تبیان، دستیار زندگی
در ادامه بررسی محصولات تازه ارایه‌شده در نمایشگاه ابزارهای الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس، بازار سرگرمی، محصولات خانگی، فناوری‌های سازگار با محیط زیست و دستاورهای قابل استفاده در صنایع نظامی معرفی می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خانه‌داری الکترونیک تا محصولات نظامی در CES

در ادامه بررسی محصولات تازه ارایه‌شده در نمایشگاه ابزارهای الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس، بازار سرگرمی، محصولات خانگی، فناوری‌های سازگار با محیط زیست و دستاورهای قابل استفاده در صنایع نظامی معرفی می‌شوند.

سی.‌ای‌.اس یا نمایشگاه ابزارهای الکترونیکی مصرفی، هر سال از 7 تا 10 ژانویه در لاس‌وگاس ایالات متحده برگزار می‌شود و ابزارهای جدیدی که در سال نو به بازار عرضه خواهند شد، در آن معرفی می‌شوند. سی.ای.اس امسال میزبان بیست‌هزار محصول از 140 کشور جهان است و بیش از 2700 شرکت، تازه‌ترین دستاوردهای خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند.

سی‌نت در گزارشی به معرفی برترین نوآوری‌های ارایه‌شده در نمایشگاه امسال پرداخته است که سومین بخش آن، امروز تقدیم می‌شود.

خدمات موبایل ارزان قیمت برای کشورهای در حال توسعه با IP2

چگونه می‌توان به نیاز برای فناوری موبایل در کشورهای در حال توسعه پاسخ داد؟ مایک کلت و جو مورگان، می‌خواهند با ارائه زیرساخت جهانی موبایل خود در سی‌ای‌اس 2010 به این نیاز پاسخ بگویند.

ces

به رغم اینکه سرمایه گذاری مشترک آنها ،آی‌پی2، اولین شرکتی نیست که به این نیاز برای خدمات ارزان قیمت بین‌المللی موبایل توجه کرده، ولی رویکرد متفاوتی به نسبت بقیه در پیش گرفته است. مایک کلت می‌گوید: «ما سیستمی داریم که نیازی به مداخله و حمایت دولتی ندارد».

آی‌پی2 یک سیستم موبایل بر مبنای مفهوم VSMP یا خدمات موبایل مجازی ارائه خواهد کرد. هر کسی می‌تواند یک وی‌اس‌ام‌پی را شروع کند و برای آن، سرویس و گوشی بفروشد. معمولا، یک حق امتیاز برای استفاده به عنوان یک سرویس موبایل محلی تقریبا 5 میلیون دلار هزینه دارد. ولی آی‌پی2 این حق امتیازها را به قیمت تنها 41 هزار دلار می‌فروشد.

گوشی‌های آنها هم که از یک کارت اعتباری کوچک‌تر هستند، تنها 25 دلار قیمت دارند. ارتباطات بین مشترکین مجانی خواهد بود، به علاوه تماس‌های وارده در بیش از 50 کشور جهان. ضمن این‌که سرویس‌های پیام کوتاه و ام‌ام‌اس هم در این شبکه فعال است.

اثر انگشت برای تمام ابزارهای شخصی با EgisTec

اگر از جمله افرادی هستید که از یک رمز عبور منحصر به فرد برای هر یک از حساب‌های کاربری اینترنتی خود استفاده می‌کنید، باید کلمات زیادی را از حفظ باشید. اجیس‌تک، یک شرکت فناوری‌های رمزگذاری اطلاعات و بیومتریک، یک حسگر اثر انگشت ساخته است که با داشتن آن دیگر نیازی به تایپ رمز عبور نخواهد بود.

ces

به رغم این که این شرکت تایوانی عموما با نرم‌افزار پاکسازی اطلاعات Shredder شناخته می‌شود، در حال حاضر تمرکز آن بر روی راه حل‌های اثر انگشتی برای موبایل، لپ‌تاپ، خودرو و دیگر وسایلی است که از افزایش سطح امنیت خود سود می‌برند.

اجیستک می‌تواند از دانش فنی خود در ساخت و ترکیب نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای این کار بهره بگیرد. ده میلیون کامپیوتر و موبایل در سراسر جهان هم اکنون از حسگر اثر انگشت اجیستک استفاده می‌کنند.

