تبیان، دستیار زندگی
فضاپیمای كپلر ناسا كه به تازگی با هدف كشف سیارات زمین ‌مانند در خارج از منظومه شمسی ماموریت خود را آغاز كرده است، در اولین كشف خود موفق به شكار 5 سیاره غول‌پیكر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیارات فراخورشیدی جدید

تصویری از کپلر

فضاپیمای كپلر ناسا كه به تازگی با هدف كشف سیارات زمین ‌مانند در خارج از منظومه شمسی ماموریت خود را آغاز كرده است، در اولین كشف خود موفق به شكار 5 سیاره غول‌پیكر شد.

این 5 سیاره كه به ترتیب كپلر 4b، 5b، 6b، 7b، 8b نامیده شده‌اند به واسطه حساسیت بالای تجهیزات فضاپیمای كپلر كه آن را قادر به كشف سیارات فراخورشیدی كوچك و بزرگ كرده است كشف شده‌اند. خبر و گزارش این اكتشاف در كنفرانسی مطبوعاتی كه در حاشیه اجلاس انجمن ستاره‌شناسی آمریكا برگزار شده بود، توسط تیم علمی ماموریت فضایی كپلر اعلام شد. در این كنفرانس مطبوعاتی، ویلیام بوروكی، از مركز تحقیقاتی ایمیز ناسا كه مدیریت این گروه تحقیقاتی را نیز بر عهده دارد، گفت: "این مشاهدات به ما در درک پیدایش و سیر تحولات سیستم‌های سیاره‌ای شناخته شده از قرص‌های گاز و غبار كه محل پیدایش ستارگان و سیارات هستند، كمك می‌كنند. اینگونه اكتشافات همچنین به ما نشان می‌دهند كه تجهیزات علمی ما به خوبی كار می‌كنند."

تصاویر زیر همگی تصاویر شبیه سازی شده ای هستند که در اجلاس فوق برای بیان بهتر اکتشافات کپلر تهیه شده اند. نگاهی کوتاه به هر تصویر می تواند به شما اطلاعات بسیار مناسبی درباره این سیارات ارائه دهد.(برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر بر روی آن ها کلیک کنید.)

اندازه سیارات

اندازه سیارات: در تصویر بالا می توانید اندازه این 5 سیاره کشف شده را با سیارات زمین و مشتری مقایسه کنید. همان گونه که ملاحظه می کنید به جز سیاره kepler 4b بقیه سیارات به طور قابل توجهی بزرگتر از زمین هستند.

اندازه و دمای سیارات

اندازه و دمای سیارات: در تصویر فوق علاوه بر مقایسه اندازه سیارات منظمومه شمسی و سیارات فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر می توانید دمای آن ها را نیز با یکدیگر مقایسه کنید. در این نمودار کاملا مشخص است که دمای این 5 سیاره بسیار بیشتر از  دمای سیارات منظومه شمسی است. این نکته را به یاد داشته باشید که سیاره عطارد در فاصله کمی نسبت به خورشید قرار دارد و به طور طبیعی دارای سطح سوزانی خواهد بود. دمای این سیاره در روز به طور میانگین در حدود 450 سانتیگراد است و این در حالی است که دمای سیاره kepler 8b در حدود 1726 سانتیگراد است.

نمودار سیارات کپلر

نمودار سیارات فراخورشیدی کپلر: نموداری که در بالا مشاهده می کنید موقعیت این 5 سیاره را بر اساس جرم (بر اساس جرم زمین) و فاصله از ستاره (بر اساس واحد نجومی که همان فاصله زمین تا خورشید است) بیان می کند. 5 دایره قرمز رنگ، سیارات فراخورشیدی هستند که کپلر آن ها را کشف کرده است. نوار سبزرنگ کمربند حیات است که مکان و فاصله مناسب از ستاره مادر را برای زندگی در فضا نشان می دهد.(در فاصله ای نزدیکتر به ستاره، آب بخار می شود و در فاصله ای دورتر آب منجمد می شود.) همان طور که ملاحظه می کنید زمین در این کمربند واقع شده است.

سیارات با جرم کم به اندازه کافی گرانش ندارند که بتوانند جو خود را نگه دارند و سیارات با جرم بالا به قدری نیروی گرانش دارند که با نگه داشتن عناصر مختلف، تبدیل به غول های گازی می شوند. این همان دلیلی است که موجب می شود این 5 سیاره به صورت گازی شکل نمایان شوند.

فضاپیمای كپلر حداقل تا نوامبر 2012 میلادی در جستجوی سیارات فراخورشیدی زمین‌مانند ماموریت خود را ادامه خواهد داد.

منبع تصاویر:

kepler.nasa.gov

تهیه و تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر