تبیان، دستیار زندگی
این هلیکوپتر عجیب یا به عبارت صحیح‌تر کووادروکوپتر (Quadrocopter) توسط یک شرکت فرانسوی به نام Parrot در نمایشگاه پر سر و صدای CES2010 رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هلیکوپتری که با iPhone کنترل می‌شود

این هلیکوپتر عجیب یا به عبارت صحیح‌تر کووادروکوپتر (Quadrocopter) توسط یک شرکت فرانسوی به نام Parrot در نمایشگاه پر سر و صدای CES2010 رونمایی شد. این وسیله توسط امواج Wi-Fi به دستگاه آیفون متصل می‌شود و توسط نرم‌افزار نصب شده روی آیفون کنترل و هدایت می‌شود.

هلیکوپتری که با iphone کنترل می‌شود

این وسیله جالب که مجهز به دو دوربین داخلی است می‌تواند برای فیلم برداری لایو استفاده شود، ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین‌های این ربات توسط Wi-Fi به آیفون یا آی.پاد تاچی که آن را کنترل می‌کند فرستاده می‌شود. یک سنسور سنجش ارتفاع، مسئولیت کنترل ارتفاع و یک سنسور شتاب سنج برای کنترل بهتر این وسیله در آن جای داده شده است. سنسورهای قرار گرفته در این وسیله به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که حفظ تعادل دستگاه را به عده می‌گیرند و این کار دشوار را از دوش کاربر بر می‌دارند.

هلیکوپتری که با iphone کنترل می‌شود
هلیکوپتری که با iphone کنترل می‌شود

آی.آر.درون (AR.Drone)همچنین حاوی الگوریتم‌هایی برای پردازش تصاویر ضبط شده یا مشاهده شده توسط دوربین‌های خود است به طوری که می‌تواند اشیاء اطراف خود را تا حدودی شناسایی کند، این امکان می‌تواند مورد استفاده برنامه‌نویسان قرار گیرد تا به آن‌ها برای تولید بازی‌های ۳ بعدی مبتنی بر این ربات کمک کند. یکی از کاربردهای این ربات نیز دقیقاً از همین قابلیت این ربات برخواسته شده است، به طوری که شما می‌توانید بعد از مدتی شاهد بازی‌هایی باشید که به طور مثال با استفاده از دو آی.آر.درون به همراه دوست خود در یک محیط واقعی با هم بازی کنید، مثلاً پشه‌های فرضی را نابود کنید! در سایت سازنده می‌توانید ویدئوهای متعددی را از قابلیت‌های این وسیله مشاهده کنید.

این ربات با باتری تعبیه شده در درون خود می‌تواند چیزی حدود ۱۵ دقیقه پرواز کند و قیمت آن چیزی حدود ۵۰۰$ تخمین زده شده است.

نکته بسیار مهم برای برنامه‌نویسان و محققان در زمینه رباتیک این است که رابط Wi-Fi این ربات دارای API است، به این معنا که محققان یا برنامه‌نویسان می‌توانند پروژه‌های متعددی را بر روی این ربات پیاده‌سازی کنند، آن‌ها به سادگی می‌توانند ارتباط این ربات را از طریق Wi-Fi با پایانه‌ها یا کامپیوترهای قدرتمند‌تر از آیفون برقرار کنند و از داده‌های دریافت شده توسط سنسورهای ویدئویی و … این ربات برای پردازش تصاویر و تست الگوریتم‌های هوشمند استفاده کنند.

با توجه به طراحی فوق‌العاده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این وسیله شاید تنها ایرادات این ربات را بتوان قیمت بالا و شارژ کم آن دانست.

منبع: GoRobotics

به نقل از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی