تبیان، دستیار زندگی
از امام صادق(علیه‎السلام) شنیدم كه می‎فرمود هر كس سالى بر او بگذرد و به زیارت قبر امام حسین(علیه‎السلام) نرود خدای تعالى یك سال از عمر او كم می‎كند و اگر بگویم كه از شماها كسى هست كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج زیارت امام حسین(علیه‎السلام)

زیارت حرم امام حسین(علیه السلام)

علیكم منى جمیعا سلام الله و ابدا ما بقیت و بقى الیل و النهار؛ سلام و رحمت خداى تعالى همیشه و مادامی كه من زنده باشم، شب و روز پاینده از من به همه شما باد.

در ادامه شرح زیارت عاشورا به این فراز رسیدیم که از خدا می‎خواهیم که دائم بر امام حسین(علیه‎السلام) سلام و درود بفرستد.

این چند جمله مقام دوستى و محبت شخص زائر را نسبت به امام حسین(علیه‎السلام) و شهدای دشت كربلا می‎رساند و می‎گوید: حسین جان سلام و رحمت خدا بر شما و اصحاب و یارانت باد همیشه، مادامی كه این شب و روز برقرار است، یعنى اگر خدا عمرى به من بدهد تا آخر دنیا همیشه در شب و روز از خدا طلب رحمت و درود براى شما می‎نمایم.

از این عبارت معلوم می‎شود كه شیعه و سنى دوست اهل بیت(علیهم‎السلام) نباید زیارت آن حضرت را ترك كند باید هر شب و روزى خدمت آن حضرت و یارانش سلام بنماید.

كسی كه آن حضرت را زیارت نكند ناقص الایمان است

در «كامل الزیاره» از امام صادق(علیه‎السلام) روایت می‎كند که فرمود: هر كسى بمیرد و قبر امام حسین(علیه‎السلام) را زیارت نكند، ناقص الدین و ناقص الایمان از دنیا رفته و وقتی بهشت رود درجه او پایین‎ترین درجه مؤمنین خواهد بود. و در روایتی دیگر است؛ كسی كه آن حضرت را زیارت نكند اگر اهل بهشت باشد از مهمانان اهل بهشت خواهد بود.

از امام صادق(علیه‎السلام) شنیدم كه می‎فرمود: هر كس سالى بر او بگذرد و به زیارت قبر امام حسین(علیه‎السلام) نرود خدای تعالى یك سال از عمر او كم می‎كند و اگر بگویم كه از شماها كسى هست كه سى سال قبل از اجل خود می‎میرد راست گفته‎ام زیرا زیارت قبر امام حسین(علیه‎السلام) را ترك می‎كند پس زیارت آن حضرت را ترك نكنید تا خدا عمر شما را طولانى كند و روزى شما را زیاد فرماید.

"دربندى" در "اسرارالشهاده" از "منصور بن هازم" نقل می‎كند كه گفت از امام صادق(علیه‎السلام) شنیدم كه می‎فرمود: هر كس سالى بر او بگذرد و به زیارت قبر امام حسین(علیه‎السلام) نرود خدای تعالى یك سال از عمر او كم می‎كند و اگر بگویم كه از شماها كسى هست كه سى سال قبل از اجل خود می‎میرد راست گفته‎ام زیرا زیارت قبر امام حسین(علیه‎السلام) را ترك می‎كند پس زیارت آن حضرت را ترك نكنید تا خدا عمر شما را طولانى كند و روزى شما را زیاد فرماید.

فضیلت زیارت امام حسین(علیه‎السلام) در شب جمعه

"طریحى" در منتخب از "سلیمان ابن اعمش" نقل می‎كند كه گفت من در كوفه منزلی داشتم و در همسایگى من شخصى بود كه با او مانوس بودم و نزد او می‎رفتم و با وى صحبت می‎كردم، یك شب جمعه‎ای به منزل او رفتم و در بین صحبت‎ها به او گفتم در خصوص زیارت امام حسین(علیه‎السلام) چه نظری داری؟ جواب داد كه بدعت است و هر بدعت ضلالت است و پیرو ضلالت در آتش خواهد بود.

