تبیان، دستیار زندگی
قبل از ورود نوزاد جدید تغییرات لازم را انجام دهید زیرا این کار برای کودک فرصت سازگار شدن با شرایط جدید را ایجاد می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط مال من باش

تولد نوزاد جدید

ورود نوزاد جدید با تغییرات اساسی در کل خانواده همراه است. کودکان برای ورود خواهر یا برادر کوچک هیجان‌زده هستند. گاهی با نوزاد جدید با محبت و گاهی با خشم و حسادت برخورد می‌کنند. آماده‌کردن کودک برای ورود نوزاد جدید موجب شکل‌گیری روابط مناسب میان آنان می‌شود.

چگونه کودک را برای ورود یک نوزاد جدید آماده کنیم؟

کودکان را باید برای تغییرات اساسی در خانواده آماده کرد. با کودک صحبت کنید.  مثلاً اینکه خانواده شامل پدر، مادر، خواهرها، برادرها است و در بسیاری از خانواده‏ها تعداد فرزندان بیش از یک نفر است. 4- 3 ماه پیش از ورود نوزاد جدید آماده‌سازی کودک را شروع کنید. اگر کودک در سنین پیش‌دبستانی و یا دبستانی است زودتر شروع کنید. به کودک نگویید برای او یک دوست و یا هم‌بازی می‌آورید زیرا کودک از خوابیدن طولانی‌مدت نوزاد و یا ناتوانی شیرخوار در بازی‌کردن با او ناراحت می‌شود.

از همکاری کردن کودک در آماده‌کردن اتاق نوزاد تشکر کنید. با همدیگر برای نوزاد جدید هدیه بخرید. می‌توانید از طرف نوزاد جدید نیز برای کودک بزرگ‌تر هدیه بخرید.

با کودک درباره نوزاد صحبت کنید

درباره ی انتظار خود برای ورود نوزاد جدید، زیاد خوابیدن شیرخوار، گریه کردن و عدم توانایی او در بازی کردن با کودک صحبت کنید. در حقیقت با واقع بینی اوضاع را برای او شرح دهید. عکس‏های دوران نوزادی کودک را به او نشان بدهید. فرزند شما به دیدن عکس‌ها و شنیدن داستان‌های مربوط به دوران نوزادی‌اش علاقه‌مند است و به دلیل نوع تفکر عینی خود راحت تر می تواند خواهر یا برادر خود را تجسم کند. شیرخوار دوست و یا فامیل‌تان را به کودک نشان داده و یا درباره خانواده‌ای که منتظر نوزاد جدید هستند برای او داستان بگویید. کودکان بزرگ تر گاهی در باره ی نحوه ی به وجود آمدن نوزاد و اینکه از کجا می‏آیند از شما سوال می‏کنند با توجه به سن کودک درباره ی تولد کودک و جنسیت برای او توضیح داده و در صورتی که نمی‌دانید که به کودک چه پاسخی دهید، جواب ندادن خیلی بهتر از ارایه ی توضیحات نادرست به کودک است.

کودک را برای ورود نوزاد جدید با خود همراه کنید.

اجازه دهید که کودک حرکات جنین را داخل شکم‌تان احساس کند. از همکاری کردن کودک در آماده‌کردن اتاق نوزاد تشکر کنید. با همدیگر برای نوزاد جدید هدیه بخرید. می‌توانید از طرف نوزاد جدید نیز برای کودک بزرگ‌تر هدیه بخرید.

تغییرات را به تدریج ایجاد کنید. قبل از ورود نوزاد جدید تغییرات لازم را انجام دهید زیرا این کار برای کودک فرصت سازگار شدن با شرایط جدید را ایجاد می‌کند. اتاق خواب کودک را جدا کنید و به جای تخت‌خواب بچه‌گانه از تخت‌خواب بزرگ استفاده کنید. به کودک نگویید علت تغییرات ورود نوزاد جدید است زیرا در او احساس حسادت، خشم و یا طرد شدن ایجاد می‏کند بلکه به او بگویید «تو بزرگ‌تر شده‌ای و باید مانند دختر و یا پسر بزرگ در اتاق خواب مخصوص خودت بخوابی.» از ایجاد تغییرات اساسی در بدو ورود نوزاد جدید جداً خودداری کنید.

کودک نگویید علت تغییرات ورود نوزاد جدید است زیرا در او احساس حسادت، خشم و یا طرد شدن ایجاد می‏کند

تنظیم کنید که هنگام به دنیا آمدن نوزاد چه کسی از کودک مراقبت خواهند کرد. به کودک بگویید نوزاد چه وقت به دنیا خواهد آمد و در هنگام حضور نداشتن شما در خانه چه کسی از او مراقبت خواهد کرد. هنگام خروج از خانه و رفتن به بیمارستان از کودک خداحافظی کرده و او را از برگشت مجددتان مطمئن سازید. اگر در شرایط نامناسب هستید و یا کودک در خواب است از قبل یک یادداشت برای او تهیه کنید. اگر کودک قادر به خواندن یادداشت نیست، یکی از نزدیکان یادداشت را برای او بخواند. در آن یادداشت درباره زمان بازگشت به خانه و احساس خود نسبت به کودک‌ بنویسید.

هنگام ورود نوزاد جدید باید چه رفتاری انجام دهید؟

به کودک‌تان اجازه دهید که نوزاد جدید را ملاقات کند. برنامه‏ای ترتیب دهید تا کودک شما نوزاد را ملاقات کند زیرا موجب کاهش احساس نگرانی او درباره ی سلامت مادر خواهد شد. قبل از آمدن کودک به بیمارستان به او مدت ملاقات و زمان برگشتن به خانه را بگویید. با گرفتن یک جشن تولد کوچک ورود خواهر یا برادر جدید را جشن بگیرید. گاهی اوقات کودکان هنگام ملاقات مادر ساکت و نگران هستند و یا تمایلی به در آغوش گرفتن مادر و یا حتی بوسیدن او ندارند. خود را برای واکنش‌های کودک آماده کرده و آنها را بپذیرید. اگر چند روز از کودک دور بوده‏اید از طریق تلفن و یادداشت با او در تماس باشید .  حتما زمانی را برای اختصاص دادن به فرزند بزرگتر تنظیم کنید تا در آن زمان فقط به او تعلق گیرید.

اگر در این زمینه با مساله ای روبرو هستید با مشاوران روانشناسی در میان بگذارید.

ماهنامه ی کودک با اندکی تصرف

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

دوباره مادر شدن!؟

چرا کودکان حسادت می کنند؟

ما منتظر سومی نیستیم

خانواده های دو فرزندی بخوانند!

اگر تازه بچه دار شدید، بخوانید

یکی یکدونگی، شمشیر دولبه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.