تبیان، دستیار زندگی
از این به بعد شعار شما این است: می‌بخشم، کیف می‌کنم، پس بزرگم! هرگاه کسی گفت ببخشید، نگویید خواهش می‌کنم، واقعا ببخشیدش. خواهش می‌کنم را بگذارید برای وقتی که او عذرخواهی نکرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلینیک آرامش تبیان

آرامش ذهن

سلام.  من حسین عسگری هستم؛ خوش آمدید!

و چه جای خوبی آمدید. خیالتان مثل تختخواب فنری راحت باشد که ما از شما در این دوره هیچ پولی نخواهیم گرفت (ترسیدم اگر این نکته را تذکر ندهم همین باعث نگرانی بعضیها شود!). فقط شما به ما قول دهید که در این دوره 100 جلسه‌ای اصلا زیرآبی نروید. من با شما به همین راحتی  حرف می‌زنم. پس شما هم با من راحت باشید. آرامِ آرام.

هر سوالی هم که پیش آمد همین پایین، در قسمت نظرات بنویسید تا جوابتان را بدهم.

برنامه ما این است که در هر جلسه یک تکنیک را آموزش می‌دهیم. هر تکنیک یک داروی مستقل است که سعی می‌کنم همان اول مطلب نسخه‌اش را برایتان بپیچم. شما نباید آن را در طی این دوره به هیچ وجه فراموش کنید.

نسخه و شماره‌های قبلی

تکنیک 2- بخشش دیگران

نسخه :

از این به بعد شعار شما این است: می‌بخشم، کیف می‌کنم، پس بزرگم!

هرگاه کسی گفت ببخشید، نگویید خواهش می‌کنم، واقعا ببخشیدش.

خواهش می‌کنم را بگذارید برای وقتی که او عذرخواهی نکرد.


یکی از زمینه‏های بروز ناراحتی و خشم و ناآرامی در زندگی، خطاها، ظلم‏ها و بدی‏های دیگران نسبت به ما می‏باشد. بنابراین هرچه بیشتر دیگران را در برابر بدی‏ها و خطاهایشان ببخشیم، به همان میزان بر راحتی و آرامش ما افزوده می‏شود. اگر این عفو و بخشش نباشد، یا باید با آنها مشاجره کرده و درگیر شویم- که نتیجه طبیعی آن ناآرامی و سلب آرامش از ماست- یا اینکه کینه و بدخواهی آنان را به دل بگیریم و مدتها در درون خود کلنجار رفته و روح و روان خویش را ناراحت و ناآرام کنیم.

بنابراین اگر ماشینی از شما نادرست سبقت گرفت و شما ناراحت کرد؛ اگر صدای بلند رادیو یا ضبط صوت همسایه شما را آزرد؛ یا از همکلاسی خود در مدرسه یا دانشگاه بی‏ادبی و بی‏حرمتی دیدید؛ اگر در گفتگو با کسی، حرف ناراحت کننده‏ای به شما زده شد و خلاصه هر گونه اذیت و آزاری به شما رسید؛ تا می‏توانید طرف مقابل را مورد عفو و لطف خود قرار دهید و او را ببخشید، تا آرامش بیشتری نصیبتان شود.

از طرف دیگر با عفو و بخشش دیگران، در خود احساس بزرگی، کرامت و عزّت می‏کنید و همین امر به نوبه خود باعث می‏شود که از خود احساس رضایت نموده و آرامش و راحتی کسب کنید. رسول اکرم صلی‏الله علیه و اله وسلم می‏فرماید: «علیکم بالعفو فانّ العفو لا یزید العبد الا عزّا فتعافوا یعزّکم الله»  یعنی «بر شما باد به گذشت، زیرا گذشت جز عزّت، بنده را نیفزاید. از یکدیگر بگذرید تا خدا شما را عزیز کند».

خداوند متعال نیز با تشویق مردم به عفو و گذشت می‏فرماید: «... و لیعفوا و لیصفحوا الا تحبون ان یغفرالله لکم والله غفور رحیم»  یعنی «... و با خلق عفو و صفح پیشه کنند و از بدی‏ها در گذرند، آیا دوست نمی‏دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احساس کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است».