"سلیمان" گوید من غضبناك شدم و از نزد او برخاسته و بیرون آمدم و با خود گفتم كه وقت صبح می‎روم و او را قدرى نصیحت می‎كنم و از فضایل زیارت امام حسین(علیه‎السلام) براى او نقل می‎كنم اگر قبول نكرد و بر اعتقاد خود باقى ماند او را می‎كشم .

"سلیمان" گوید: صبح به در خانه او رفتم و دق الباب نمودم و او را صدا كردم. همسرش جواب داد كه دیشب عازم كربلا شد و به زیارت آن حضرت رفت. سلیمان گوید من هم عازم کربلا شدم و وقتى كه به زیارت قبر مطهر مشرف شدم دیدم که او سر به سجده گذاشته و در سجده‎اش گریه می‎كند و دعا می‎نماید و از خدا طلب مغفرت می‎نماید. بعد از مدتى كه سر از سجده برداشت مرا نزد خود دید. گفتم اى شیخ دیشب تو می‎گفتى زیارت امام حسین(علیه‎السلام) بدعت است و هر بدعت ضلالت و هر پیرو ضلالت در آتش خواهد بود و حال خودت آن حضرت را زیارت می‎كنى؟

گفت اى سلیمان مرا ملامت مكن، شب گذشته در خواب شخص جلیل القدرى را در كمال بزرگى و جلال و كمال و بهاء دیدم كه قادر به وصف او نیستم. دور او را جماعتى گرفته بودند و با سرعت او را می‎آوردند و در پیش روى او سوارى بود كه تاجى بر سر نهاده بود كه چهار ركن داشت و در هر ركن جواهرى بود كه از مسافت سه روزه می‎درخشید.

به یكى از خدام او گفتم این شخص كیست؟ گفت محمد مصطفى(صلى الله علیه و آله) گفتم این دیگرى كیست؟ گفت على مرتضى(علیه‎السلام) وصى رسول خدا. پس از آن نگاه كردم شترى از نور دیدم كه روی آن هودجى از نور بود و در میان وى دو نفر نشسته و آن ناقه میان زمین و آسمان طیران می‎كرد. پرسیدم این شتر براى كیست؟ گفت براى خدیجه كبرى و فاطمه زهرا(علیهماالسلام). گفتم این جوان كیست؟ گفت حسن بن على(علیهما‎السلام).

جواب داد قدری صبر كن موسى بن عمران از خدا اذن خواسته كه به زیارت امام حسین(علیه‎السلام) مشرف شود خدا هم به وى اذن داده، و ایشان با هفتاد هزار ملك از آسمان نازل شده‎اند و انتظار طلوع صبح را دارند كه تا به آسمان عروج كنند. گفتم تو كیستى؟ گفت من از آن ملائكه‎اى هستم كه به حفظ قبر امام حسین(علیه‎السلام) مامور شده‎ام و براى زوار او استغفار می‎نمایم.

پس از آن نزد هودج فاطمه زهرا(علیهاالسلام) رفته، دیدم كه رقعه‎هایى نوشته شده از آسمان نازل می‎شود. پرسیدم اینها چیست؟ گفت این رقعه‎هایى است كه در آنها برات آزادى از آتش براى كسى كه امام حسین(علیه‎السلام) را در شب جمعه زیارت كند نوشته شده است، من هم رقعه‎اى طلب نمودم، به من گفتند تو می‎گویى زیارت امام حسین(علیه‎السلام) بدعت است تا تو به زیارت آن حضرت مشرف نشوى از این رقعه‎ها به تو نمی‎رسد.

وقتی از خواب بیدار شدم، سریع عازم زیارت قبر آن حضرت شدم و از این قبر جدا نمى‎شوم تا جان از تنم بیرون رود.

زیارت حضرت سیدالشهداء توسط موسى بن عمران

در كتاب "كامل الزیارة" از "ابى حمزه ثمالى" نقل می‎كند در پایان زمان دولت "بنى مروان" قصد زیارت قبر حسین بن على(علیهما‎السلام) را نمودم، مخفیانه از سمت شام رفتم تا به كربلا رسیدم و در گوشه‎اى پنهان شدم تا نصف شب گذشت. پس به سمت قبر آمدم چون نزدیك قبر رسیدم مردى به طرف من آمد و گفت برگرد كه به قبر مطهر نمی‎رسى. من خوفناك برگشتم تا نزدیك صبح شد باز قصد قبر مطهر را نمودم تا به قبر نزدیك شدم همان مرد نزد من آمد و به من گفت اى مرد نمی‎توانى به زیارت قبر برسى گفتم خدا ترا عافیت بدهد چرا نمى‎توانم به زیارت قبر، مشرف شوم با این كه از كوفه به قصد زیارت این قبر آمده‎ام، مانع من مباش می‎ترسم صبح شود و اهل شام مرا ببینند و بكشند.

