تبیان، دستیار زندگی
یكى از ایراداتى كه اهل سنّت بر شیعه وارد مى‏كنند این است كه مى‏گویند: شیعه براى خداوند «بدا» قائل مى‏شوند و به گمان آنها «بدا» یعنى تغییر در علم الهى و كشف خلاف براى خداوند، در حالى كه منظور شیعه از بداء ظاهر شدن چیزى است كه ما انسان‏ها خلاف آن را گمان مى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرف راست را کج می فهمند!

یكى از ایراداتى كه اهل سنّت بر شیعه وارد مى‏كنند این است كه مى‏گویند: شیعه براى خداوند «بدا» قائل مى‏شوند و به گمان آنها «بدا» یعنى تغییر در علم الهى و كشف خلاف براى خداوند، در حالى كه منظور شیعه از بداء ظاهر شدن چیزى است كه ما انسان‏ها خلاف آن را گمان مى‏كردیم.

«بدا» در آفرینش، نظیر نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و یا حكمى تصوّر كنیم كه دائمى است، ولى بعد مدّتى ببینیم كه عوض شده است. البتّه این به معناى پشیمانى و یا جهل قانونگذار نیست، بلكه شرایط باعث بوجود آمدن این تغییر در قانون شده است، درست مانند نسخه‏اى كه پزشك با توجّه به شرایط فعلى بیمار آن را مى‏نویسد، امّا به محض تغییر حال او، نسخه جدیدى تجویز مى‏كند. لذا همان گونه كه نسخ در آیات را كه در واقع یك نوع بداء است، همه فرق اسلامى از شیعه و سنى قبول كرده‏اند، مى‏بایست «بدا» را با همین معنا و بیانى كه آمد پذیرا باشند. پس بداء به معناى جهل ماست نه جهل خداوند.

امام صادق‏علیه السلام فرمودند: خداوند از همه انبیا همراه با توحید، ایمان به بداء را نیز پیمان گرفته است.

نمونه‏هایى از بداء

 1. ما گمان مى‏كردیم خداوند كه به حضرت ابراهیم‏علیه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، مى‏خواسته

«مسیح» و «ابراهیم خلیل‌الله» در «منبر طلائی» قازان

اسماعیل‏علیه السلام كشته و خونش بر زمین ریخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده‏ى الهى از این امر، آزمایش پدر بوده است نه كشته شدن پسر.

2. ما از وعده خداوند با حضرت موسى‏علیه السلام تصوّر مى‏كردیم كه دوره‏ى مناجات سى شب است، «و واعدنا موسى‏ ثلاثین لیلة»(1) امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است ولى خداوند به جهت آزمایش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سى شب و سپس ده شب.

3. ما فكر مى‏كردیم كه قبله‏ى مسلمانان براى همیشه بیت‏المقدس است، ولى آیات تغییر قبله براى ما ظاهر كرد كه قبله‏ى دائمى، كعبه بوده است.

4. وقتى نشانه‏هاى قهر خدا پدید آمد، حتّى حضرت یونس‏علیه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهى نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از میان مردم بیرون رفت، امّا مردم ایمان آوردند و قهر الهى برطرف گردید. «الاّ قوم یونس لمّا آمنوا كشفنا عنهم»(2)

به هر صورت معناى بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نیست، زیرا خداوند از ابتدا مى‏دانست كه خون اسماعیل ریخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسى‏ چهل شب است، قبله دائمى مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم یونس اهل نجات هستند، ولى ظاهر دستورات و حوادث به نحوى بود كه انسان تصوّر دیگرى داشت. پس تغییرى در علم خداوند پیدا نشده و این ما هستیم كه داراى دید تازه‏اى شده‏ایم.

بداء به این معنا داراى اثرات تربیتى بسیارى است، از جمله اینكه انسان تا آخرین لحظه‏ى عمر، به تغییر شرایط امیدوار مى‏ماند، روحیّه‏ى توكّل در او زنده مى‏گردد، اسیر ظواهر نمى‏شود، ایمان انسان به غیب و قدرت خداوند متعال بیشتر مى‏شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش مى‏كند تا مسیر حوادث و قهر الهى را تغییر دهد.

امام صادق‏علیه السلام فرمودند: خداوند از همه انبیا همراه با توحید، ایمان به بداء را نیز پیمان گرفته است.

در حدیث دیگر مى‏خوانیم: هركس گمان كند براى خداوند مسئله جدیدى روشن شده كه قبلاً آن را نمى‏دانسته، از او تبرّى بجویید.(3)

____________

1) اعراف، 142.

2) یونس، 98.

3) تفسیر نمونه.


تنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری