تبیان، دستیار زندگی
برای اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بالای 90 درصد جمعیت روستایی كشور و بخش عمده‌ای جمعیت كارگری و كارمندان دولت و همچنین كشاورزان تحت پوشش پرداخت نقدی قرار می‌گیرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه یارانه می گیرند با ... ؟

یارانه

به فاصله كمتر از 48 ساعت پس از اظهارات محمد مدد، رئیس مركز آمار ایران درباره خوشه ‌بندی و دهك ‌بندی خانوارهای مشمول دریافت یارانه نقدی ، دو مقام مسوول دولتی این اظهارات را اصلاح كردند، اما اظهارات این دو مقام دولتی نیز با یكدیگر همخوانی ندارد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و محمدرضا فرزین سخنگوی كارگروه تحول اقتصادی دو مقام دولتی بودند كه دیروز نسبت به سخنان رئیس مركز آمار واكنش نشان دادند.

براساس اظهارات مدد، همه كسانی كه قرار است یارانه نقدی دریافت كنند، در دو خوشه تقسیم‌بندی می‌شوند كه خوشه نخست شامل 4 دهك اول درآمدی و خوشه دوم در برگیرنده دهك‌های پنجم، ششم و هفتم خواهد بود. طبق اطلاعاتی كه مردم سال گذشته در فرم اطلاعات اقتصادی خانوار تكمیل كردند، 47 میلیون نفر از مردم در این دو خوشه جای می‌گیرند و همین تعداد نیز مشمول دریافت یارانه نقدی خواهند بود.

میرتاج‌الدینی: یارانه نقدی برای همه

اما محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز در واكنش به اظهارات مدد گفت: با توجه به مصوبه مجلس و قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، همه مردم مشمول یارانه نقدی هستند و هیچ دهكی از یارانه‌ها حذف نمی‌شود.

هنوز مشخص نیست چرا موضع دولت با این سرعت تغییر كرد. شاید واكنش مجلس یا بازخورد نامطلوب حذف بخشی از مردم از یارانه نقدی، دلیل این امر بوده است.میرتاج‌الدینی در نشستی خبری با بیان این كه پرداخت یارانه به همه دهك‌ها موردنظر مجلس و دولت است، افزود: درباره پرداخت یارانه نقدی به دهك‌های مختلف، صحبت‌هایی از طرف رئیس مركز آمار مطرح شده بود كه این صحبت‌ها اصلاح شد.

وی با بیان این كه به میزان درآمد دهك‌ها، یارانه نقدی به آنها اختصاص می‌یابد، گفت: رقم‌هایی كه در رسانه‌ها گفته می‌شود، تخمینی است و هنوز دولت نظرش را به طور رسمی اعلام نكرده است.معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس افزود: نظر دولت این است كه در سال اول اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها مشمولان این سال بتوانند خودشان را اداره كنند.

رقم‌هایی كه در رسانه‌ها گفته می‌شود، تخمینی است و هنوز دولت نظرش را به طور رسمی اعلام نكرده است

میرتاج‌الدینی افزود: قانون هم انعطاف‌هایی برای دولت قائل شده است؛ به گونه‌ای كه دولت می‌تواند 50 تا 60 درصد درآمد حاصل از آزاد شدن قیمت‌ها را به خانوارها اختصاص دهد.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سوال كه حداقل یارانه نقدی به خانوارها چقدر است، گفت: با توجه به میزان منابعی كه آزاد می‌شود، در سال اول اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: دولت حداقل یارانه‌ای را كه به خانوارها تعلق می‌گیرد، هنگام قطعی شدن، اعلام می‌كند.معاون رئیس‌جمهور با بیان این كه در مقام تصویب هم تغییرات برنامه بیش از 10 درصد نمی‌شود، به دغدغه‌های مردم در زمینه تورم پس از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها اشاره كرد و گفت: دولت در این باره تدابیر زیادی اندیشیده است و جلسات كارگروه اقتصادی به صورت روزانه برگزار می‌شود تا درباره همه ابعاد اجرای این قانون بحث شود.وی افزود: خرید و ذخیره كردن كالاهای موردنیاز جامعه از جمله برنامه‌های دولت است كه از ماه‌های قبل آغاز شده است.

میرتاج‌الدینی نظارت دقیق بر قیمت‌ها را از دیگر برنامه‌های اصلی دولت برشمرد و گفت: بررسی و تحلیل تاثیرات افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر كالاهای اساسی و میزان تاثیر آن بر خروجی كالاها از دیگر برنامه‌های دولت هنگام اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌هاست.معاون رئیس‌جمهور درباره جبران فشارهای ناشی از اجرای این قانون به مردم گفت: نگرانی‌ها همواره تخمینی است و ما معتقدیم اگر برنامه‌ها با دقت كافی اجرا شود، از این نگرانی‌ها كاسته می‌شود.

فرزین

اظهارات رئیس مركز آمار ملاك پرداخت نیست

اما سخنگوی كارگروه تحولات اقتصادی پا را از این هم فراتر نهاد و اظهارات مدد را صرفا مبتنی بر نتایج یك كار پژوهشی مركز آمار در سال 86 و اطلاعات اقتصادی خانوار در سال 87 دانست.