جواب داد قدری صبر كن موسى بن عمران از خدا اذن خواسته كه به زیارت امام حسین(علیه‎السلام) مشرف شود خدا هم به وى اذن داده، و ایشان با هفتاد هزار ملك از آسمان نازل شده‎اند و انتظار طلوع صبح را دارند كه تا به آسمان عروج كنند. گفتم تو كیستى؟ گفت من از آن ملائكه‎اى هستم كه به حفظ قبر امام حسین(علیه‎السلام) مامور شده‎ام و براى زوار او استغفار می‎نمایم.

پس برگشتم و وقتی صبح شد به سمت قبر آمدم و كسى مانع من نشد و زیارت كردم و نماز صبح خواندم و با تعجیل برگشتم تا كسى از اهل شام مرا نبیند.

تارك زیارت امام حسین، عاق رسول اکرم(علیهما‎السلام)

در "اسرار الشهاده" از "عبدالرحمن ابن كثیر" از امام صادق(علیه‎السلام) روایت كرده كه فرمود اگر یكى از شما تمام عمر خود را به حج رود و به زیارت امام حسین(علیه‎السلام) مشرف نشود حقى از حقوق رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را ترك كرده زیرا كه حق امام حسین(علیه‎السلام) از جانب خدا بر هر مسلمانى واجب است .

"حلبى" گوید كه خدمت امام صادق(علیه‎السلام) عرض كردم چه می‎فرمایید؟ امام فرمود كسی كه قدرت داشته و ترك زیارت امام حسین(علیه‎السلام) را كرده باشد، عاق رسول خدا گشته است .

در روایتى از زراره وارد شده كه می‎گوید: خدمت امام باقر(علیه‎السلام) عرض كردم: چه می‎فرمایید درباره كسى كه در حالت خوف، پدران شما را زیارت كند؟ حضرت فرمود: خداوند او را از عذاب روز قیامت امان می‎دهد و ملائكه او را ملاقات می‎كنند در حالتى كه به او بشارت می‎دهند كه مترس و محزون مباش، این همان روزی است كه در آن رستگار خواهى شد.

زیارت امام حسین(علیه السلام) واجب است

روایات زیادى است كه دلالت بر وجوب زیارت سیدالشهداء دارد و ما بعضى از آنها را ذكر مى‎كنیم .

"محمد بن مسلم" از امام باقر(علیه‎السلام) روایت كرده كه فرمود: شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین(علیه‎السلام) امر كنید زیرا زیارت آن حضرت بر هر مؤمنى كه اقرار به امامت آن حضرت دارد، واجب است .

و در روایت دیگری فرمود: زیارت آن حضرت روزى را زیاد می‎كند و عمر را طولانى، و بلا را دفع می‎كند و هر مؤمنى كه اقرار به امامت آن حضرت دارد؛ زیارت آن حضرت بر او واجب است.

فرق بین زیارت در حال خوف و امنیت

روایاتی وارد شده بر این كه زیارت حضرت سیدالشهداء(علیه‎السلام) در حالت امنیت و خوف فرق نمی‎كند. در روایتى از زراره وارد شده كه می‎گوید: خدمت امام باقر(علیه‎السلام) عرض كردم:

چه می‎فرمایید درباره كسى كه در حالت خوف، پدران شما را زیارت كند؟ حضرت فرمود: خداوند او را از عذاب روز قیامت امان می‎دهد و ملائكه او را ملاقات می‎كنند در حالتى كه به او بشارت می‎دهند كه مترس و محزون مباش، این همان روزی است كه در آن رستگار خواهى شد.

"ابن كثیر" می‎گوید خدمت امام صادق(علیه‎السلام) عرض كردم كه میلى قلبى، مرا به زیارت قبر پدرت حركت می‎دهد.  ولی از وقتى كه به سمت زیارت خارج می‎شوم بیرون تا وقت مراجعت از سلطان و از اطرافیان او دلم خائف است. حضرت فرمود: یابن كثیر آیا دوست نمی‎دارى كه خدا ترا در راه ما ترسان ببیند؟ آیا نمی‎دانى كسى كه در راه ما برایش ترسى ایجاد شود، خدا او را در سایه عرش جاى دهد و در زیر عرش با امام حسین(علیه‎السلام) مصاحب و همراه شود و از فزع‎هاى روز قیامت در امان باشد و اگر خوفى به او روى دهد ملائكه به او تسكین قلب و بشارت دهند.

اغنیاء باید همه ساله به زیارت روند

اخباری كه درباره اغنیاء وارد شده اینست كه سالى دو مرتبه یا چهار ماه یك مرتبه بروند. ولى فقراء سالى یك مرتبه را ترك نكنند.

امام صادق(علیه‎السلام) فرمود به من خبر رسیده كه بعضى از شیعیان ما یك سال و دو سال بر آنها می‎گذرد كه به زیارت امام حسین(علیه‎السلام) نمی‎روند، به خدا قسم كه به نصیب خودشان خطا كرده‎اند و از ثواب خدا بی میل شده‎اند و از جوار پیغمبر دور افتاده‎اند.

عرض كردم در چه مدت باید آن حضرت را زیارت نمود؟ فرمود: هر گاه مقدر بشود در هر ماه یك مرتبه آن حضرت را زیارت كن. عرض كردم دستم نمی‎رسد زیرا كارگرى هستم كه باید با دسترنج خود نان بخورم و یك روز هم نمی‎توانم كارم را ترك كنم؟ حضرت فرمود تو و امثال تو معذورند. منظور من آن كسانى است كه با دسترنج خود كار نمی‎كنند و اگر بخواهند هر جمعه به زیارت آن حضرت بروند، برایشان سهل است. چنین كسى در روز جزا نزد خدا و رسولش عذرى ندارد .

تنها عمل خیرى كه اثر آن از بین نمی‎رود زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه‎السلام) است چرا که اگر از یك طرف برود از جهات دیگر باقى می‎ماند و لذا تنها عملى كه جامع همه ثواب‎ها می‎باشد زیارت آن حضرت است و مانند دارویى است كه داراى صد خاصیت است.

خواص و زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه‎السلام)

زیارت ابا عبدالله الحسین ارواح العالمین له الفداء خواص زیادى براى شخص زائر در دنیا و آخرت دارد كه از احادیث صحیح استفاده می‎شود و ما به نقل چند خاصیت از آن اكتفا كرده و از بقیه صرفنظر می‎نماییم .

امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: زمانی كه زائر قبر امام حسین(علیه‎السلام) قصد كرد كه به زیارت آن حضرت رود: براى خدا ملک‎هایى هست كه بر قبر امام حسین(علیه‎السلام) موكلند. پس وقتى شخص زائر زیارت آن حضرت را قصد نمود، حقتعالى گناهانش را به وى ببخشد و زمانی كه به راه افتاد، گناهانش را محو فرماید و پس از آن كه قدم می‎گذارد، خداوند حسنات او را مضاعف فرماید و به قدرى حسنات او را مضاعف فرماید كه به مقامى رسد كه بهشت براى او واجب می‎گردد.

اثرات عمل خیر

اقتضاى ثواب‎هایی كه براى جمیع اعمال خیر ذكر شده اینست كه موانعى پیش نیاید و آن اثر ثواب را از بین نبرد. آنچه در اثرات ادعیه و اذكار و اعمال وارد شده؛ تا وقتى است كه مانعى در پیش نباشد ولى اگر مانع یا موانعى پیش آمد عمل اثرى نخواهد داشت. البته این نه از باب آنست كه اثر عمل من از بین رفته و یا نخواسته‎اند مزد عمل مرا به من بدهند بلكه به واسطه آن مانعى است كه به وجود آمد و اثر عمل مرا از بین برد.

مثلا فرداى قیامت نامه عمل بنده‎اى را به دستش بدهند چون در آن نظر كند اعمال بدى ببیند كه او مرتكب آن نشده بود و ضمنا اعمال خوبى كه در دوران زندگى انجام داده بود در نامه عمل خود نمى‎بیند. می‎گوید خدایا این نامه عمل من نیست و اشتباه شده. خطاب رسد اى بنده من اشتباه در كار ما نیست نامه عمل توست ولى به واسطه آن غیبت‎هایى كه در پشت سر برادران و خواهران دینى خود نمودى اعمال خیر تو به دیوان عمل آنها منتقل شد و اعمال بد آنان به دیوان عمل تو .

