تبیان، دستیار زندگی
لم میر كریمی رضا میركریمی تا چندی دیگر فیلم جدید خود را با عنوان " اینجا چراغی روشن است " جلوی دوربین خواهد برد . تاكنون حضور حبیب رضایی و حمید فرخ نژاد در این فیلم قطعی شده است ‍، پیش از این قرار بود مهران رجبی در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرخ نژاد و رضایی در فیلم میر كریمی

رضا میركریمی تا چندی دیگر فیلم جدید خود را با عنوان " اینجا چراغی روشن است " جلوی دوربین خواهد برد . تاكنون حضور حبیب رضایی و حمید فرخ نژاد در این فیلم قطعی شده است ‍، پیش از این قرار بود مهران رجبی در این فیلم نقشی را ایفا كند. " اینجا چراغی روشن است " داستان متولی یك امامزاده را بیان می كند كه در انجام وظایف خود سهل انگاری می كند. تهیه كنندگی این فیلم را رضا میر كریمی به عهده دارد ، دیگر عوامل قطعی این فیلم عبارتند از : حمید خضوعی ابیانه به عنوان مدیر فیلمبرداری ، عبدالحمید قدیریان طراح صحنه و لباس، یدالله نجفی صدا بردار، محمد رضا علیقلی موسیقی و مهران كاشانی دستیار اول كارگردان .

بنا به گفته میركریمی این فیلم قرار است پانزده شهریور ماه كلید بخورد .

این هفته با روز بیست و سوم

روز بیست و سوم به كارگردانی علیرضا امینی از این هفته كلید می خورد. این فیلم داستان عده ای كارگر است كه كار و زندگی آنها در معدنی جریان دارد و در همین معدن اتفاقاتی برای آنها روی می دهد. علیرضا امینی درباره روز بیست و سوم كه لوكیشن در معدنی به نام كولاك دره در دماوند است، توضیح می دهد. فیلمنامه به شكل كامل وجود ندارد و همه چیز هنوز به صورت طراح اولیه باقی مانده و قرار بر این است تا سر صحنه كامل شود. همكار وی در تكمیل این فیلمنامه كیوان نخعی است . عواملی كه با امینی در ساخت دومین فیلم بلندش همكاری می كنند عبارتند از: مدیر فیلمبرداری بایرام فضلی، صدا بردار عباس رستگارپور، مدیر تولید ابوالفضل كشاری، گروه كارگردانی فرناز جمشیدی مقدم، ساسان سالور، محمدرضا اكبری، بازیگران محسن تنابنده، سعید نوری، مجید بهرامی .

تدوین " روز بیست و سوم " را خود علیرضا امینی انجام می دهد و محمدرضا تخت كیشان تهیه كنندگی آن را به عهده گرفته است .

اثیری روی پرده

" اثیری " ، آخرین فیلم محمد علی سجادی ، شهریور ماه روی پرده می رود. این فیلم كه آخرین فیلم از سه گانه سجادی ( شیفته، رنگ شب، اثیری) است. پس از فیلم نان و عشق و موتور 1000 در گروه سینمایی استقلال اكران می شود خسرو شكیبایی، امین حیایی و هانیه توسلی بازیگران اثیری اند و موسسه فرهنگی هنری شكوفا فیلم تهیه كنندگی آن را به عهده دارد. از عوامل اثیری می توان به افراد زیر اشاره كرد .

نویسنده فیلمنامه تدوینگر و كارگردان محمد علی  سجا دی، مدیر فیلمبرداری حسین ملكی، موسیقی متن كارن همایونفر، طراح چهره پردای رضا رادمنش، صدا بردار بهروز معاونیان، سرمایه گذاران منوچهر زبر دست، محمد علی سجادی.

فرهاد درگذشت

روزنامه همشهری 11/6/81 :

« فرهاد مهرداد » خواننده و آهنگساز محبوب ایرانی شب یكشنبه در سن 59 سالگی و بر اثر بیماری پیشرفته هپاتیت سی در شهر پاریس درگذشت .

