تبیان، دستیار زندگی
بعدازظهر چهارشنبه‌ای كه گذشت یك اظهار نظر ویژه از علی دایی بسیاری از اهالی فوتبال و به‌خصوص آنهایی كه اخبار و اتفاقات پرسپولیس را دنبال می‌كنند شگفت‌زده كرد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایی و کریمی شاید وقتی دیگر

علی کریمی و علی دایی

در هفته ای كه گذشت یك اظهار نظر ویژه از علی دایی بسیاری از اهالی فوتبال و به‌خصوص آنهایی كه اخبار و اتفاقات پرسپولیس را دنبال می‌كنند شگفت‌زده كرد. دایی گفت قصد دارد سال آینده تیمی متشكل از بهترین‌ها را بسازد و در این راه حتی از حضور علی كریمی در تیم سابقش استقبال می‌كند.

آنهایی كه كشمكش علی دایی و علی كریمی در دعوت به تیم ملی و مشكلات گذشته را به یاد می‌آورند در نگاه سطحی به این اظهار نظر متعجب و حیرت‌زده شدند اما با تامل در این اظهار نظر به این فكر فرو رفتند كه با زوج دایی- كریمی پرسپولیس چگونه تیمی خواهد بود؟

در وهله اول بسیاری به این نكته متوجه شدند كه اصلا چرا علی دایی چنین اظهار نظری كرده؟ به دنبال این تفكرات پرسش‌هایی ویژه پشت سر هم ردیف می‌شد كه پاسخ روشنی برای آنها پیدا نمی‌شد: آیا دایی واقعا متحول شده؟ یا بار دیگر قصد تخریب كریمی را دارد؟ آیا او به این فكر افتاده كه پرسپولیس مقتدری بسازد و با استفاده از كریمی، شأن از دست رفته‌اش به عنوان یك مربی موفق را بازیابد؟ و چند پرسش دیگر كه زیرمجموعه این پرسش‌های كلی است و البته برای آنها نیز مشكل بتوان جواب قانع‌كننده‌ای پیدا كرد.

جدا از اندیشیدن به چرایی این اظهار نظر، بسیاری معتقدند علی دایی قصد دارد هجمه‌ای كه از بابت كنار گذاشتن عابدزاده علیه وی به پا خاسته را با این تاكتیك ویژه و استفاده از محبوبیت علی كریمی خنثی كند كه اگر اینچنین باشد باید به مشاوران دایی بابت سیاست جالب‌شان تبریك گفت!

اما چنانچه این پیش فرض را كنار بگذاریم باز به همان نكته اولیه و جرقه‌ای كه بلافاصله بعد از اظهار نظر دایی در ذهن‌مان ایجاد شده بود رجوع می‌كنیم و اینكه علی كریمی چه كمكی به تیم دایی خواهد كرد.

دایی، کریمی

كمی به عقب برمی‌گردیم و از خود می‌پرسیم چه عواملی باعث كم شدن محبوبیت علی دایی در نزد اهالی فوتبالدوست و به‌خصوص پرسپولیسی‌ها شد؟ در آرشیو ذهن فوتبالدوستان چند جواب روشن برای این پرسش وجود دارد:

1) دایی با اصرار به حضور در تیم ملی به عنوان بازیكن- درحالی كه بهتر بود قبل از جام ملت‌های 2004 چین از عرصه ملی خداحافظی می‌كرد- حتی دوستدارانش را ناامید كرده بود.

2) دایی به عنوان یك بازیكن محوری در تیم ملی فضای كافی برای رشد بسیاری از مهاجمان نامدار و جوانان آینده‌دار را نمی‌داد و همین موضوع ذهنیتی منفی را نزد اهالی فوتبال علیه وی ایجاد كرده بود.

3) دایی در بازه‌ای از زمان بازیگری و حضور در پرسپولیس با علی پروین و دوستداران او به مشكل برخورد تا جدال سلطان و اسطوره، كمتر شدن محبوبیت دایی را تسریع كند.

4) دایی در زمان تصدی سرمربیگری تیم ملی با علی كریمی و یكی دو ستاره قدیمی و محبوب «بد» تا كرد تا رو در روی دوستداران چهره‌های شاخص فوتبال كشورمان قرار گیرد.

همه اینها و چند اتفاق كوچكتر از علی دایی یك كاراكتر نیمه محبوب- نیمه منفور ساخت و نتایج ضعیف در تیم ملی نیز از میزان محبوبیت دایی كاست. شهریار فوتبال ایران با ورود به پرسپولیس پرهای عقاب آسیا را چید تا رو در روی محبوب‌ترین چهره سی سال اخیر فوتبال كشور قرار گیرد و دوستداران عابدزاده را به واكنش وادارد.

اما شاید همین نكات منفی با یك اتفاق تعدیل و حتی خنثی شود؛ بازگرداندن علی كریمی.

علی دایی و علی کریمی

علی دایی می‌داند تیمی كه عباس انصاری‌فرد ساخته و روانه لیگ كرده ره به جایی نخواهد برد و تنها بر حسب اتفاق و شاید وا دادن سایر مدعیان، رویای هواداران برآورده خواهد شد. بنابراین او قبل از مصاف اول، وعده پرسپولیس رویایی در فصل آینده را می‌دهد. پرسپولیسی متشكل از بهترین‌ها (بخوانید مهره‌های مورد علاقه دایی) و احتمالا علی كریمی. با این وصف یك پرسپولیس مقتدر راهی لیگ دهم خواهد شد كه در رأس آن اسطوره‌ای نشسته با محبوبیتی قابل قبول. بازگرداندن كریمی تا حدود زیادی محبوبیت از دست رفته دایی را به وی بازمی‌گرداند و البته پرسپولیس 89-88 را رویایی خواهد كرد. شاید هم جمع محبوبیت علی دایی، علی كریمی و كریم باقری، نفرات دوم، سوم و احتمالا ششم جدول محبوب‌ترین‌ها، داستان عابدزاده را مختومه كند. آنگاه كافی است تیم دایی خوب شروع كند و خوب پیش بیاید، شاید علی دایی از حالا آن روزهای آفتابی را می‌بیند و شاید به همین خاطر است كه می‌گوید «كریمی را می‌خواهم.» یعنی باور كنیم پرسپولیس با دایی می‌تواند خاطرات خوشی را در حافظه دوستدارانش ثبت كند؟

پس از مطرح شدن چنین بحثی تمامی نگاه به سمت علی کریمی چرخید و جالب تر از آن که علی کریمی رخ دادن هر اتفاقی را تایید کرد و تمامی احتمالات را به آینده موکول کرده است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا شماره هشت باشگاه پرسپولیس طبق وعده داده شده به این تیم باز خواهد گشت یا باید منتظر اتفاقات جالبی در این باشگاه پایتحت باشیم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری