تبیان، دستیار زندگی
مسابقه راز یکتا پرستی 14 جایزه برای 14 نفر فرصت را از دست ندهید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه ی راز یکتا پرستی

با سلام خدمت دوستان و کاربران محترم تبیان

راز دل

از اینکه در این مجموعه ی مقالات، که به بررسی موضوع سجده بر خاک و تربت امام حسین (علیه السلام )پرداخته شد، همراه ما بودید خوشحالیم .

در این شماره که آخرین حلقه ی این موضوع می باشد، نتیجه‌گیری بحث را با طرح چند پرسش به خودتان واگذاشته‌ایم و در پایان پرسش ها، مسابقه‌ای که قولش را داده‌ بودیم، تقدیم کرده‌ایم. پرسش ها، از خلال مباحث این مجموعه طرح شده است.

انشاالله به 14 نفر از کسانی که پاسخ صحیح ارایه دهند، جوایزی به رسم یادبود، اهداء خواهد شد.

مدت شرکت در مسابقه سه روز است و به امید خدا روز  12 بهمن، اسامی برندگان اعلام خواهد شد.

پیوند به شماره‌های پیشین: قسمت اول ، دوم ، سوم‌ ، چهارم ، پنجم

با آرزوی موفقیت برای تمام دوست داران اهل بیت علیهم السلام

نتیجه:

بنابرآنچه گذشت؛ حق داریم  چند سئوال بپرسیم!

چه چیزی باعث شد تا پیامبر گرامی به یاد اندوه ها و مصیبت های فرزند گرامی شان امام حسین( علیه السلام) گریه کنند و در هر مجال ممکن، بر آن نور دیده، مراسم عزا و ماتم برپا نمایند؟ و تربت مزارش را به دست مبارک گرفته، آن را ببویند و بر آن بوسه زنند؟

چه چیزی جناب ام سلمه مادر مومنان را برانگیخت که لباس خویش را با تربت مزار حسین خوشبو و مبارک گرداند؟

چه چیزی حضرت صدیقه طاهره، دخت گرامی پیامبر را برانگیخت تا خاک مزار پیامبر گرامی را برگیرد و او را ببوید؟

چه رمز و رازی است، در اینکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) آن زمان که از کربلا می گذشت، مشتی از خاک کربلا را برگیرد، آن را ببوید و آنچنان گریه کند که زمین از اشک های مبارک شان تر شود، و با خود زمزمه کند و بگوید: از همین زمین هفتاد هزار نفر به بهشت می روند، بدون آنکه از آنان حساب و کتاب خواهند؟

آیا تربتی برتر و بهتر از کربلایی یافته ای که در گستره آن خون هایی ریخته شده که رنگ دوستی خدا داشته و نیلگون به سنت نبوی بوده و به رنگ ولایت الله رنگ آمیزی شده باشد، یافته ای که بر آن سجده نمایی؟

همه ی این احادیث را برادران اهل سنت در کتاب های شان آورده اند، همان گونه که این روایت را طبرانی و هیثمی از علمای اهل سنت، نقل کرده اند و خود آنان اعتراف کرده اند که راویان این حدیث همه مورد وثوق اند.

گرچه رمز برتری خاک مزار حضرت سیدالشهداء نزد هر اندیشمند هشیار و آزاده، واضح و روشن است و درجه ی انتساب آن تربت بهشتی با خدای سبحان و احترام آن خاک مشک فام و صاحب با کرامت آن و میزان قرب آن نور دیده با خدای عالی اعلی بالجمله نزد دیدگان بابصیرت آشکار است.

اما باید به آنان که توجه به این امر خطیر ندارند، گفت : چه می پندارید در حرمت و احترام خاک مزاری که جایگاه به خون غلتیدن کشته ی راه خداست؟ و جایگاه به خون غلتیدن رهبر سپاه بزرگ الهی است که در راه او به اعلی علیین پیوسته است.

آری، کربلا میعادگاه به خاک و خون غلتیدن دوست خدا و پسر دوست خداست، آنکه همه را به سوی او می خواند و راهبر مردم به سوی او بود و برای او قیام نمود.همو که هر چه داشت از اهل و مال و جان و وجود، نثار راه پرطراوت آن خدای بزرگ نمود.

آن خون خدا ، فرزند خون خدا ، سر الله الاکبر ، ولی الله الاظهر ، آن نگین هستی که خون قلب خویش در دستانش نهاد تا کلمه ی توحید برتری یابد و تا یکتاپرستی در جای جای عالم گسترش یابد و تا نشانه های توحید استوارتر گردد و همو که ستون خیمه ی هدایت و صراط مستقیم است و در یک کلام عصاره هستی.

و چگونه می شود که یاد حسین(علیه السلام) در آسمان ها و زمین ها نباشد و حال آنکه تمام دلش رنگ و بوی خدا دارد.