قسمتی از این موفقیت را می‌توان به توانایی آن در تشخیص اثر انگشت‌های آسیب دیده، خراشیده، خشک و یا چرب نسبت داد. ای ابزار دوام خیلی زیادی نیز دارد؛ و می‌تواند در طول عمر خود تا ده میلیون اثر انگشت را بررسی کند.

مجرمان رایانه‌ای که از حملات شبیه‌سازی برای به اشتباه انداختن دستگاه بهره می‌برند، باید در روش‌های خود تجدیدنظر کنند، چرا که این دستگاه هوشمندتر از آن است که به این ترتیب گول بخورد.

شارژرهای خورشیدی Novothink برای آی‌فون
ces

تمایل به سبز کردن منازل و ابزارها هر روز در بین مصرف‌کنندگان بیشتر می‌شود، خیلی از ارائه کنندگان نیز محصولات دوست‌دار محیط‌زیست خود را در سی‌ای‌اس 2010 عرضه خواهند کرد. یکی از این محصولات، شارژر خورشیدی شرکت نواثینک برای موبایل‌های آی‌فون است.

معمولا شارژرهای خورشیدی حجیم هستند و باید همه جا آنها را با خود برد. ولی طراحی Surge باریک و ارگونومیک است و تاییدیه اپل را نیز دریافت کرده است. دو ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، انرژی لازم برای 30 تا 60 دقیقه مکالمه را فراهم می‌کند. هم‌چنین این دستگاه از یک نمایشگر ال‌ای‌دی برای نشان دادن سطح شارژ باتری استفاده می‌کند.

نواثینک در نظر دارد تا فناوری خورشیدی و دستگاه‌های قابل حمل را در محصولات خود ترکیب کند. از همین رو این شرکت بر ساخت شارژر برای دستگاه‌های پرطرفدار متمرکز شده است.

کسانی‌که می‌خواهند از انرژی خورشیدی برای شارژ آی‌پاد یا آی‌فون خود استفاده کنند، باید 70 دلار بپردازند، اما این هزینه برای آن‌هاکه همیشه در سفرند، مناسب به نظر می‌رسد.

کنترل رانندگی نوجوانان

موریس تاف، یک مهندس برق در نیوفاندلند، مغز متفکر فناوری جدیدی است که مانع از رانندگی بی‌پروای نوجوانان می‌شود. شرکت Root Four Imagination، در نمایشگاه سی.ای.اس 2010 سیستم Safe Driving onitor را ارائه خواهد کرد، ابزاری که سرعت رانندگی، مسافت طی شده، و نحوه ترمز گرفتن راننده را کنترل خواهد کرد.

ces

چرا فاصله، سرعت و نحوه ترمز مهم است؟ آمارها نشان می‌دهد 80 تا 90 درصد از حوادث رانندگی ناشی از اشتباهاتی مانند سرعت غیر مجاز هستند.

این شرکت به تازگی 25هزار دلار از یکی از دولت‌های محلی کانادا دریافت کرده تا بازاریابی خود را از طریق وب‌سایت خود، مواد تشویقی، و حضور در سی‌ای‌اس 2010 بهبود ببخشند.

این سیستم از دو بخش ساده تشکیل شده است: یک حسگر که به زیر پورت تشخیص خودرو نصب می‌شود (و به راحتی زیر فرمان خودرو قرار می‌گیرد)، و یک جاکلیدی که عملکرد خودرو را به طور دیجیتال نشان می‌دهد. این ابزار به قیمت 95 دلار به بازار عرضه می‌شود.

این ابزار به درد پدر و مادرهایی می‌خورد که فرزندانشان سوابق رانندگی بدی دارند. هرچند این دستگاه با اعتماد والدین به فرزندان در تعارض قرار می‌گیرد، ولی باید آن را یک ابزار پیشگیرانه دید تا جاسوسی. اگر راننده بداند که دیگران از کارهای او مطلعند، احتمالا کمتر به دنبال ماجراجویی خواهد رفت.