این آیه قرآن به بندگان نوید می‏دهد که اگر در برابر بدی‏ها و خطاهای دیگران عفو و گذشت پیشه کنید، خداوند هم به پاداش این عمل، بدی‏ها و خطاهای بندگان را می‏بخشد. بدیهی است با بخشش دیگران که نتیجه آن بخشش بدی‏ها و گناهان انسان توسط خداوند متعال است، آدمی احساس راحتی و آرامش داشته و به آینده خود امیدوارتر می‏شود. ضرب‏المثل معروفی است که می‏گوید: «در عفو و گذشت لذتی وجود دارد که در انتقام نیست». لذت حاصل از عفو چنان راحتی و آرامش در انسان به وجود می‏آورد که حتی اگر آدمی از خطا کار انتقام هم بگیرد، به چنان سطح رضایت و آرامش نمی‏رسد.

بخشش

مرتبه بالاتر از عفو و گذشت در برابر بدی‏های دیگران، این است که بدی‏های آنان را با خوبی پاسخ دهید. عزت و کرامت حاصل از این برخورد، راحتی و آرامش بیشتری به شما داده و با شرمنده کردن طرف مقابل، نقش تربیتی سازنده‏ای در اصلاح رفتار او در آینده ایفا می‏کنید، که خود زمینه ساز روابط اجتماعی سالم‏تر و مناسبات انسانی‏تر می‏باشد.

خداوند متعال می‏فرماید: «و الذین صبروا البتغاء وجه ربّهم و اقاموا الصّلوة و انفقوا ممّا رزقنا هم سرّاً و علانیة و یدرون بالحسنه السیئة اولئک لهم عقبی الدّار»   یعنی «کسانی که در طلب رضای خدا راه صبر پیش می‏گیرند و نماز بپا می‏دارند و از آنچه نصیبشان کردیم (به فقرا) پنهان و آشکارا انفاق می‏کنند و در عوض بدی‏های مردم، نیکی می‏کنند، اینان هستند که عاقبت منزلگاه نیکو یافتند».

پیامبر اکرم صلی‏الله علیه و اله وسلم نیز می‏فرمایند: «الا اخبرکم بخیر خلائق الدنیا و الاخرة؟: العفو عمّن ظلمک و تصل من قطعک و الاحسان الی من اساء الیک و اعطاء من حرمک»   یعنی «آیا بهترین اخلاق دنیا و آخرت را به شما معرفی کنم؟ عفو و گذشت از کسی که به شما ستم کرده، و برقراری رابطه با کسی که با شما قطع رابطه کرده و نیکی به کسی که به شما بدی کرده و بخشیدن به کسی که شما را محروم ساخته است».

«نقل می‏کنند روزی شیخ جعفر کاشف الغطاء مبلغی پول بین فقرای اصفهان تقسیم کرد و پس از اتمام پول، به نماز جماعت ایستاد. بین دو نماز که مردم مشغول خواندن تعقیب بودند، سیدی فقیر و بی‏ادب آمد تا به مقابل امام جماعت رسید و گفت: «ای شیخ مال جدم را به من بده. (منظورش سهم سادات از خمس بود). شیخ فرمود: قدری دیر آمدی، متاسفانه چیزی باقی نمانده است. سید بی‏ادب با کمال جسارت آب دهان خود را به ریش شیخ انداخت. شیخ نه تنها هیپچ گونه عکس‏العمل خشونت آمیزی از خود نشان نداد، بلکه برخاست و در حالی که دامن خود را گرفته بود، در میان صفوف نمازگزاران گردش کرد و گفت: هر کس ریش شیخ را دوست دارد، به سید کمک کند! مردم که ناظر این صحنه بودند، اطاعت کرده و دامن شیخ را پر از پول کردند. سپس همه پول‏ها را آورده و به سید تقدیم کرد و به نماز عصر ایستاد.»


نسخه:

به من اطمینان داشته باشید، من به شما قول می‌دهم که اگر تنها 40 نفر را پشت سرهم ببخشید، شما یک حاتم طایی تمام عیار خواهید شد. (یعنی 40 بار جلوی ناراحتی خودتان را بگیرید).

پس روزی سه بار  باخود تکرار کنیدمی‌بخشم، کیف می‌کنم، پس بزرگم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.