تبیان، دستیار زندگی
از جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان قزوین كه هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌كند، دره چشم نواز الموت است كه در میان آن دریاچه زیبای اوان همچون نگین درخشانی خودنمایی می‌كند. الموت در شمال شرقی شهر قزوین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دریاچه اوان

از جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان قزوین كه هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌كند، دره چشم نواز الموت است كه در میان آن دریاچه زیبای اوان همچون نگین درخشانی خودنمایی می‌كند.

دریاچه اوان

الموت در شمال شرقی شهر قزوین با بیش از ‪ ۸۸۶‬كیلومتر مربع وسعت قرار گرفته‌است، این منطقه كه سرزمینی كوهستانی و به شكل دره‌های پیاله شكل است از شمال به مازندران و رامسر، از جنوب و شرق به قزوین و كوههای طالقان و از غرب به طارم‌سفلی محدود و منتهی می‌شود.

به‌سبب ویژگی‌های طبیعی منحصر به‌فرد، تنوع آب و هوایی با اقلیم كوهستانی، مرطوب حاشیه دریای خزر، معتدل و سرد را در الموت شاهدیم و این مزیت موجب جذب گردشگران به منطقه شده است.

دریاچه اوان

بارش‌های فراوان فصلی كه گاهی سیلابی است و نیزبارش مناسب برف زمستانی كه گاهی به چند متر می‌رسد، منابع آبی فراوانی را در الموت به وجود آورده كه باعث ایجاد رودهای متعدد و دریاچه زیبایی در این دره شده است.

در این میان "دریاچه اوان" از زیباترین مناظر طبیعی منطقه به‌شمار می‌آید كه این دریاچه در حلقه چهار روستای اوان، دربن، زوار دشت و زرآباد و در ارتفاع یك هزار و ‪ ۸۰۰‬متری از سطح دریا واقع شده است.

این دریاچه به شكل حفره‌ای است كه عمیق‌ترین بخش آن با عمق هفت و نیم متر در جنوب شرقی آن واقع شده است.

این دریاچه با بیش‌از ‪ ۷۰‬هزار مترمربع مساحت از هیچ رودخانه‌ای آب دریافت نمی‌كند،بلكه آب آن از طریق چشمه‌های كف دریاچه و نزولات آسمانی تامین می‌شود و قلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است.

دریاچه اوان

از سرریز آب دریاچه نیز رود كوچكی ایجاد می‌شود كه آب آن مورد استفاده كشاورزان روستاهای "كوشك" و "آیین" است.

درتابستان این دریاچه محل ماهیگیری، آب تنی و قایق‌سواری ودر پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند "قو" "غاز" و "مرغابی" است و در زمستان نیز با توجه به سرمای هوا و یخ زدن سطح آن، دریاچه قابلیت ورزشهای زمستانی مانند اسكی و اسكیت را دارد.

این دریاچه تاثیر مطلوبی در محیط پیرامونی خود داشته و باعث شده تا در حاشیه آن گونه‌های گیاهی ازجمله خانواده گرامینه و لگومینیوزه، گون، كنگر، شیرین بیان و همچنین نی‌بن، خوشاب و چنگال‌آبی از گیاهان شناور دریاچه رشد كند.

حیات وحش این آبخیز شامل كل، بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، عقاب، فاخته، داركوب، شنگ، گربه وحشی، دال، دلیچه، شاهین، جغد، سبز قبا، زاغی، انواع گنجشك سانان، قورباغه، لاك پشت و خرچنگ است و متاسفانه نسل بز و كل به علت شكار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان كاهش چشمگیری یافته است. همچنین این دریاچه زیستگاه انواع آبزیان ازجمله "قزل‌آلای رنگین"، "كپور" و "اردك ماهی" می‌باشد.

دریاچه اوان

طبیعت زنده و چشم‌اندازهای دل‌انگیز كوهستانی، غارهای شگفت‌انگیز "اكوجان" (حاجت خانه)، مناظر طبیعی سفیدآب، كوشك‌در، هیر،سپوهین،تلاتر،سیلك، درخت‌های كهنسال،چشمه‌های آب معدنی، رودهای زلال گرمارود، اندج‌رود، الموت‌رود، خارود، تار و لات، سردرود و اربدیان كه همگی به شاهرود می‌ریزند مجموعه‌ای كم‌نظیر و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود كه هر یك از آنها می‌تواند شوق سفر را در دلها برانگیزاند

منبع:خبرگزاری ایرنا