به گزارش ایرنا ،‌ این خواننده كه با نام « فرهاد » نزد علاقه مندان موسیقی پاپ شناخته شده است ،‌ از معدود خوانندگانی بود كه پس از انقلاب اسلامی فعالیت هنری خود را در ایران ادامه داد. یكی از آثار فرهاد كه در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی پخش می شد« ترانه وحدت » بود كه در آن از پیامبر اسلام (ص) ستایش شده بود .

فرهاد در سالهای پس از انقلاب اسلامی حدود هفت نوار كاست به بازار ارائه كرد .

مهمترین آثار وی كه در دهه 50 با مضامین سیاسی و اجتماعی وارد بازار موسیقی شد و در میان نسل جوان محبوبیت زیادی كسب كرد : « جمعه خونین » ،‌ « هفته خاكستری » ،‌‌ « كوچه ها » و « شبانه » بود .

(نستعلیق ایرانی خط های دیگر را متحول كرد)

روزنامه جام جم 11/6/81:

بیشترین حجم آثار ارسالی به اولین همایش " خوشنویسی جهان اسلام " مربوط به خط نستعلیق است . حمید عجمی ،‌ عضو شورای سیاست گذاری همایش خوشنویسی جهان اسلام در خصوص آثار ارسالی به دبیرخانه این همایش گفت :‌ " كمترین آثار ارسالی به دبیرخانه به خط توقیع و رقاع اختصاص دارد . او با اشاره به دلایل بی رونق بودن این نوع خطها در ایران افزود : به دلیل رواج خط نستعلیق از سوی بزرگان ایران ، این خط از رونق بیشتری برخوردار شده ،‌ در صورتیكه خطهای رقاع و توقیع از سوی ایرانیان دچار تحول شده و تنها به علت آن كه از كشورهای عربی به ایران آمده است توجه كمتری به آن می شود .

همچنین مجتبی آقایی ،‌ دبیر اجرایی این همایش با اشاره به وجود آثار حجمی دراین همایش افزود:در یكی از بخشهای خارج از مسابقه به نام جلوه های خوشنویسی در هنرهای سنتی ،‌ آثاری مثل سوزن دوزی ،‌ زری دوزی ،‌ مشبك و خاتم كه ا ز خوشنویسی الهام گرفته اند به نمایش در می آیند .

( نامزدهای جشن خانه سینما اعلام شد . )

روزنامه حیات نو 11/6/81:

نامزدهای دریافت تندیس ششمین جشن خانه سینما روز گذشته اعلام شد . اسامی نامزدها در بخش های اصلی بدین شرح است :‌ بهترین فیلم :‌ ارتفاع پست ،‌ خانه ای روی آب ،‌‌ زندان زنان ،‌‌ كاغذ بی خط و من ترانه پانزده سال دارم . بهترین كارگردان :‌ ابراهیم حاتمی كیا ،‌ ابوالحسن داوودی ، ‌ناصر رفایی،‌ رسول صدر عاملی ،‌ بهمن فرمان آرا .

بهترین بازیگر نقش اول مرد :‌ حمید جبلی،‌ حمید فرخ نژاد ،‌‌‌ رضا كیانیان ،‌ جمشید هاشم پور .

‌ بهترین بازیگر نقش اول زن : رویا تیموریان ، لیلا حاتمی ، كتایون ریاحی ،‌ فاطمه معتمد آریا ،‌ رویا نونهالی .

بهترین فیلمنامه : كامبوزیا پرتوی ،‌ محمد علی سجادی ،‌ بهمن فرمان آرا ،‌ اصغر فرهادی ،‌ ابراهیم حاتمی كیا ،‌ فرید مصطفوی و منیژه حكمت .

بهترین فیلم كوتاه : دریا،‌ بچه مگس ،‌ صورتك ها ، چاه و باد سرخ .

بهترین فیلم مستند : پیر هرات رودخانه هنوز ماهی دارد ،‌ گاگومان ،‌ گفت و گو در مه ،‌ كال جنی .

