تبیان، دستیار زندگی
در مطالب پیش درباره ی اصول تنظیم خانواده در فشارخونی‌ ها و این که چه کسانی نباید قرص ضد بارداری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنظیم خانواده در بیماران اعصاب و روان

تنظیم خانواده

در مطالب پیش درباره ی "اصول تنظیم خانواده در فشارخونی‌ ها" و این که " چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟" توضیحاتی دادیم. حالا در این مطلب می خواهیم در رابطه با این که چه روشی مناسب گروه بیماران اعصاب و روان است صحبت ‌کنیم.

* برای قر‌ص‌ های دوران شیردهی در بیماران مبتلا به سردرد غیرمیگرنی منعی وجود ندارد اما در سردردهای میگرنی، اگر علایم همراه مثل گزگز شدن بازو یا نیمی از صورت و یا تغییرات بینایی وجود داشته باشد بهتر است از این قرص ‌ها و حتی آمپول‌ های سه ماهه استفاده نکنند.

اگر خانمی علایم میگرن ندارد می‌ تواند این قرص‌ ها را استفاده کند. اگر خانمی مشکل صرع دارد و دارویش "کاربامازپین" یا "فنی ‌توئین" است نیز بهتر است از قرص مخصوص شیردهی و آمپول سه ماهه استفاده نکند چون تاثیر داروی پیشگیری را کاهش می دهد.

در مورد افسردگی نیز درست مثل قرص ‌های "ال‌ دی" منعی برای قرص‌ مخصوص شیردهی وجود ندارد.

* از روش ‌های دیگر به "آی ‌یو دی" می ‌پردازیم. آی ‌یو ‌دی ‌هایی که در آن ها مس استفاده می‌ شود؛ چون انواعی که هورمون دارند امروزه در کشور ما استفاده نمی ‌شود و به آن نمی‌ پردازیم.

پس در مبتلایان به سردرد هیچ منعی برای آی ‌یو دی نیست و خانم‌ های مبتلا به میگرن و حتی مبتلا به صرع و افسردگی با خیال راحت می ‌توانند این روش را انتخاب کنند.

* همه ی آن چه درباره آی‌ یو‌ دی گفتیم در مورد کاندوم هم صدق می‌ کند. از آن جا که کاندوم نیز هورمونی ندارد مورد منعی برای استفاده بیماران مبتلا به صرع، افسردگی و سردردها ندارد. پس دو روش کاندوم و آی‌یودی روش ‌های خوبی برای این بیماران است.

* در مورد بستن لوله ‌ها که یک روش دایمی پیشگیری از بارداری محسوب می ‌شود نکاتی وجود دارد.

در مبتلایان به سردرد منعی برای این روش نداریم.

در بیماران صرع چون نیازمند بی‌ هوشی برای بستن لوله در خانم‌ ها هستیم باید با نظر پزشک انجام شود که البته در مورد آقایان چه مبتلا به سردرد و چه صرع منعی نداریم.

اما در بیماران افسرده چه خانم باشند و چه آقا بهتر است برای این روش قدری تامل کنند.

دلیل این توصیه آن است که بیمار افسرده به رغم این که مشاوره ی قبل از بستن لوله را دریافت می کند اما چون امکان دارد در بحران ‌های افسردگی باشد و شرایط آرامش روحی را برای گرفتن این تصمیم مهم نداشته باشد، نمی ‌توان مطمئن بود که پشیمان نشود.

هر چند راه‌ های بازگشت بستن لوله‌ ها وجود دارد اما این جراحی ‌ها هزینه‌ بر هستند و درصد موفقیت آن ها بسیار بالا و حتمی نیست و باید در مشاوره ی این گروه افسرده این نکته مهم را در نظر گرفت.

دکتر محمد اسلامی - رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت

*مطالب مرتبط:

جلوگیری از بارداری با روش تزریقی

فواید قرص‌های ضد بارداری

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

قطع قاعدگی به هزار و یک علت

بخش تغذیه و سلامت خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.