تبیان، دستیار زندگی
پدر بزرگوارشان امام صادق(علیه السلام) (148 ه.ق.) در بیست سالگى به امامت رسیدند و 35 سال رهبرى و ولایت شیعیان را بر عهده داشت. از مشخصات ظاهری ایشان قد متوسط و رنگ سبزه سیر و محاسن انبوه را می توان بیان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهمین ستاره

موسى بن جعفر(ع)

ابو الحسن موسى بن جعفر(علیه السلام)، امام هفتم از ائمه اثنى عشر علیهم السلام و نهمین معصوم از چهارده معصوم(ع) است . آن حضرت در ابواء(منزلى میان مكه و مدینه) در روز یكشنبه هفتم صفر سال 128 یا 129 ه.ق. متولد شد. به جهت كثرت زهد و عبادتشان معروف به عبد الصالح و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و سختیهای زمانه مشهور به الكاظم گردید.

كنیه آن حضرت ابو ابراهیم بوده ولى به ابو على نیز معروف بوده‏اند.مادر آن حضرت حمیده كنیزى از اهل بربر(مغرب) یا از اهل اندلس(اسپانیا) بوده است و نام پدر این بانو را «صاعد بربرى» گفته‏اند به «حمیدة البربریة» و «حمیدة المصفاة» نیز معروف بوده است.برادران دیگر امام از این بانو اسحاق و محمد دیباج بوده‏اند.

موسى الكاظم(علیه السلام) هنوز كودك بودند كه فقهاى مشهور مثل ابو حنیفه از ایشان مسأله مى‏پرسیدند و كسب علم مى‏كردند. بعد از رحلت پدر بزرگوارشان امام صادق(علیه السلام) (148 ه.ق.) در بیست سالگى به امامت رسیدند و 35 سال رهبرى و ولایت شیعیان را بر عهده داشت.

از مشخصات ظاهری ایشان قد متوسط و رنگ سبزه سیر و محاسن انبوه را می توان بیان کرد. نقش نگینشان «حسبی اللّه» و به روایتى «الملك للّه وحده» بود.

حضرتش در علم و حلم و تواضع و مكارم اخلاق و كثرت صدقات و سخاوت و بخشندگى ضرب المثل بودند. بد اندیشان را با عفو و احسان بى‏كران خویش تربیت مى‏فرمود. شب ها به طور ناشناس در كوچه‏هاى مدینه مى‏گشت و به مستمندان كمك مى‏كرد. مبلغ دویست، سیصد و چهارصد دینار در كیسه‏ها مى‏گذاشت و در مدینه میان نیازمندان قسمت مى‏كرد. كیسه‏هاى موسى بن جعفر در مدینه معروف بود و اگر به كسى یك صره (كیسه) مى‏رسید بى‏نیاز مى‏گشت. مع ذلك در اتاقى كه نماز مى‏گزارد جز بوریا و مصحف (قرآن)و شمشیر چیزى نبود.

ایشان با آن كه از جهت كثرت عبادت و زهد به «عبد الصالح» معروف بوده‏اند به قدرى در انظار مردم مقامى والا و ارجمند داشته‏اند كه او را شایسته مقام خلافت و امامت ظاهرى نیز مى‏دانستند و همین امر موجب تشویش و اضطراب دستگاه خلافت گردیده و به حبس ایشان فرمان دادند.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

***********************************

مطالب مرتبط

ولادت امام باقر علیه السلام

پند هایی از امام رضا علیه السلام

زندگانی امام باقر (ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.