تبیان، دستیار زندگی
بحث هدفمند كردن یارانه‌ها در آن زمان مطرح نبود و مصوب نشده بود و ما بدون در نظر گرفتن این طرح قصد تك‌رقمی كردن نرخ تورم را داشتیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تورم یک رقمی می شود؟

پول یارانه

رئیس كل بانك مركزی تحقق وعده تك‌رقمی شدن نرخ تورم تا پایان سال را منوط به تداوم شرایط فعلی در اقتصاد كشور دانست و گفت: در صورت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تمام تلاش خود را برای كاهش تورم انجام خواهیم داد ولی رسانه‌ها و مردم از ما توقع معجزه نداشته باشند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه بانك مركزی با توجه به شرایط سال گذشته نرخ تورم تك رقمی را هدف قرار داد،‌ گفت: زمانی كه سال گذشته گفتم تورم را به تك‌رقمی خواهیم رساند، با در نظر گرفتن شرایط و با مكانیزم موجود بود.

بهمنی ضمن تاكید براینكه آزاد‌سازی قیمت‌ها به طور حتم باعث یك افزایش قیمت مقطعی در اقتصاد خواهد شد، اظهار داشت: با هدفمندسازی یارانه‌ها و تورم حاصل از آن ما دیگر نمی‌توانیم معجزه كنیم و در عین حال بنده نگفته بودم كه هر اتفاقی بیفتد باز هم تورم را تك‌رقمی خواهیم كرد.

یك سال پیش زمان هدفمندسازی یارانه‌ها مشخص نبود

رئیس كل بانك مركزی با تاكید براینكه هدف‌گذاری نرخ تورم تك رقمی در یك سال گذشته با شرایط آن زمان پیش‌بینی شده بود، افزود: بحث هدفمند كردن یارانه‌ها در آن زمان مطرح نبود و مصوب نشده بود و ما بدون در نظر گرفتن این طرح قصد تك‌رقمی كردن نرخ تورم را داشتیم.

رسانه‌ها اخبار واقعی را منتشر كنند

بهمنی با تأكید بر ضرورت درج اخبار واقعی در مورد روند نزولی نرخ تورم در رسانه‌ها، اظهار داشت: در حالی كه هنوز سه ماه تا پایان سال باقی مانده و نرخ تورم در یك كاهش بی‌سابقه از 5/29 درصد به 5/13 درصد رسیده است، اخباری مبنی بر احتمال عدم تحقق نرخ تورم تك‌رقمی منتشر می‌شود.

وی به صحبت‌های خود در شهریور ماه سال گذشته اشاره كرد و افزود: بنده شهریور ماه سال گذشته گفته بودم تا پایان سال 88 تورم را به تك‌رقمی خواهم رساند ولی در آن زمان اشاره‌ای به تك‌رقمی شدن آن در آذرماه 88 نكرده بودم.

زمانی كه سال گذشته گفتم تورم را به تك‌رقمی خواهیم رساند، با در نظر گرفتن شرایط و با مكانیزم موجود بود

كاهش 15 درصدی تورم طی یك سال و سه ماه ركوردی بی‌سابقه است

رئیس كل بانك مركزی، روند فعلی نرخ تورم را در جهت تحقق هدف تك رقمی شدن این نرخ دانست و گفت: به عنوان مثال زمانی كه تورم از 5/29 درصد به 10 یا 5/10 درصد رسید باید این نكته را در نظر بگیریم كه برای اولین بار است كه در طول 30 سال گذشته بانك مركزی توانسته ظرف یك سال و 3 ماه تورم را 15 الی 16 درصد كاهش دهد.

وی به اهمیت كاهش نرخ تورم ظرف یك سال گذشته اشاره و تاكید كرد: كاهش نرخ تورم طی این مدت با توجه شرایط حاكم بر اقتصاد كشور كار كمی نبود كه بانك مركزی توانست آن را عملی كند.

تورم را در بدترین شرایط به مرز 10 درصد می‌رسانم

وی ادامه داد: هم‌اكنون نیز بدون در نظر گرفتن هدفمند كردن یارانه‌ها، به وعده‌های خود در مورد تورم تك‌رقمی پایبندیم و اگر هم به هر دلیل نتوانیم این نرخ را تك رقمی كنیم قطعا آن را تا حدود 10 درصد كاهش خواهیم داد.

بهمنی گفت: حتما با یك یا 5/1 درصد و با اختلاف بسیار جزئی به هدف‌گذاری خود یعنی كاهش تورم خواهیم رسید.