ترجیح دادم به جای اورژانس با آژانس به بیمارستان بروم !

ماهنامه سروش شماره 1093:

ساعت سه بعداز ظهر بود . با صدای زنگ تلفن به خود آمدم . چند لحظه در جواب دادن تردید كردم ؛‌ همان ترس همیشگی از تلفن ، همان نگرانی كه بارها و بارها تجربه اش كرده ام . گاهی فكر می كنم پای تلفن هیچ نمی توان گفت و هیچ نمی توان شنید جز جیرجیری بیهوده ‌یا خبری نابهنگام .

عزت الله انتظامی‌ هنرمند تئاتر ،‌ سینما و تلویزیون به دلیل سكته قلبی در بیمارستان شهیدرجایی بستری شد . به گفته نگهبان بیمارستان او ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه 23 مرداد باحالی بسیار وخیم با آژانس خود را به بیمارستان رساند .

عزت الله انتظامی در این مورد چنین توضیح داد :‌« وقتی حالم بد شد ،‌ به یاد مرحوم جمشید اسماعیل خانی افتادم كه دیر كرد ِدو ساعته اورژانس منجر به فوت او شد. پس ترجیح دادم با آژانس به بیمارستان بیایم » .

وقتی او را روی تخت بیمارستان دیدم . مثل یك نقاش كه در خطوط موضوع نقاشی اش خیره می شود ،‌ درخطوط چهره اش دقت كردم . باورم نمی شد كه « خان مظفر » به بستر بیماری افتاده است انگار « جعفر خان » این بار واقعا سكته كرده بود . او با لحنی غمگین و چشمانی بی فروغ از دلتنگی هایش برایم سخن گفت و افزود : « روز دومی كه دربخش بستری بودم یكی از بیماران كه مرد مسنی بود به عیادتم آمد و به من گفت :‌ یك چیز رامی دانی ؟ دعای بچه های افغانی پشت سرت بود كه از مرگ نجات پیدا كردی ».

عزت الله انتظامی سال گذشته در یك حركت خیرخواهانه مبلغی را برای كمك به كودكان افغانی جمع كرد . انتظامی ادامه داد :‌ « مجله شماره 1091 سروش » راكه چند شب پیش همسرم برایم آورده بود مطالعه كردم مقاله ای توجهم را جلب كرد :‌ « موی سپیید و گرد فراموشی روزگار! » كه گزارشی از وضعیت معیشت پیش كسوتان بازیگری بود . من در برنامه « تامهر »  كه برای عیادت پیش من آمده بودند نیز این مطلب را متذكر شدم و به شما هم می گوییم. جاداردهمین جا از كلیه مسئولان مربوط عاجزانه خواهش كنم ؛‌ اگر نیم نگاهی به وضعیت پیران تئاتر ،‌ سینما وتلویزیون بیندازید به خوبی می توانید شرایط دشوار زندگی آن ها را ببینند و این خودش یعنی مقدمه ای برای شروع ؛ شروع در جهت بهتر كردن شرایط و ایجاد زمینه هایی برای تامین ما ».

این هنرمند پیش كسوت افزود :‌ « جامعه سالمند هنری ایران فاقد هرگونه تامینی است ما بیمارستان مركز درمانی تامین اجتماعی و بسیاری چیزهای دیگر را كه حق مسلم هر انسان است نداریم . ما عمری برای هنر این مملكت مو سفید كرده ایم . توقع داریم در روزگار پیری سقفی ، خانه سالمندانی ، آرامشی در انتظارمان باشد . آیا به نظر شما توقع زیادی است ؟ »

او با حرف هایش مرابه یاد دیالوگی از فیلم « روسری آبی » انداخت :‌ « من زنده ام نفس می كشم ، زندگی كردن حق منه…» گفتنی است كه عزت الله انتظامی با تشخیص دكتر سید محمد مهدی پیغمبری و تیم پزشكی معالج وی با اعلام این كه حالش رو به بهبود است روز شنبه 2 شهریور از بیمارستان مرخص شد.