تبیان، دستیار زندگی
انواع دریل که در کارگاههای آموزشی نصب می‏شود عبارت‏اند از دریل رومیزی و دریل ستونی. اجزای این دو نوع دریل مشابه‏اند، با این تفاوت که دریل ستونی، پایه‏ای بلندتر و محکمتر به شکل ستون دارد و روی کف کارگاه نصب می‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوراخ‏کاری با دریل حرفه‏ای تخصصی

سوراخ‏کاری با دریل حرفه‏ای تخصصی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت سوراخ کاری با دریل  است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

انواع دریل:

انواع دریل که در کارگاههای آموزشی نصب می‏شود عبارت‏اند از دریل رومیزی و دریل ستونی. اجزای این دو نوع دریل مشابه‏اند، با این تفاوت که دریل ستونی، پایه‏ای بلندتر و محکمتر به شکل ستون دارد و روی کف کارگاه نصب می‏شود. نوع دیگری دریل، به نام دریل رادیال نیز وجود دارد؛ این نوع دریل بازویی شعاعی دارد که کله‏گی ماشین روی آن نصب می‏شود و در امتداد آن حرکت می‏کند. این نوع دریل معمولا"در کارگاههای آموزشی یافت نمی‏شود.

اجزای دریل:

اجزای اصلی دریل در هر دو نوع ستونی و رومیزی مشابه است. کله‏گی بخش بالایی ماشین است که روی ستون قرار دارد و فلکه‏ها و تسمه در آن تعبیه شده‏اند. دریل دو فلکه دارد: یکی روی الکتروموتور نصب می‏شود و دیگری به محور دریل متصل است.

سوراخ‏کاری با دریل حرفه‏ای تخصصی

این دو فلکه به وسیله تسمه جناغی به هم متصل می‏شوند. هر فلکه معمولا"چهار پله (با قطرهای مختلف) دارد. برای ثابت نگه داشتن فاصله بین پله‏ها، و بنابراین تعویض آسانتر محل تسمه برای تغییر سرعت، فلکه‏ها را به ترتیب مخالف نصب می‏کنند. فلکه‏ای که روی محور الکتروموتور نصب می‏شود، طوری قرار می‏گیرد که کوچکترین پله آن پایین و بزرگترین پله آن بالا باشد.

سوراخ‏کاری با دریل حرفه‏ای تخصصی

اما در فلکه‏ای که روی محور دریل نصب می‏شود، کوچکترین پله در پایین و بزرگترین پله در بالاست. تسمه جناغی فلکه موتور و فلکه محور را به هم متصل می‏کند. این تسمه حرکت را از الکتروموتور به محور محرک ماشین انتقال می‏دهد. محور ماشین محوری است که فلکه متحرک به آن متصل می‏شود. در سر اینمحور سوراخی مخروطی تعبیه شده است که سه‏نظام یا بوشی مخروطی را در خود جای می‏دهد. ستون تکیه‏گاه کله‏گی ماشین است.

سوراخ‏کاری با دریل حرفه‏ای تخصصی

پایه را معمولا" از چدن می‏ریزند. پایه تکیه‏گاه ستون و کله‏گی است. پایه دریل را با پیچ به میز کار، یا اگر دریل ستونی باشد، به کف کارگاه می‏بندند. در پایه دریل شیارهایی تعبیه شده است که می‏توان قطعه‏کارهای بزرگ را روی آن بست. سه‏نظام روی دماغه محور نصب می‏شود و مته را می‏گیرد. میز دریل از چدن ساخته شده است و روی ستون نصب می‏شود. میز را می‏توان در هر وضعیتی روی ستون دریل تنظیم و با پیچ ثابت کرد.

سوراخ‏کاری با دریل حرفه‏ای تخصصی

این میز هم شیارهایی دارد و می‏توان قطعه‏کار یا گیره را با پیچ به آن بست، به ‏ویژه وقتی از مته‏ای بزرگ استفاده می‏شود. از اهرم پیشروی برای پایین آوردن محور و پیشروی مته در داخل قطعه‏کار استفاده می‏شود. این اهرم به وسیله مکانیسم میل‏دنده و پیستون کنترل می‏شود. از عمق‏سنج هنگامی استفاده می‏شود که ایجاد سوراخ‏کور با عمق معین مورد نظر باشد. برای تنظیم عمق مورد نظر، باید مته را پایین آورد تا با سطح قطعه‏کار تماس پیدا کند؛ سپس باید مهره را روی درجه (عمق) مورد نظر تنظیم و با مهره‏قفلی قفل کرد. این عمل را باید پیش از شروع سوراخکاری انجام داد.

تنظیم: نسرین صادقی