكمیت برای چه چیزی است آیا می‌شود حكمی بهتر از مقام معظم رهبری پیدا كرد.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با طرح سؤالی مبنی براینكه مگر مقام معظم رهبری در خطبه های 29 خرداد حكمیت نكرده و راهكارهایشان را اعلام نكردند، عنوان داشت:‌ نمی‌شود كه قانون اساسی و مقام معظم رهبری را كنار بگذاریم یك حكم دیگری را انتخاب كنیم و ما از حكمیت در طول تاریخ و جریان امام علی (ع) نیز خیری ندیده‌ایم.

حسینیان در پاسخ به سؤالی مبنی براینكه آیا طرح حكمیت راه فراقانونی است یا نه گفت:‌ طرح حكمیت یك توطئه است چرا كه اگر اینها صادق بودند زمانی كه مقام معظم رهبری خطبه‌های 29 خرداد را فرمودند همه اینها از آن تبعیت می‌كردند و برای نظام مشكل درست نمی‌كردند.

بروجردی در ادامه مناظره با بیان اینكه مبنا كه قانون باشد علی‌الاصول هیچ‌كس نباید با آن مخالفت كند، بیان داشت:‌ اصلاح‌طلبان اگر قانون اساسی را قبول دارند كه فرض ما براین است كه قانون را قبول دارند باید به آن گردن نهند.

وی افزود: قانون می‌‌تواند مبنای خوبی برای حل‌وفصل مشكلات باشد و از آنجایی كه ممكن است در آینده نیز اینگونه حوادثی داشته باشیم بنابراین نمی‌شود برای هر مسئله‌ای چیز جدیدی را ابداع كنیم كه از همین‌رو باید قانون مبنا قرار گیرد.

رئیس كمیسیون شورای امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینكه طراحان طرح حكمیت به دنبال عمل نشدن به قانون هستند یا نه گفت: اینكه این مسائل نباید استمرار داشته باشد این درست است و اینكه چگونه باید این مسائل را جمع كنیم مبنای تصمیم‌گیری باید قانون باشد و مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است.

مجری برنامه اظهار داشت؛ اینكه مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید مُر قانون عمل شود، آیا كسی می‌خواهد به قانون عمل نشود كه بروجردی در پاسخ خاطر نشان كرد: آنچه كه در عمل شاهد بودیم فراتر از قانون بود چرا كه مگر تخریب و آشوب‌های خیابانی قانونی بود.

حسینیان هم در ادامه با بیان اینكه بعضی از این آقایان در این جناح آدم‌های ساده‌ای هستند و حرف‌های پشت پرده را علنی می‌كنند، اظهار داشت: اینها الگویی از افغانستان را مطرح كرده‌اند، آیا نظام جمهوری اسلامی باید بعد از 30 سال درخشندگی افغانستان را الگوی خود قرار دهد؟ و آیا باید لوئی جرگه‌ای درست كنیم كه ریش‌سفیدان در آن جمع شوند در حالی كه قانون اساسی داریم و نهادها و راهكارهای آن مشخص و مقام معظم رهبری در رأس آن است.

وی ادامه داد: خود اینها آن زمان كه آقای دری نجف‌آبادی پیشنهاد داد در ایجاد امنیت از افغانستان الگو بگیریم شاهد بودیم كه چه بلایی روزنامه‌های زنجیره‌ای بر سر او آوردند و الان خود اینها آمده‌اند و لوئی جرگه‌ افغانستان را به ما پیشنهاد می‌دهند.

بروجردی در ادامه این مناظره با اشاره به بازدید كمیته ویژه مجلس از زندانیان حوادث پس از انتخابات گفت: كسانی كه در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده بودند حدود 4 هزار نفر اعلام شد كه خیلی از این تعداد با دادن تعهد آزاد شدند.

وی افزود: باید میان افرادی كه فریب خورده بودند و افرادی كه عالماً‌ و عامداً طراحی كرده و به دنبال این هستند تفكیك قائل شد.

حسینیان نیز در ادامه سخنان خود با اشاره به رأی 13 میلیونی مردم به موسوی اظهار داشت: مردم حق داشتند به كسی كه شورای نگهبان او را تصدیق كرده است رأی بدهند و ما از اینها تشكر می‌كنیم چرا كه جزء حماسه‌آفرین‌ها بودند.

رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینكه باید میان افرادی كه فریب خورده‌اند با كسانی كه حلقه اصلی شرارت‌ها بودند تفكیك قائل شویم، اظهار داشت: باید برای كسانی كه در این حوادث فریب خورده بودند سابقه‌ای درست نشود و اما كسانی كه شرارت‌های حادی انجام دادند و حلقه اصلی تداركاتچی دشمن بودند باید با آنها با قاطعیت تمام برخورد كرد.

حسینیان در خصوص آینده نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: بنده معتقدم این انقلاب مقدمه ظهور حضرت مهدی (عج) است منتهی انقلابی كه می‌خواهد به انقلاب حضرت مهدی (عج) متصل شود باید امتحان‌های زیادی را ببیند و این مردمی كه می‌خواهند در ركاب مولا مهدی باشند باید از خالص‌ترین‌ها باشند از همین‌رو همه مسائل نشانگر آینده‌ای روشن است و آزمایشات برای جدا شدن خالص از ناخالص است.

تنظیم:س.آقازاده