ای‌ریدر سفارشی و گران‌قیمت Ditto Book

به رغم این‌که آمازون و بارنز و نوبل به دنبال کتاب‌خوان‌های الکترونیکی برای عموم مصرف‌کنندگان هستند، دیتو بوک، محصول خود را برای خواص عرضه خواهد کرد.

ces

این ابزار با قیمت 249 دلاری خود با نوک و کیندل رقابت نخواهد کرد، کما این‌که بی‌سیم نیست، نمایشگر نسبتا کوچک‌تر 6 اینچی با 4 حالت رنگ خاکستری دارد، و هنوز از فرمت ePub پشتیبانی نمی‌کند.

پس به چه دردی می‌خورد؟ تمرکز آن بر روی سفارشی بودن آن است: شرکت‌هایی که بخواهند آن را بخرند، می‌توانند لوگو، نام تجاری، رنگ و صفحه خوشامدگویی خود را روی آن بگذارند. یک ویژگی انتحابی منحصر به فرد آن، قابلیت ارائه آن با یک مجموعه از محتوای از پیش بارگذاری شده است.

دیتو یک زیرمجموعه Macrotron Systems مستقر در سیلیکون‌ولی است و خدمات طراحی، مهندسی و ساخت ارایه می‌دهد. با هدف گرفتن شرکت‌ها، نهادهای غیرانتفاعی و احتمالا موسسات آموزشی، شرکت خواهد توانست سهمی از بازار را از رقبای بزرگ خود بگیرد.

مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند، ولی سفارشی‌سازی آن نیازمند سفارش دست کم 250 دستگاه است.

تخم‌مرغ صوتی با صدای 5.1 از Acousticom

ces

صندلی تخم‌مرغی چیز جدیدی نیست، ولی این‌که یک سیستم صوتی 5.1 کانال دالبی دیجیتال هم روی آن باشد، چیز جدیدی است. این صندلی را می‌توان به تلویزیون یا کامپیوتر وصل کرد، و عایق کاری منحصر به فرد آن، به معنی این است که دیگر اهل خانه به خاطر صدای بلند تلویزیون غر نمی‌زنند. حتی بیشتر از آن، هر بازی که می‌خواهید انجام دهید، کسی چیزی نخواهد شنید.

تخم‌مرغ صوتی ابتدا به عنوان یک ابزار نمایشی برای نمایشگاه‌ها تولید شده بود. به رغم اینکه هنوز هم در این بازار از آن استفاده می‌شود، آکوستیکام در نظر دارد که آن را در اختیار مصرف‌کنندگان نیز قرار دهد. البته نشستن روی این صندلی 1450 دلاری برای همه راحت نخواهد بود، ولی عاشقان صدا، شاید آن را یک سرمایه‌گذاری بخوانند.

خانه‌دار الکترونیک آب، برق و گاز مصرفی خانه را مانیتور می‌کند

غافل‌گیرشدن لذت‌بخش است، ولی نه وقتی که به قبض برق و آب و گاز مربوط باشد. محصول تازه شرکت Electronic Housekeeper که برای اولین بار در سی‌ای اس شرکت می‌کند، صاحب‌خانه را قادر می‌سازد تا میزان مصرف آب، برق و گاز خود را در هر لحظه بداند. دانستن این که کدام دستگاه بیشترین انرژی را مصرف می‌کند، و این که چه کسی طولانی‌ترین زمان استحمام را دارد می‌تواند اولین گام در کاهش مبلغ قبض‌ها باشد.

ces

شرکت دانمارکی الکترونیک هاوس‌کیپر بعد از فروش محصولات خود در اروپا و خاورمیانه، نوآوری‌های خود را به امریکای شمالی آورده است. این شرکت یک کنسول با قابلیت نصب آسان ساخته که به طریقه بی‌سیم با سیستم‌های الکترونیک، گرمایشی، تهویه، کاربردی و هچنین کنتورهای آب و برق شما ارتباط دارد.

ثبت وضعیت و میزان مصرف لوازم خانگی چیزی است که پیش از این هم انجام شده است، ولی این فناوری از جمله اولین‌هایی است که می‌تواند مصرف همه چیز را در خانه تنظیم کند.

