تبیان، دستیار زندگی
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندی با اشاره به رشد انتشار کتاب و مطبوعات در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران گفت:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنعت چاپ، نیازمند توجه جدی

صنعت چاپ، نیازمند توجه جدی

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندی با اشاره به رشد انتشار کتاب و مطبوعات در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران گفت: نیاز گسترده صنایع مختلف کشور به صنعت چاپ و صنایع وابسته آن، نشانگر لزوم دقت و توجه به این صنعت است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامعلی حداد عادل، با بیان این مطلب افزود: در دنیای امروز وسعت میدان صنعت چاپ در فرهنگ، علم، اقتصاد، صنعت و بازرگانی نشان می دهد که باید به این صنعت توجه جدی داشته باشیم، زیرا اگر یک پنج راهه را در نظر بگیریم که از فرهنگ، صنعت، هنر، علم و اقتصاد تشکیل شده باشد، صنعت چاپ در سرای این پنج راهه ایستاده است.

وی افزود: در این میان برای توسعه صنعت چاپ در تمام ابعاد، باید سند چشم انداز بیست ساله ای تنظیم شود.

حدادعادل با بیان ویژگی های این سند اظهارداشت: سند چشم انداز 20 ساله باید زیر نظر وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنایع و معادن و بازرگانی و با استفاده از نظرات کارشناسان اتحادیه های این صنعت تنظیم و و در تبيين آن نگاه ملی هم در نظر گرفته شود.

وی بی توجهی به صنعت چاپ را ازدیرباز تاکنون دانست و یادآور شد: قبل از انقلاب نگاه حکومت به صنعت چاپ یک نگاه امنیتی بود، زیرا این ترس وجود داشت که با رشد این صنعت در تمام شهرستان ها، کنترل انتشار کتاب و اعلامیه از دست رژیم خارج شود؛ اما غفلتی که درباره رشد این صنعت در گذشته وجود داشته، هنوز هم به نوعی وجود دارد که به بی توجهی ما نسبت به خودکفایی در این صنعت باز می گردد.

حدادعادل با اشاره به خودکفایی کشور در صنایعی چون خودرو، گفت: در این میان عزم و اراده برای تولید ماشین آلات چاپ در ایران کمتر بوده است، در حالی که فناوری در این حوزه روز به روز توسعه می یابد ولی جای خالی خودکفایی در این حوزه به خوبی دیده می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره دیدگاه کمیسیون فرهنگی درباره صنعت چاپ توضیح داد: در کمیسیون فرهنگی، چاپ را محمل فرهنگ می دانیم، بعد از برگزاری این نمایشگاه جلسه ای در این کمیسیون برگزار و از نمایندگان سه وزارتخانه بازرگانی، صنایع و معدن و ارشاد دعوت می کنیم تا برای انجام حرکت های مفید در این زمینه در این جلسه حضور یابند.

حدادعادل خاطرنشان کرد: باید مرز دقیقی بین بخش فرهنگی و صنعتی چاپ ایجاد کنیم تا تکلیف معافیت مالیاتی این حوزه نیز روشن شود.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران در مساحتی به وسعت 15 هزار مترمربع تا چهارم بهمن ماه درنمایشگاه بین المللی تهران برپاست.