بنابر همه آنچه که گذشت؛ آیا سجده برتریت حسین (علیه السلام) مایه ی برتری و رفعت و جلالت سجده به در گاه خدای لایزال نیست؟

آیا سجده بر چنین تربتی الهی مایه ی تقرب به ذات اقدس اله نیست در هنگام نماز، در دل شب و در  هجوم مصائب روز؟

آیا چنین سجده ای بر چنین تربتی سزاوارتر و زیباتر از سجده بر دیگر خاک ها نیست؟

آیا سجده بر تربت حسین برتر است یا سجده بر سجاده های زربفت و فرش های ابریشم و گلیم های شاهانه که هیچ مجوزی در شریعت اسلامی در سجده ی نماز بر آن نیست؟

آیا بهترین راه برای تقرب الهی و نزدیک ترین طریق برای شتافتن به درگاه ربوبی و شایسته ترین راه برای خضوع و خشوع و بندگی، برای خداوند متعال و حضور در محضر آن پروردگار کریم، قرار دادن گستره ی پیشانی و پهنای جبین بر خاکی که در وجنات آن درس های دفاع از خداست و مظاهر تجلی قدس الهی است  و جلوه ی حمایت از ناموس خداوندی که همان ناموس اسلام است، نیست؟

کدام را بر می گزینی ؟ آن تربتی که سزاوارتر به اسرار سجده بر زمین است و در آن مناعت و عظمت و بزرگی و جلال خداوندی و اسرار بندگی و تواضع و افتادگی در مقابل خداوند با بهترین جلوه ها و نشانه هاست و یا سجده بر خاکی که چنین نیست ؟

آیا سراغ داری تربتی را که در آن، راه ها و رازهای توحید، آشکارا نهفته باشد؟

آیا سراغ داری سرزمینی را که در آن سرزمین، سرهای به نی زده، فانی فناء الله گشته باشند و وجودشان در فناء خدا وجه الله گردیده باشد ؟

چه چیزی جناب ام سلمه مادر مومنان را برانگیخت که لباس خویش با تربت مزار    حسین خوشبو و مبارک گرداند؟

آیا سجده بر تربت مزار چهره های گلگونی که انسان را به سوی مهربانی و رافت و شفقت و عطوفت الهی و پاکی سرشت خداوندی می خواند، بهتر نیست ؟

آیا تربتی برتر و بهتر از کربلایی یافته ای که در گستره ی آن خون هایی ریخته شده که رنگ دوستی خدا داشته و نیلگون به سنت نبوی بوده و به رنگ ولایت الله رنگ آمیزی شده باشد، یافته ای که بر آن سجده نمایی؟

گرچه سجده بر تربت کربلا واجب شرعی نیست و هیچ تفاوتی در سجده بین آن تربت و بقیه خاک ها نیست، برخلاف بهتان هایی که برخی نادانان به شیعه می زنند ؛ لیکن بر اساس آنچه گذشت و بر اساس روایت های دیگری که در کتب اهل سنت و مکتب اهل بیت (ع) بوده، یک مستحب نقلی و عقلی است که به تمام اهل توحید که سر بر آستان ربوبی می سایند ، توصیه و تاکید می شود در هنگام سجده بر این تربت سجده نمایند که برآمده از عقل و نقل و منطق است .

پیشتر گفته شد مردان دینی و دانشمندان آن در سفر های شان در بر و بحر شیئ را همراه خود می نمودند تا بر آن سجده نمایند و چه بسا غیر از خاک کربلا باشد ، صرفا به جهت آنکه سجده بر آن جایز باشد که به آن اشاره شد، مانند حصیر پاک که از برگ درختان خرما درست شده که اطمینان به طهارت آن باشد .

علاوه بر مطالبی که گذشت، آنچه از ائمه هدی( علیهم السلام)در احادیث و اخبار وارد شده، اهتمام به سجده به این تربت پاک و طیب است که در روایت های صحیح و بسیار در  کتاب های حدیثی موجود است که ما را بر می انگیزد، تا از آن تربت پاک تبرک جوییم، ببویم ، استشفاء نماییم و در نماز  پیشانی به آن بساییم .

بنابراین؛ این تربت پاک فقط برای سجده نیست بلکه فضیلت ها و برتری های دیگر نیز دارد بلکه سری است بزرگ تر برای اسلام که دارای ابعاد اندیشه ای است و دارای ابعاد تربیتی است که آن از زمان قیام امام حسین (علیه السلام )آغاز شده و تا آخر خلقت ادامه دارد.

نوشته شده توسط آقامیری

بخش دین و اندیشه تبیان

و اما مسابقه:

عزیزان همراه، سوال ها را به خوبی مطالعه کرده و گزینه مربوط به پاسخ های درست را پس از شناسایی شدن در سایت انتخاب نمایید.

چنانچه عضو سایت نیستید، برای عضویت در سایت اینجا کلیک نمایید.

برای شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمایید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.