نمایشگر لمسی آن، نه تنها مصرف‌کننده را قادر می‌سازد مصرف کلی را مشاهده کند، بلکه مصرف وسایلی را که به پریزهای "switchkeeper" وصل شده‌اند نیز محاسبه می‌کند. سویچ‌کیپرها به طور بی‌سیم با دستگاه اصلی ارتباط برقرار می‌کنند، و مصرف کننده را قادر می‌سازند تا زمان‌های روشن و خاموش شدن وسایل را هم تنظیم کنند. هم‌چنین این انتخاب وجود دارد که با یک کامپیوتر کل سیستم را کنترل کرد، و کل سیستم را در شبکه بی‌سیم خانه قرار داد.

از این فناوری می‌توان در ادارات، نهادهای دولتی، شرکت‌های ساختمان سازی و دانشگاه‌ها هم استفاده کرد.

ترکیب گوشی و مد در Urbanears

به هنرهای اسکاندیناوی باید تولید هدفون‌های هنری را هم اضافه کرد. اوربانیرز یک شرکت در استکهلم سوئد است که هدفون‌های بسیار زیبایی تولید می‌کند.

ces

شرکت Zound Industries که شرکت مادر اوربانیرز است، می‌داند که ترکیب مد و فناوری می‌تواند برای تقویت نام تجاری به کار گرفته شود. این اولین مورد نیست، کما این‌که ظهور موبایل‌ها سبب خلق هدفون‌های شخصی منحصر به فرد شد. پیش از این SkullCandy این کار را با ساخت صدها هدفون منحصر به فرد انجام داد که هر یک را می‌شد از فاصله دور تشخیص داد.

ولی زاوند به دنبال کار متفاوتی است. در کنار تبلیغ نام تجاری اوربانیرز، با مارول، هلو کیتی، فیم و استاروارز هم شریک شده تا هدفون‌هایی طراحی کند که طرفداران بتوانند از آنها به عنوان نشانه‌ای از شخصیت و علایق خود استفاده کنند. علاوه بر آن، این نام‌های تجاری با فروش محصولاتی که همه به آنها نیاز دارند، قدرتمندتر هستند.

در هنگام عرضه، اوربانیرز تنها سه هدفون خواهد فروخت. Plattan یک هدفون صاف کلاسیک است که تا اندازه یک مشت جمع می‌شود. هر چند بهترین ویژگی آن، داشتن ورودی صوتی روی کلاهک هدفون است؛ به این ترتیب دوست شما هم می‌تواند با هدفون خود چیزی را که شما می‌شنوید گوش کند. Tanto یک هدفون روی گوش است که یاداور طرح‌های دهه 80 است و هیچ ویژگی خاصی به جز کیفیت خوب صدا ندارد. سومین آنها Medis است، یک هدفون داخل گوش با سیم پارچه‌ای و ساختاری که به خوبی در گوش جا می‌گیرد. هر چقدر هم که بالا و پایین بپرید، آنها از جای خود تکان نخواهند خورد.

اسکاندیناوی‌ها 18 ماه روی ان کار کردند و بالاخره در ماه گذشته آن را معرفی کردند. البته ارائه رسمی آن به بازار به بعد از نمایشگاه موکول خواهد شد.

ابزارهای فعلی خود را سبز کنید
ces

خیلی از شرکت‌ها با ساختن کاربری‌های کم‌مصرف‌تر در بازار سبز سرمایه‌گذاری می‌کنند، ولی این دستگاه‌های جدید معمولا گران‌قیمت هستند. به علاوه، چرا باید چیزی را که هنوز کار می‌کند، عوض کرد؟ شرکت تازه تاسیس Tenrehte Technologies امیدوار است که مردم، میزان مصرف انرژی وسایلی را که هم‌اکنون در اختیار دارند کاهش دهند.

اولین محصول این شرکت، که PICOwatt نام دارد، مشتریان را قادر می‌سازد تا تنها با چند کلیک، هر چیزی را خاموش کنند. مصرف‌کننده می‌تواند دستگاه‌هایی را که به پریز این وسیله متصل می‌شوند، از طریق وای‌فای کنترل کند. مصرف انرژی، زمان‌بندی و توان مصرفی با یک موبایل هوشمند یا کامپیوتر کنترل می‌شوند. برای مثال، به جای استفاده از لوازم در ساعات پیک، می‌توانید زمان کار ماشین لباسشویی را برای نیمه شب تنظیم کنید.