پس عمل خوب اثر خود را دارد ولى وقتى كه غیبت آمد اثر آن را نابود می‎كند پس ما نباید بگوییم اعمال خوب اثر ندارد بلكه باید بگوییم اثرات آنها محو می‎شود.

تنها عمل خیرى كه اثر آن از بین نمی‎رود زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه‎السلام) است چرا که اگر از یك طرف برود از جهات دیگر باقى می‎ماند و لذا تنها عملى كه جامع همه ثواب‎ها می‎باشد زیارت آن حضرت است و مانند دارویى است كه داراى صد خاصیت است.

اقتضاى ثواب‎هایی كه براى جمیع اعمال خیر ذكر شده اینست كه موانعى پیش نیاید و آن اثر ثواب را از بین نبرد. آنچه در اثرات ادعیه و اذكار و اعمال وارد شده؛ تا وقتى است كه مانعى در پیش نباشد ولى اگر مانع یا موانعى پیش آمد عمل اثرى نخواهد داشت. البته این نه از باب آنست كه اثر عمل من از بین رفته و یا نخواسته‎اند مزد عمل مرا به من بدهند بلكه به واسطه آن مانعى است كه به وجود آمد و اثر عمل مرا از بین برد.

دلیل بر این كه اثرات زیارت حضرت سیدالشهداء(علیه‎السلام) به كلى از بین نمی‎رود فرمایش جابر بن عبدالله انصارى است در روز اربعین بر سر قبر امام حسین(علیه‎السلام) كه فرمود: هر گاه قدم محب و زائر آن حضرت از گناهان لغزید براى وى قدم دیگر در مقام دیگر ثابت می‎شود.

ما می‎گوییم كه اگر خداى نخواسته گناهان ما مانع شد كه اثر زیارت آن حضرت به ما برسد از راههاى دیگرى امید نجات براى ما خواهد بود، گیرم ثواب حج و نماز و روزه و زكات و تسبیح و صدقه به ما ندادند ولى مشمول این روایت خواهیم شد كه فرداى قیامت منادى حق ندا می‎كند: این شیعة آل محمد، كجایند شیعیان آل محمد؟

پس جمع كثیرى كه عدد آنها را جز خدا نداند، برخیزند. پس از آن ندا كنند: این زوار الحسین بن على؛ كجایند زائران قبر امام حسین(علیه‎السلام) پس جمعى بایستند و به آنها گفته شود كه دست هر كسى را كه دوست دارید بگیرید و داخل بهشت كنید. و زائر دست دوستان خود را گرفته داخل بهشت كند تا این كه كسى به او می‎گوید كه من در فلان روز به جهت تو عملى نمودم، دست او را هم می‎گیرد و داخل بهشت می‎گرداند.

ممكن است بگوید كه شاید ما جزء، این دسته نباشیم و عمل بد ما مانع شد كه صداى این منادى به ما برسد، جواب گوییم در روایت وارد شده كه بر پیشانى زائر حسین(علیه‎السلام) در قیامت نوشته می‎شود: هذا زائر قبر خیر الشهداء .

امام صادق(علیه‎السلام) فرمود كه در روز قیامت منادى حق ندا كند كه كجایند زوار حسین بن على (علیه‎السلام) پس جماعتى بر می‎خیزند كه عدد آنها را جز خدا كسى نداند، بعد به آنها گویند چه چیز باعث شد كه شما آن حضرت را زیارت كردید؟ گویند پروردگارا دوستى رسول خدا و على و فاطمه و ترحمى كه به آن حضرت داشتیم، به سبب مصایبى كه به آن حضرت وارد آمده بود، پس به آنها می‎گویند: اینها محمد و على و فاطمه و حسن و حسین(صلوات الله علیهم اجمعین) هستند به آنها ملحق شوید شما با آنها هم درجه هستید و به لواى رسول خدا ملحق شوید. پس می‎روند در زیر لوایى كه در دست امام على(علیه‎السلام) می‎باشد.


فراوری از کتاب شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانی

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.