به گفته رئیس كل بانك مركزی، با اجرای آزادسازی قیمت‌ها طبیعی است كه قیمت‌ها در یك مقطع زمانی كوتاه بالا برود و دیگر بانك مركزی نمی‌تواند در آن شرایط تورم را كاهش داده و به كمتر از 10 درصد برساند.

محمود بهمنی

افزایش قیمت‌ها پس از هدفمندسازی یارانه‌ها طبیعی است

بهمنی با تاكید براینكه بانك مركزی نمی‌تواند با آزادسازی قیمت‌ها و اثر مستقیم آن بر روی تورم، نرخ تورم را تك رقمی كند، ادامه داد: زمانی كه بانك مركزی با برنامه‌ریزی به عنوان مثال تورم را به 10 یا 5/10 درصد رساند كاملا طبیعی است كه تورم هدفمندی یارانه‌ها روی آن اثر بگذارد.

رئیس كل بانك مركزی برنامه ریزی برای كنترل تورم را به زمانی كه آثار اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مشخص شد، موكول كرد و گفت: در آن شرایط باید با برنامه‌ریزی مجدد تورم ناشی از هدفمند‌سازی یارانه‌ها را در یك بازه زمانی معین كاهش دهیم.

وی در خصوص روش‌های كاهش تورم در زمان اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها، گفت: باید دید كاهش و حذف یارانه‌ها به چه ترتیب اجرا خواهد شد؛ شاید اجرای آن در فاصله زمانی 5 ساله، یك ساله و یا در مراحل مختلف باشد.

به گفته بهمنی هر كدام از حالت‌های ممكن برای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تاثیرات متفاوتی در محاسبات بانك مركزی خواهد داشت.

اعلام تورم هدفمندی یارانه‌ها پس از نهایی شدن زمان اجرای طرح

وی ادامه داد: در زمانی كه هدفمندسازی یارانه‌ها نهایی شود می‌توانیم دقیقا بگوییم نرخ تورم حاصل از آن چقدر است؛ ولی تا برنامه زمانی اجرای این طرح مشخص نشود بانك مركزی نمی‌تواند نكته دقیقی در محاسبات خود لحاظ كند.

رئیس كل بانك مركزی مدت زمان اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها را در محاسبات بانك مركزی مهم دانست و گفت: تا روشن شدن این وضع بانك مركزی نمی‌تواند محاسبات خود را انجام دهد و زمانی كه این مشكل برطرف شد می‌تواند افزایش را لحاظ و در محاسبات تورمی به كار ‌گیرد.

بانك مركزی با تمام موانع پیش رو تلاش‌های بسیاری را در جهت ساماندهی موسسات مالی و اعتباری انجام داده و هم‌اكنون توانسته بیش از 90 درصد موسسات غیر مجاز را ساماندهی كند

تلاش‌های بانك مركزی باید دیده شود

بهمنی تلاش‌های بانك مركزی در زمینه‌های مختلف از جمله ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و شفاف سازی مطالبات معوق را پر اهمیت دانست و تصریح كرد: بانك مركزی با تمام موانع پیش رو تلاش‌های بسیاری را در جهت ساماندهی موسسات مالی و اعتباری انجام داده و هم‌اكنون توانسته بیش از 90 درصد موسسات غیر مجاز را ساماندهی كند.

به گفته بهمنی، باید محاسن و اقدامات مثبتی كه توسط بانك مركزی انجام شده نیز در كنار سایر اخبار مورد توجه قرار گیرد.

رئیس كل بانك مركزی تصریح كرد: بانك مركزی با زحمات زیادی ظرف 2 سال توانست مابه‌التفاوت حساب ذخیره ارزی را به كل صنایع ببخشد.

تشكیل ستاد كنترل تورم كمكی به كاهش نرخ تورم نمی‌كند

بهمنی تشكیل ستاد كنترل تورم در بانك مركزی را انكار كرد و اظهار داشت: ستاد كنترل تورم در بانك مركزی وجود ندارد و این بانك بر اساس فاكتورها و استانداردهای خاص نرخ تورم را در فواصل زمانی معین محاسبه و اعلام می‌كند.

وی با تاكید براینكه تورم با مكانیزم‌های خاص اصلاح می‌شود، تصریح كرد: نرخ تورم با نشستن افراد در یك ستاد كنترل نمی‌شود و در عین حال ستاد كنترل تورم نمی‌تواند در نرخ تورم تاثیری داشته باشد.

به گفته رئیس كل بانك مركزی ستادی برای محاسبه تورم همیشه در بانك مركزی فعال است و بر اساس برنامه‌ریزی های خاص محاسبات خود را انجام می‌دهند.

بهمنی خاطرنشان كرد: بانك مركزی با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی می‌تواند نرخ تورم را كنترل كند.

تنظیم:س.آقازاده