محمدرضا فرزین گفت: اظهارات اخیر رئیس مركز آمار ایران درباره خوشه‌های درآمدی و نحوه پرداخت نقدی، نتیجه كار تحقیقی این مركز بود و مبنای عمل دولت برای پرداخت یارانه‌ها نیست.

وی در اظهاراتی كه البته متناقض با سخنان میرتاج‌الدینی است، افزود: آنچه در كارگروه تحولات اقتصادی به تصویب رسیده و دولت براساس آن عمل خواهد كرد، آن است كه 50 میلیون نفر معادل 70 درصد جمعیت كشور تحت پوشش پرداخت نقدی در چارچوب هدفمند كردن یارانه‌ها قرار خواهد گرفت. سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت تاكید كرد: 30 درصد باقیمانده جمعیت كشور نیز كه تحت پوشش پرداخت نقدی قرار نمی‌گیرند، از روش‌های غیرنقدی و نظام تامین اجتماعی حمایت می‌شوند. فرزین تاكید كرد: برای اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بالای 90 درصد جمعیت روستایی كشور و بخش عمده‌ای جمعیت كارگری و كارمندان دولت و همچنین كشاورزان تحت پوشش پرداخت نقدی قرار می‌گیرند.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این كه قانون، دولت را مكلف كرده است كه تمام ایرانیان متناسب با درآمدشان تحت حمایت مستقیم یا غیرمستقیم قرار گیرند، گفت: دولت براساس تكلیفی كه دارد، با آغاز اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در نظر دارد 70 درصد جمعیت كشور را تحت پوشش پرداخت مستقیم نقدی قرار دهد.

قانون چه می‌گوید

ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها تصریح می‌كند: دولت مجاز است حداكثر تا 50 درصد از خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را در قالب‌بندی‌های زیر هزینه كند:

الف) یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی ‌با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به تمامی خانوارهای كشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.

ب) اجرای نظام جامع تامین اجتماعی برای جامعه هدف از قبیل گسترش و تامین بیمه‌های اجتماعی، خدمات درمانی، تامین و ارتقای سلامت جامعه و پوشش دارایی و درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج، كمك به تامین هزینه مسكن، مقاوم‌سازی مسكن و اشتغال، توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی.

برای اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بالای 90 درصد جمعیت روستایی كشور و بخش عمده‌ای جمعیت كارگری و كارمندان دولت و همچنین كشاورزان تحت پوشش پرداخت نقدی قرار می‌گیرند

مجلس تذكر می‌دهد

رئیس كمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات حداقل درآمد خانوارهای ایرانی بر اساس خوشه‌های تعیین شده كه از سوی رئیس مركز آمار اعلام شد، گفت: طبق قانون همه مردم مشمول دریافت یارانه می‌شوند ومساله‌ای كه در صدا و سیما عنوان شده، اشتباه است و باید اصلاح كنند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، در گفتگو با ایسنا، افزود: براساس قانون خانواده‌های دونفره با مجموع درآمد بالاتر از 260 هزار تومان باید مشمول پرداخت یارانه قرار گیرند.

وی گفت: اشكال این برنامه آن است كه عنوان شد 2 خوشه تحت پوشش دریافت یارانه قرار می‌گیرند كه طبق قانون باید این گفته خود را اصلاح كنند. مصباحی مقدم یادآورشد، قانونی كه مجلس درباره هدفمندكردن یارانه‌ها تصویب كرد، محدودیت خانوارهای مشمول یارانه را برداشت؛ یعنی همه خانواده‌ها باید مشمول دریافت یارانه باشند، لذا از این جهت درست است كه خانواده‌ها را به 3 خوشه تقسیم كردند، اما از نظر قانون خوشه سوم هم باید مشمول پرداخت یارانه‌ها قرار گیرد.

وی تاكید كرد، اگر غیر از این باشد رعایت قانون صورت نگرفته و حتما مورد اعتراض مجلس قرار خواهد گرفت. مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان این‌كه مردم بایداطلاعات اقتصادی خانوار را به مركز آمار ایران بدهند، ‌گفت: براساس ارزیابی‌ای كه مركز آمار ایران با پایگاه‌ها و داده‌هایی كه دارد انجام می‌دهد، جایگاه آنها را در سه خوشه تعیین می‌كند.

وی تصریح كرد: اگر افراد در خوشه اول باشند كه 4 دهك را شامل می‌شود مشمول یارانه بیشتر می‌شوند و اگر در خوشه دوم باشند مشمول یارانه در حد متوسط خواهند بود و اگر در خوشه سوم یعنی دهك سوم بالای درآمدی جامعه قرار گیرند، ‌مشمول یارانه اما به نسبت كمتر خواهند شد.

این عضو كمیسیون اقتصادی تصریح كرد: آنچه در چند شب گذشته اعلام شده كه 3 دهك بالا مشمول پرداخت یارانه قرار نمی‌گیرند، درست نیست ومطابق قانون باید این مساله را اصلاح كنند و مجددا صحیح آن را اعلام كنند.

وی ابراز كرد: شروع انجام این طرح باید به گونه‌ای باشد كه هم از قانون تخطی نشده باشد و هم به نگرانی در میان مردم دامن نزند.

تنظیم:س.آقازاده