این محصول در روز زمین (22 آوریل 2010) و به قیمت 79.99 دلار به بازار عرضه خواهد شد. ولی شرکت امیدوار است که در عرض دو ماه از زمان عرضه بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و برای مشتریان نیز تا 10 درصد صرفه‌جویی در قبوض برق به همراه داشته باشد.

کابل‌های خود را با BlueLounge پنهان کنید
ces

تا وقتی که همه ابزارهای خانه بی‌سیم شوند، مجبورید با سیم‌ها و کابل‌ها سر کنید، کابل‌هایی که اصلا زیبا نیستند. بلولانگ که یک استودیوی طراحی در لس‌آنجلس است، راه‌حلی برای این مشکل یافته است. این استودیو محصولاتی ساخته که کابل‌ها را مرتب می‌کنند و مانع از آشفتگی و بهم ریختگی محل کار می‌شوند.

ملیسا سونجایا و دومینیک سایمونز از این استودیو، تاکنون کارهایی خیلی بیشتر از طراحی مبلمان و لوازم جانبی انجام داده‌اند. این دو هنرمند شناخته‌شده بین‌المللی، طراحی بسیاری از وب‌سایت‌ها، لوازم داخلی، کفش و دیگر محصولاتی را که از یک دید مدرن بهره می‌برند، بر عهده داشته‌اند.

میز کار جدید این دو، باب طبع مینیمالیست‌ها خواهد بود، یک فضای کار با یک محوطه کوچک برای پنهان کردن سیم‌های ناخواسته. بیشتر میزها یک سوراخ دارند تا سیم‌ها را در آن فرو کنند و از آنجا به پریز دیواری ببرند، ولی از استودیودسک تنها یک سیم به پریز دیواری می‌رود.

دستکش Peregrine برای بازیکن‌های حساس

شرکت کانادایی Iron Will Innovations پنج سال گذشته را صرف تولید چیزی کرده که به نظر این شرکت نه تنها نحوه ارتباط مصرف‌کنندگان را با کامپیوترهایشان تغییر خواهد داد، بلکه احتمالا وارد فناوری‌های نظامی هم خواهد شد. امسال در سی‌ای‌اس، آیرون‌ویل فناوری را عرضه کرده که آن را پریگرین می‌نامد.

ces

به رغم این‌که دکمه‌های WASD برای اکثر گیم‌بازها به منزله طبیعت دوم هستند، پریگرین رقیب امسال صفحه کلید در نمایشگاه خواهد بود. پریگرین یک دستکش نظامی انعطاف‌پذیر است که می‌تواند تا 30 حرکت قابل تعریف دست را تشخیص بدهد. سیم‌ها در تمام دستکش کشیده شده‌اند و با نقاط حساس تعریف شده توسط کاربر ارتباط برقرار می‌کنند. برای مثال، با تماس انگشت اشاره و شصت، اسلحه شما آماده شلیک می‌شود.

ایده‌آل این است که دستکش بی‌سیم باشد، ولی در حال حاضر این دستکش با یک پورت یو‌اس‌بی به کامپیوتر وصل می‌شود. از آنجا که اتصال سیم به دستکش از طریق یک رابط مغناطیسی برقرار می‌شود ، به راحتی می‌توان آن را از دستکش جدا کرد و بدون درآوردن دستکش از کی‌برد کامپیوتر استفاده کرد. شاید همه از کار با آن خوششان نیاید، ولی گیم‌بازهای حرفه‌ای از دانستن این‌که پارچه دستکش قابلیت تنفس دارد و دست در ان عرق نمی‌کند، خوشحال خواهند شد.

آیرون‌ویل، به عنوان یک ابزار بازی برای آن بازاریابی می‌کند، ولی می‌توان از این دستکش در کاربردهای نظامی هم استفاده کرد. البته قیمت 129 دلاری پریگرین، به نظر نمی‌رسد که مانع بازیکن‌های حرفه‌ای برای تجربه آن باشد.

بر گرفته از خبرآنلاین / Cnet

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی