تبیان، دستیار زندگی
یکی از بدترین شکل‏های خودخواهی را در کسانی می‏بینیم که در درون تیم سیاست بازی می‏کنند. این کار غالباً بدان معناست که در صدد کسب منافع شخصی خویش هستند، بی‏آنکه به آثار زیانبار آن بر روابط تیم اهمیت بدهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای ما شدن ، گذشت کن!

گروه

یکی از نیاز های زندگی در دنیای امروز ،توانایی موفقیت در کار گروهی است . از تحقیق های گروهی در مدرسه و دانشگاه گرفته تا محل کار و حتی ارتباط با دوستان و خانواده . موفقیت برای کسانی است که می توانند ارتباط موثر داشته باشند. می توانند در یک گروه عضوی کار آمد باشند و به ارتقای تیم کمک کنند. اصول ما دراین مقاله و مقالات قبل که برای مرور بیشتر عناوینش را در انتهای مقاله برای تان آورده ایم ، می تواند به شما کمک کند تا در خانواده تان نیز عضوی

موثر باشید . کسی که حضورش برای  دیگر اعضا مفید است .

جایی که گروه مطرح باشد من بودن در کار نیست. ما مطرح است .

هیچ تیمی توفیق نمی‏یابد مگر اینکه هر کس دیگری را بر خود مقدّم بدارد. از خود گذشتگی آسان نیست. امّا لازم است. بذر از خودگذشتگی را چگونه در بستر ذهن خود می‏پاشید؟ این کار را با گام‏های زیر بردارید:

1- بخشنده و گشاده دست باشید.

بزرگی گفته است: «دست بگیر شما را از دیگران جدا می‏کند. دست بده اتحاد ایجاد می‏نماید.» از خودگذشتگی، بخشندگی و گشاده‏دستی است. گشاده‏دستی نه فقط گروه را متحد می‏سازد که موجب پیشرفت آن می‏شود. اگر اعضای گروه از مال خود مایه بگذارند، در کامیابی بر روی تیم گشوده می‏شود.

از اینکه من کاشتم و دیگران برداشتند گله‏‏ای ندارم. پشیمانی فقط وقتی معنی دارد که بکاریم اما کسی درو نکند.

2- سیاست بازی را کنار بگذارید.

یکی از بدترین شکل‏های خودخواهی را در کسانی می‏بینیم که در درون تیم سیاست بازی می‏کنند. این کار غالباً بدان معناست که در صدد کسب منافع شخصی خویش هستند، بی‏آنکه به آثار زیانبار آن بر روابط تیم اهمیت بدهند. اما کسی که اهل کار تیمی باشد قبل از آنکه نگران منافع خود باشد در اندیشه تامین منافع دیگران است. این نوع عدم خودخواهی به یاران کمک می‏کند و به خود شخص نفع می‏رساند. دانشمند بزرگ آلبرت اینشتین گفته است: «انسان وقتی زندگی را آغاز می‏کند که از خود تهی شود و در برون خویش زندگی نماید.»

3- وفادار باشید.

اگر به یاران تیمی وفاداری نشان دهید، آنها هم مقابله به مثل خواهند کرد. این همان کاری است که فرماندهان می‏کنند. بارها و بارها سپر بلای سربازان خود می شوند و در نتیجه آنها هم بی‏شائبه کار می‏کنند و کمر به خدمتش می بندند و ماموریت خود را حتی در شرایط دشوار انجام می‏دهند. وفاداری اتحاد می‏آورد و اتحاد تیم را به کامیابی می‏رساند.

4- به وابستگی متقابل بیش از استقلال ارج نهید.

انسان های موفق به استقلال ارجی وافر می‏نهند زیرا غالباًٌ با نوآوری، کوشایی، و جانبداری از حق همراه است. اما اگر استقلال هم به افراط کشیده شود به مرز خودخواهی می‏رسد، به خصوص اگر آسیبی به دیگران برساند یا مانعی در کارشان ایجاد کند.

کسی که خود را تنها می‏داند و هر نفعی را برای خود می‏خواهد زندگی‏ شادی ندارد. باید برای دیگران زندگی کرد تا زندگی خود، معنی پیدا کند.

وقتی که دیگران از شما جلو می‏افتند چه احساسی پیدا می‏کنید؟ آیا اگر کسی دیگر به خاطر درخشش کار خود مورد تقدیر قرار گیرد دیگ حسادت‏تان به جوش می‏آید؟ آیا اگر راه را بر پیوستن به صف اعضای تیم بسته ببینید، فریادتان بلند می‏شود، ناراحت می‏شوید، یا قرص و محکم سر جای خود می‏ایستید؟ همه اینها نشانه‏ از خودگذشتگی هستند.

نردبان آسمان

برای بالا رفتن از نردبان از خودگذشتگی...

- به جای خود دیگری را  (معرفی) کنید.

اگر عادت دارید که از دستاوردهای خود صحبت کنید و خود را به دیگران معرفی کنید، زبان از تعریف خود در کشید و دو هفته‏ای از دیگران تعریف کنید. صفات مثبت دیگران را پیدا کنید و پیش این و آن، به ویژه نزد بالادستان، دوستان و اعضای خانواده‏شان بیان نمایید.

- خود را در نقش زیردستان بگذارید.

میل طبیعی اکثر مردم این است که دیگران را به حال خود رها کنند و خود، بالا بالا بنشینند. شما همین امروز از بام تا شام، کمر به خدمت ببندید، دیگران را جلو بیندازید، یا نقش زیردستان را ایفا کنید. یک هفته این کار را ادامه دهید و اثر آن را بر نگرش و طرز فکر خویش مشاهده کنید.

- پنهانی و بی‏سرو صدا کمک کنید.

این جمله را بخاطر داشته باشید که :اگر امروز، بدون هیچ انتظاری، کاری برای کسی نکرده باشید، روزی از عمر خویش را بر باد داده‏اید.

منبع :کتاب «17 اصل مهم در کار تیمی» - با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

می توانید کتاب «انسان های موثر»  را برای موفقیت بیشتر فردی و اجتماعی از تبیان تهیه و مطالعه کنید .

مقالات مرتبط :

آماده باش کامل!!

هدفمند باش و پیروز شو!

لذت گرفتن دست های تو

آدمی باش با کار های غیر معمولی

منضبط باش ،برنده می شوی 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.