تبیان، دستیار زندگی
کسب اعتبار و شهرت شاید بیست سال طول بکشد، اما فقط در عرض 5 دقیقه امکان دارد تمام این اعتبار و شخصیت زیر سوال رود و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایعه سازی یا بازی با آبرو

چگونه می توانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟

کسـب اعـتبار و شهرت شاید 20 سال طول بکشد، اما امکان دارد در عـرض 5 دقیـقـه تـمـام آن از بیـن برود.

شایعه

اگـــر بر روی این مـوضـوع کـــمی دقیق‏تر فکر کنید، کارهایتان را طور دیگری انجام خواهید داد. در حیطه‏ی ‏شغلی، نقطه نظر دیگران نسبت به شما جزء امور پر اهمیت شناخته می شود. تاثیر اولیه در مدت چند ثانیه شـکل مـی گیـرد امـا شـایـعه‏های بـی‏پـایه و اســاس آن‏چنان صدمه‏هایی به آبـروی شما می زنند که در بسیاری از موارد قـابل جـبـران نـمی بـاشند.

آیا می دانید دیدگاه همکارانتان نسبت به شما چیست؟ آیا کسی در مورد شما انتقاد می کند؟ آیا کارفرمای شما در زمان ارزش‏یابی کارکنان، شما را سرزنش می کند؟ آیا دوستان در مورد خصوصیت‏های اخلاقی شما چیزهایی می گویند؟

اگر می‏خواهید نظر واقعی دیگران را در مورد خودتان بدانید باید از کسی سؤال کنید که به‏طور واقعی به او اعتماد داشته باشید و بدون هیچ گونه احساس رنجشی، نظرهای او را تحلیل و بررسی نمایید. شاید دیگران در مورد شما نظر درستی نداشته باشند، اما بهتر است به جای اینکه عرصه را به خودتان تنگ کنید و از دیدگاه‏های آنان، آزرده خاطر شوید سعی کنید تا نقطه نظر آنان را نسبت به خود تغییر دهید. فقط باید به خاطر داشته باشید که برخورد و حرکت‏های شما در اولین ملاقات و در همان ثانیه‏های ابتدایی است که نظر اصلی آنها را در مورد شما تشکیل می‏دهد .

تلاش کردن برای تغییر نظرات دیگران در مورد خود، به این معنا نیست که شما آنها را پذیرفته‏اید بلکه فقط تلاش می کنید تا افرادی که با شما در حال کار کردن هستند، دید بهتری نسبت به شما پیدا کنند.

در اینجا، برخی از تصورهای اشتباهی که ممکن است در ذهن دیگران نسبت به شما به‏وجود آید، به همراه راه‏های جلوگیری از آنها آورده شده است.

تصور می کنند شما تنبل هستید

- پیش قدم شوید

درخواست قبول مسئولیت‏های بیشتری کنید و کمی بیشتر از ساعت مقرر کاری، در محل کار خود باقی بمانید. بدون توجه

همکاران

به برنامه‏ی کاری، شما باید خود را طوری نشان دهید که سخت‏کوش‏تر از دیگران به نظر بیایید.

- توانایی‏های خود را به نمایش بگذارید

از خودتان کمی خلاقیت به‏خرج دهید تا شایعه‏های بی‏اساسی که پشت سر شما وجود دارند، تبدیل به تشکر و قدردانی شوند. مردم از اینکه کسی از آنان تشکر و قدردانی کند لذت می‏برند. می‏توانید به آنان بگویید: "از اطلاعاتی که در اختیار من گذاشتی، ممنونم. آنها به من در گزارشی که برای هیات مدیره نوشتم، کمک زیادی کردند ."

- مراقب حرکت‏های جسمانی خود باشید

سعی کنید قوز نکنید و به دیوار کناری یا میز خود لم ندهید. پاهای خود را با یک شکل مناسب از میز، دور نگه دارید. با انرژی و اشتیاق کامل بر سر کار حاضر شوید و توانایی رویارویی با کلیه‏ی فشارهای کاری را در خود تقویت کنید .

تصور می کنند شما بی‏تجربه هستید

- نحوه‏ی آداب و معاشرت خود را تغییر دهید

ادب و تواضع، همه گیر می باشد. زمانی که شما با دیگران، با احترام و ادب برخورد کنید، این امر، کار را برای آنها مشکل می‏سازد که هر طور دل‏شان خواست، راجع به شما قضاوت کنند، کارهای شما را به باد انتقاد بگیرند و یا به شما بی‏احترامی نمایند.

- انتقاد پذیر باشید

زمانی که بازخوردهای اجتماعی رفتارهای خود را دریافت کردید؛ نیازی به رنجش نیست. با روی باز از انتقادها استقبال کنید و به آنهایی که برای شما سازنده است گوش دهید چرا که نشانه‏ای از بلوغ، کمال و حرفه‏ای بودن شما می‏باشد.

- حرف‏های خود را از پیش بسنجید

پیش از صحبت کردن به خوبی فکر کنید. بدون توجه به اینکه تا چه حد، عصبانی هستید، خونسردی خود را حفظ کنید. مراقب حرف زدن‏تان باشید و دقت کنید که با چه کسی در حال صحبت کردن هستید .

- به جزئیات دقت کنید

لباس‏های مرتب بر تن کرده و درست صحبت کنید. با خط‏ مشی و زبان صنفی که در آن مشغول کار کردن هستید، آشنایی پیدا کنید. برای جلسه‏های رسمی آماده باشید و سعی کنید محل کارتان، همیشه مرتب و سازمان یافته به نظر برسد.

تصور می کنند شما همیشه تاخیر دارید
ارتباط

- وقت‏شناس باشید

زودتر از خواب بیدار شوید و جزو اولین افرادی باشید که وارد محل کار می‏شوید. با برنامه‏ی شغلی خود، واقع‏بینانه برخورد کنید. اگر پی‏درپی از برنامه‏های زمان‏بندی شده عقب بمانید، خیلی زود از شما انتقاد خواهد شد. تاخیر، به عنوان نوعی بی‏احترامی و بی‏برنامگی به شمار می‏رود.

- از برنامه جلو باشید

یک لیست از کل کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید و هر چند وقت یک‏بار آن‏را  چک کنید. هیچ کاری را معوق نگذارید. اگر زمان خود را به خوبی مدیریت کنید به راحتی قادر خواهید بود تمام پروژه‏‏های‏تان را پیش از زمان تحویل به اتمام برسانید و هرگز مهم نیست که در طول مسیر، ممکن است چه اتفاق‏های غیر منتظره‏ای رخ دهد.

تصور می کنند شما به اخلاقیات پای‏بند نیستید

- درستکار باشید

به پیشنهادهایی که می‏دهید، دقت کنید. از افکار دیگران با ذکر ماخذ استفاده کنید وبه دیگران نیز چنین توصیه‏ای کنید. هر نظری که در مورد مسائل مختلف می‏دهید، باید دارای منبع مطمئن و اثبات شده‏ای باشد .

- درستی خود را ثابت کنید

از رهنمودهایی که محل کار شما برای کارمندان خود در نظر گرفته پیروی کنید و هیچ گاه از دارایی‏های شرکت به نفع خود، سوء‏استفاده نکنید؛ برای نمونه، تماس‏های تلفنی راه دور را با استفاده از تلفنی که در اختیارتان قرار داده‏اند و استفاده‏های غیر مجاز از دستگاه کپی موجود درمحل کار.

خط مشی محل کارتان را در مورد دریافت کردن هدیه از مشتری‏ها و فروشنده‏ها به‏خوبی مطالعه کنید تا هیچ‏گونه شک و شبهه‏ای باقی نماند .

- مسئول باشید

اگر اشتباهی از شما سر زد، آنرا بپذیرید. به جای اینکه بهانه‏جویی کرده و اشتباه را به گردن دیگران بیندازید، مسئولیت کارها را به گردن بگیرید و در جبران آنها بکوشید .

تصور می کنند که شما در کارهای گروهی، ضعیف ظاهر می شوید

- برخوردی دوستانه از خود نشان دهید

نام افراد را یاد بگیرید و در روابطه‏های خود، از آنها استفاده کنید. در مورد علاقه و توانایی‏های شغلی همکاران‏تان، بیشتر اطلاعات جمع‏آوری کنید.

- به همکاران اتکا کنید

موفقیت شغلی

همواره به همکاران خود در انجام کارهایشان کمک کنید و پس از اینکه کاری با موفقیت انجام شد، از آنان قدردانی و تشکر کنید. زمانی که مقامات بالا از زبان همکاران شما شنیدند که کار کردن با شما، برایشان لذت‏بخش است شما خود به خود به یک رهبر تبدیل می شوید .

- روی هدف‏تان متمرکز شوید

چه دیدگاه همکاران نسبت به شما درست باشد چه اشتباه همین نظرها است که می‏تواند شما را به موفقیت نزدیک سازد و یا موجب شکست خوردن شما در زمینه‏ی شغلی گردد. از یکی از همکاران قابل اعتماد خود، بپرسید که دیگران در مورد شما چه می‏گویند. این پرسش را می‏توانید با به جا آوردن مراتب، از کارفرمای خود نیز بپرسید. شما می‏توانید انتقادات منفی را به نظرهای مثبت تبدیل کنید. بسیاری از نظرها، چند منظوره بوده و قابل تغییر می‏باشند. فقط باید به خاطر داشته باشید که نباید از آنان آزرده خاطر شوید .

تلاش کردن برای تغییر نظرات دیگران در مورد خود، به این معنا نیست که شما آنها را پذیرفته‏اید بلکه فقط تلاش می کنید تا افرادی که با شما در حال کار کردن هستند، دید بهتری نسبت به شما پیدا کنند. پس لازم نیست که سعی در تغییر شخصیت خودتان داشته باشید. بلکه بی‏ریا و درست‏کار باقی بمانید و همواره نسبت به ارزش‏های‏تان پای‏بند باشید.

منبع: شادکامی و موفقیت؛ شماره63

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با بخش مشاوره روانشناسی تبیان تماس حاصل فرمایید

مطالعه کتاب راهكارهای ایجاد زمینه جلب اعتماد دیگران ، که در کتابخانه تبیان موجود است، توصیه می گردد.

در صورت تمایل کتاب "تاثیر در اولین برخورد" را  از فروشگاه اینترنتی تبیان تهیه فرمایید.

مقالات مرتبط

برای ما شدن ، گذشت کن!

ارتباط هنرمندانه

زیراب زنی در همکاران کنجکاو

دنیا، هرآنچه که من می بینم

قوانین آداب معاشرت مناسب

هر کسی را بهر شغلی ساختند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.