تبیان، دستیار زندگی
از باد هم می توان برای انجام کار استفاده کرد. انرژی جنبشی باد را می توان به صورت های دیگر انرژی، اعم از انرژی مکانیکی یا الکتریکی، تبدیل کرد. وقتی قایق بادبانی را روی سطح آب قرار می دهیم، از انرژی باد برای حرکت قایق در آب بهره می بریم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی باد

انرژی باد

از باد هم می توان برای انجام کار استفاده کرد. انرژی جنبشی باد را می توان به صورت های دیگر انرژی، اعم از انرژی مکانیکی یا الکتریکی، تبدیل کرد.

وقتی قایق بادبانی را روی سطح آب قرار می دهیم، از انرژی باد برای حرکت قایق در آب بهره می بریم.

سال هاست که کشاورزان، با استفاده از آسیاب بادی، از انرژی باد برای استخراج آب از درون چاه استفاده می کنند. به تصویر سمت چپ توجه کنید.

درهلند، سال هاست که از آسیاب های بادی برای پمپ کردن آب از زمین های پست تر استفاده می شود. از انرژی باد برای چرخاندن سنگ آسیاب و خرد کردن دانه های گندم و ذرت نیز استفاده می شود. شیوه کار این آسیاب ها درست شبیه آسیاب آبی می باشد.

امروزه از وزش باد می توان در تولید الکتریسیته هم استفاده کرد.

وزیدن باد، باعث چرخش پره های توربین می شود. درست مانند فرفره های بادی. این وسیله به جای آسیاب بادی، توربین بادی نامیده می شود. از آسیاب بادی برای آسیاب کردن دانه ها و یا پمپ کردن آب از جایی به جای دیگر استفاده می شود. پره ها به توپی ای که روی محور توربین سوار شده چسبیده اند. محور هم وارد یک جعبه دنده می شود تا سرعت چرخش آن افزایش یابد. جعبه دنده هم به محور دیگری متصل است که با عبور از درون یک مولد برق، تولید الکتریسیته می نماید.

انرژی باد

اگر باد خیلی تند بوزد، توربین ترمز هایی دارد که جلوی سرعت بسیار بالای باد را که ممکن است به سیستم آسیب برساند، بگیرد.

شما می توانید از یک توربین کوچک تر یا ساده تر برای برق رسانی به مدرسه یا خانه تان استفاده نمایید.

تنها مشکلی که در این جا وجود دارد این است که همیشه باد نمی وزد. در بعضی مناطق روزهای تابستان باد بیشتری می وزد و هوای سرد از مناطق اقیانوسی مجاور به سمت دره ها و صحراهای گرم، که هوای گرم در آن ها به سمت بالا میرود، جریان می یابند.

انرژی باد

برای این که یک توربین با بیشترین راندمان، کار کند، بهتر است که باد با سرعتی بیش از 12 تا 14 مایل در ساعت بوزد. این سرعت برای توربین هایی که قرار است الکتریسیته تولید بنمایند، ایده آل است. هرکدام از این توربین ها بین 50 تا 300 کیلووات انرژی تولید می نمایند. یک کیلو وات 1000 وات است.( کیلو یعنی هزار). پس ما می توانیم 10 لامپ 100 وات را با 1000 وات الکتریسیته روشن نگه داریم. بنابراین با 300 کیلووات(300000وات) می توان 3000 لامپ 100 وات را روشن نگه داشت. به عنوان مثال در سال 1999 تعداد 11368 توربین در کالیفرنیای آمریکا وجود داشت. این توربین ها در جاهایی که به "مزرعه توربین ها" معروف بودند، کنار یکدیگر قرار داده می شدند.

انرژی باد

شبیه تصویر سمت راست که می ببینید. این مزرعه ها عموماً در مناطق بادخیز قرار دارند.

در مجموع، این مناطق الکتریسیته ی لازم برای اداره ی یک شهر بزرگ را فراهم می آورند. در حدود 11 درصد از مولدهای بادی الکتریسیته در کالیفرنیا قرار دارند. به غیر از کالیفرنیا در دانمارک و آلمان هم از این منبع به طور وسیع استفاده می شود.

هنگامی که الکتریسیته توسط توربین تولید شد، وارد یک ترانسفورماتور می شود، ولتاژ در این تراسفورماتور آن قدر افزایش می یابد تا امکان فرستادن برق توسط کابل ها به فواصل دور فراهم شود.

مترجم: سحر حمیدی