تبیان، دستیار زندگی
امروز به همه چیز فكر كردم : به دوران پرشور كودكی و هم بازی ها . به نوجوانی و شرارت ها ، به جوانی وانتخاب ها . همه ی دوران های زندگی ام را دوست دارم ، ولی كاش میشد دوباره برگشت و از نو ساخت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط جوان ها وارد شوند!

چشم

دی ماه ، به آخر می رسد . من در این ماه  به یك مرز رسیدم . مرزی سرشار از هول و هراس و نگرانی . شاید برای شمایی كه این یادداشت را می خوانید ، اول و وسط و آخر دی ماه فرقی نداشته باشد . ولی برای من یك هشدار است . یك زنگ خطر . یك توقف كوتاه و نگاهی به گذشته . به دی  هایی كه آمدند و رفتند و مرا به اجبار با خود بردند . قبل ها خیالی نبود، ولی این روزها كه  انگار روی خط جوانی و بزرگسالی ایستاده ام ، به درهای بسته ای نگاه میكنم كه رویش نوشته اند :" فقط جوان ها وارد شوند "

باید از بحران ها ، فرصت ساخت " ، فرصتی برای دوباره زندگی كردن ، از نو ساختن و شروعی دوباره .

امروز به همه چیز فكر كردم : به دوران پرشور كودكی و هم بازی ها . به نوجوانی و شرارت ها ، به جوانی وانتخاب ها . همه ی دوران های زندگی ام  را دوست دارم ، ولی كاش میشد دوباره برگشت و از نو ساخت . كاش فقط یك فرصت دیگر داشتیم . كاش ... . می دانم محال است . این رسم زندگی است . باید گذاشت و گذشت . باید قبول كرد و شكوه نكرد . باید قدر"حال" را دانست ،غم گذشته و هراس آینده نداشت . باید محكم بود و لرزه به دل راه نداد .

شاید بتوان این هراس های سنی را یك "بحران" نامید .  قبلا گفتیم كه :"باید ازبحران ها ، فرصت ساخت " ، فرصتی برای دوباره زندگی كردن ، از نو ساختن و شروعی دوباره . در این مجال، به فرصت ها و انتخاب هایی كه پیش روی شما كاربران جوان تبیانی است اشاره می كنیم ، تا درهر دوره ی سنی كه هستید ، با بصیرت و شناخت انتخاب كنید و همیشه احساس پیروزی و شادكامی داشته باشید. زیرا:

" العامل علی غیر بصیره كالسائر علی غیرالطریق لا یزیده سرعه السیر الا بعدا

كسی كه بدون بصیرت اقدام به عملی نماید ، مانند پوینده ای است كه هرقدر سریع تر حركت كند ، از هدف دورتر می شود " (1)

و

" من عمل علی غیر علم كان ما یفسد اكثر مما یصلح

هر كس ندانسته به كاری اقدام نماید بیش از آنكه اصلاح كند ، تباه می كند . "(2)

پس حواستان را حسابی جمع كنید :

- در شروع دبیرستان ، حواستان به رشته ی تحصیلی تان باشد . رشته ی مورد علاقه ، یعنی مدرك تحصیلی شما در دانشگاه ، تخصص شما در بازار كار و در كل ، تمام مسیر آینده تان . از این شاخه به آن شاخه پریدن ، فقط راهتان را دورتر می كند . به رشته ای فكر كنید كه یادش آرامتان می كند ، نه آن چیزی كه مورد قبول اطرافیان و "به به" و "چه چه" دیگران است . نه آن چیزی كه "دهن پركن" و "باكلاس" است ، ولی حوصله ی ورق زدن كتاب هایش را ندارید .

به دنبال رشته ای بروید كه ذهن تان ،تشنه ی یادگیری اش است . اگر كارهای آزمایشگاهی و فنی را از ریاضی و زیست خواندن بیشتر دوست دارید ، حتما رشته های فنی حرفه ای را انتخاب كنید . مطمئن باشید اگر به خاطر دیگران درس بخوانید و انتخاب كنید ، روزی پشیمان می شوید و هیچ چیز بدتر ازناتوانی انسان در بازگشت به گذشته و جبران اشتباه ها نیست .

انتخاب

- در انتخاب رشته ی دانشگاهی ، بیش از همیشه دقت كنید . بدانید كه تنها یك مسیر ، از میان جاده ی باز شده به رویتان متعلق به شماست . تنها یك راه است كه شما را به موفقیت و آرامش می رساند .مابقی راه ها ،مال فكر و ذهن و دغدغه های شما نیست . اگر درس خواندن را دوست ندارید ، سریعا وارد بازار كار شوید ، اما از علم و تخصص و كار حرفه ای غافل نشوید . از واسطه گرایی بپرهیزید كه چون تخصصی به شما نمی دهد ، پس آینده ی روشنی هم پیش پای شما نمی گذارد .پیدا كنید آنچه فقط و فقط مال شماست .در این صورت است كه خودتان را ، كارتان را ، طبقه ی اقتصادی تان را و شاید شریك زندگی تان را نیز،درست و صحیح خواهید یافت .

- سعی كنید شغلتان را برحسب رشته ی دانشگاهی تان انتخاب كنید .سعی كنید در زمان دانشگاه ،به صورت "پاره وقت" یا "ساعتی" به كار مشغول شوید ، تا در پایان دوره ی تحصیلی ، یك آماتور بی سابقه نباشید . از كارهای بی مزد و حقوق دانشجویی بدتان نیاید ؛همین هاست كه به شما كمك می كند تاشناخت درستی از شغل آینده تان داشته باشید. دست به كارهای موقتی نزنید . یك راه را انتخاب كنید و قدم به قدم پیش روید ،تا در آن حرفه متخصص شوید .

در انتخاب هسر بیش از پیش دقت كنید . آرامش روحی شما در تمام دوره های زندگی ، درگروی این انتخاب است . از تجربه های دیگران كمال استفاده را بكنید . فكر نكنید زندگی شما،سوای دیگر زندگی هاست .

- در انتخاب زمان بچه دار شدن دقت كنید . بهتر است تا دو سال اول زندگی ،به شناخت همدیگر بپردازید و شرایطی آرام را برای ورود یك كوچولو مهیا كنید .

- در تمام سالها و ثانیه ها توكل به خدا را فراموش نكنید!

- در تمام دوره های زندگی ، احترام به پدر و مادر را فراموش نكید ، اگر می خواهید فرزندانتان به شما احترام بگذارند . این یك رابطه ی قطعی دوطرفه است : احترام بگذار، تا احترام ببینی!

- همیشه ی دوران ها به یاد نیازمندان باشید ، تا دعای خیرشان گره های زندگی تان را بگشاید.

شمع

- از هر شمعی كه به كیك تولدتان اضافه می شود ، درس خودشناسی و درست زندگی كردن را بیاموزید .

- هر سال ، هر روز ، هر لحظه ، از نو متولد شوید و به سمت قله ی موفقیت بالا روید !

به قول یكی از بهترین دوستانم كه به مناسبت این ماه ، اینگونه برایم پیامك زد :

شناسنامه ی من یك دروغ تكراری است

هنوز تا متولد شدن مجالم هست

پی نوشت ها :

1- اصول كافی ؛ ج 1 ، ص 54

2- اصول كافی ؛ ج 1 ، ص 55

تبیان - سرور حاجی سعید

تنظیم :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.