تبیان، دستیار زندگی
از انرژی موجود در اقیانوس های جهان هم می توان برای تولید انرژی برای منزل و محل کار استفاده کرد.در حال حاضر تعداد نیروگاه های اقیانوسی بسیار اندک و است و بیشتر آن ها هم کمابیش کوچک اند. اما چطور می توان از اقیانوس انرژی گرفت؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی اقیانوس ها

انرژی اقیانوس ها

از انرژی موجود در اقیانوس های جهان هم می توان برای تولید انرژی برای منزل و محل کار استفاده کرد. در حال حاضر تعداد نیروگاه های اقیانوسی بسیار اندک است و بیشتر آن ها هم کمابیش کوچک اند. اما چطور می توان از اقیانوس انرژی گرفت؟

3 روش مختلف برای استفاده از انرژی اقیانوس ها وجود دارد. می شود از امواج اقیانوس بهره گرفت، از جزر و مد آن استفاده کرد و یا از اختلاف دمایی موجود در آن بهره برد. بیایید نگاهی به هریک از این روش ها بیاندازیم.

انرژی امواج

در امواج اقیانوس مقداری انرژی جنبشی وجود دارد. از این انرژی می توان برای چرخاندان توربین استفاده کرد. در این مثال ساده، امواج وارد اتاقکی می شوند و باعث می شوند هوای درون اتاقک به بالا رانده شود. این هوای رانده شده، توربین را می چرخاند و این چرخش هم الکتریسیته تولید می نماید.

انرژی اقیانوس ها

وقتی که موج به عقب برمی گردد به دلیل خلأ ایجاد شده، هوا از دریچه دیگری که در مرحله قبل بسته بود، مجدداً وارد می شود و این عمل هم مطابق شکل سمت راست، اسباب چرخیدن دوباره توربین را فراهم می آورد.

این تنها یکی از روش های تولید الکتریسیته از امواج اقیانوس است. یکی دیگر  از روش ها استفاده از پیستونی است که درون سیلندری بالا و پایین می رود و باعث تولید انرژی می شود. این حرکت پیستون هم باعث تولید الکتریسیته می شود.

بیشتر منابع انرژی بسیار کوچک اند اما می توان از آن ها به عنوان نشانه های خطر یا عوامل تولید برق برای خانه های کوچک بهره جست.

انرژی جزر و مد

نوع دیگری از انرژی اقیانوسی همان انرژی جزر و مد است. وقتی که آب در اثر مد جلو می آید، می توان آن را در سد های کوچکی ذخیره کرد و هنگامی که آب در این منابع ذخیره شد می توان از آن به عنوان یک نیروگاه هیدرولیک تولید الکتریسیته بهره برد.

انرژی اقیانوس ها

انرژی جزر و مد از قرن یازدهم مورد استفاده بشر بوده است، یعنی همان هنگامی که سد های کوچک در دهانه اقیانوس و رودخانه های کوچک ساخته می شدند. آب جمع شده پشت این سدها برای چرخاندن چرخ های آب و آبیاری دانه ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

برای اینکه بتوانیم از انرژی جزر و مد به خوبی استفاده کنیم، نیاز داریم که تعداد جزر و مد را افزایش دهیم. اختلاف 16 فوتی بین کمترین و بیشترین سطح آب به نظر کافی می آید. مناطق اندکی در جهان هستند که از چنین خاصیتی برخوردارند. نیروگاهی در فرانسه وجود دارد که به این روش کار می کند و مقدار 240 مگاوات انرژی را برای 240000 خانه تأمین می نماید.

این نیروگاه به نام ایستگاه لارنس در فرانسه خوانده می شود و در سال 1966 در فرانسه با استفاده از این شیوه شروع به تولید الکتریسیته کرده است و انرژی تولیدی آن حدود یک پنجم انرژی یک نیروگاه هسته ای معمولی است و 10 برابر دومین نیروگاه جزر و مدی جهان است که در منطقه آناپولی کانادا انرژی تولید می نماید.

انتقال انرژی گرمایی اقیانوس ها

انرژی اقیانوس ها

ایده این کار جدید نیست. استفاده از گرمای آب به عنوان منبعی از انرژی به سال 1881 برمی گردد که در آن یک مهندس فرانسوی به نام جاکوس دارسونوال به فکر استفاده از این روش افتاد. اگر شما تابه حال شنا در اقیانوس را تجربه کرده باشید و به درون آب شیرجه زده باشید، حتماً متوجه شده اید که هرچه به عمق آب می روید، دمای آن کم تر و کم تر می شود. روی سطح به دلیل اینکه تحت تابش خورشید قرار دارد، به مراتب گرم تر است. به همین دلیل است که غواصانی که به عمق اقیانوس می روند، لباس مرطوب می پوشند تا دمای بدنشان حفظ شود.

نیروگاه ها می توانند از این اختلاف دمایی، برای تولید انرژی استفاده نمایند. حداقل 38 فارنهایت اختلاف لازم است تا ساخت چنین نیروگاهی به صرفه باشد.

مترجم: بدری سادات سید جلالی