تبیان، دستیار زندگی
زنان خیابانی معمولا فاقد تحصیلات و مهارتهایی هستند كه بتواند موفقیت آنها را در دستیابی به شغل مناسب تضمین كند. بیشتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهدید جدی زنان خیابانی

زنان خیابانی قربانی انحرافات اجتماعی والدین

زن

در بخش خانواده مطالب زیادی در باره ی لزوم تشکیل خانواده ی سالم  برای استفاده ی شما کاربران عزیز تقدیم شده است. بارها گفته ایم برای داشتن جامعه ای سالم و به دور از انحرافات ،تنها راه چاره تشکیل خانواده است به شرط آن که خانواده ای که تشکیل می شود ،بر مبنای صحیحی ایجاد شود و جایی باشد برای تامین نیاز ها ی کلیه ی افراد آن و مکانی برای آرامش یافتن ،رشد کردن،دوست داشتن و دوست داشته شدن . تناه راه دوری از انحرافات و مشکلات اخلاقی که روز به روز در دنیا بیشتر و متنوع تر می شوند ،این است که به فرزندانمان فرصت زندگی در محیط گرم خانواده ای متعادل را بدهیم . در این صورت می توان امید وار بود آنان در آینده نسبت به ویروس های اخلاقی واکسینه باشند.

در این مقاله آمار تکان دهنده ای از یکی از بزرگ ترین مفاسد کشور که خود تهدیدی برای نظام خانواده است ، آورده شده

مفسده ای که خود تهدیدی برای پایداری خانواده است . معضل زنان خیابانی .

معضل اجتماعی زنان خیابانی، نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها پدید آورده است. از طرفی نبود آماری منطبق بر واقعیت در کنار مشاهده ملموس این واقعیت باعث شده انحرافات اجتماعی به ویژه انحرافات سلامت و امنیت روانی ـ اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادی، زنان جامعه را تهدید ‌كند.

یافته‌های ناشی از تحقیقات خصوصی پژوهشگران ،حاکی از آن است سی و هفت درصد این زنان دوران كودكی و نوجوانی خود را بدون حضور توام پدر و مادر طی كرده‌اند.

همچنین نزدیك به 40 درصد پدران زنان خیابانی و سیزده و هفت دهم درصد مادران آنها جرایم و انحرافات اجتماعی روال زندگی شان بوده است و این در حالی است كه 28 درصد پدران شش و نه دهم درصد از مادران در این خانواده‌ها با مواد مخدر سر و كار  داشته‌اند.

ازطرفی کارشناسان آسیب های اجتماعی بر این باورند که تنها 9 درصد این زنان به زندگی مشترك خود ادامه می‌دهند. 50 درصد این زنان در همان دو سال اول با زندگی مشترك وداع می‌كنند و این در حالی است كه هفتاد و پنج و دو دهم درصد این زنان در طول زندگی مشترك نیاز به مهر و محبت را با تمام وجود له له می‌زنند و 70 درصدشان نیز در زندگی مشترك خود قربانی ضرب و شتم و پرخاشگری همسرشان هستند.

این زنان معمولا فاقد تحصیلات و مهارتهایی هستند كه بتواند موفقیت آنها را در دستیابی به شغل مناسب تضمین كند. بیشتر آنها بی‌سوادند و یا تحصیلات بسیار كمی دارند.

مهارتهای كم، تحصیلات اندک، امكانات محدود اشتغال و وجود شرایط منفی احتمال سوق دادن برخی زنان را به سمت انحرافاتی چون فحشا و مصرف مواد مخدر افزایش می‌دهد.

اما مساله تاسف بارتر این است که برخی از این زنان از همان سالهای اولیه كودكی و نوجوانی برایشان نواخته شده است، جایی كه این دختران از سوی پدر، برادر، دایی و ناپدری خود مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

یك جرم شناس در این زمینه با بیان اینكه بیش از 60 درصد زنان خیابانی سوء استفاده جنسی را در كودكی تجربه كرده‌اند

می‌گوید: این در حالی است كه برآوردها نشان می‌دهد كه 70 درصد این آزارها از سوی پدر یا ناپدری بر قربانیان اعمال می‌شود.

زن

مطالعات صورت گرفته بر روی دختران نوجوان  بزهكار، معتادان و نوجوانانی كه از خانه گریخته‌اند، بیانگر واقعیت تلخ اعمال سوء رفتارهای جنسی در دوره كودكی است.

گفتنی است برای از بین بردن معضل پدیده زنان خیابانی باید مسئولان و متولیان رسیدگی این امر تعیین شوند و لزوم برنامه ریزی جدی و دقیق برای جلوگیری از علنی شدن آن در سطح جامعه است و ایجاد اشتغال و توانمندسازی این زنان به خصوص برای جلوگیری از بازگشت مجدد به خیابان، طرح‌های در دست بررسی قرار گیرد.

از طرفی آگاه سازی فرزندان از مسائل و مشکلات فرار جوانان به خصوص زنان و دختران در جامعه، توجه به تبعات سوء ناشی از بی بند و باری ها، رعایت حقوق همسر و فرزندان، توجه به خواسته های معقول و منطقی با آنان ، برخورد مناسب با کارهای غیر اخلاقی فرزندان، انجام کارها و تدابیر منطقی و بازدارنده با فرد آسیب دیده را می توان از عوامل کاهش به وجود آمدن  آسیبهای اجتماعی برشمرد.

به امید روزی که تمام دختران و زنان ایرانی در پاکدامنی زندگی کنند.....

می توانید راجع به این موضوع در انجمن های تبیان با دیگر کاربران گفتگو کنید.

از آنجایی که سیره ی عملی اهل بیت بهترین نسخه برای مشکلات انسان هاست ، کتاب «زینب (س) آموزگار حیا و پاكدامنى »می تواند اهمیت عفاف در بین زنان را بیشتر نمایان سازد.

منبع :سایت جهان

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.