کَی از ترس مرگ، تب می کنید؟
قرآن كریم می فرماید:
قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ (البقرة/94)
بگو: «اگر آن (چنان که مدعی هستید) سرای دیگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست میگویید!»
می گوید: ما به شما«معیاری»می دهیم تا ایمان خود را آزمایش كنید و درجه ایمان خود را شناسایی كنید،
و این آیه ملاكی است هم برای گذشتگان و هم برای آیندگان .
هر كس می خواهد ببیند چقدر با«خدا»دوستی دارد ببیند كه چقدر با«مرگ»دوستی دارد .
اگر می خواهید ببینید كه بین او و خدا چقدر فاصله افتاده است، ببینید كه بین او و مرگ چقدر فاصله افتاده است .
اگر انسان اعلم علما باشد اما با این معیار تطبیق نكند قرب عندالله ندارد .
شما اگر معروفترین و مقدس ترین اشخاص باشید،حتی مردم آب دهان شما را هم برای شفا ببرند و... اینها هیچكدام ملاك قرب شما به خدای تعالی نخواهد بود .
باید به خود رجوع كنید و ببینیدكه با«مرگ»چه رابطه ای دارید ؟!
چون آن قبیل مسائل را گاهی خدای تعالی از باب امتحان صورت می دهد !!!
ممكن است یك كسی«قطب»باشد، «تصرفاتی»هم انجام بدهد، و مردم هم چیزهایی از او ببینند اما اینها هیچكدام دلیل و معیار«تقرب» انسان نخواهد بود، و قرآن اخطار می دهد كه مبادا«فریب»بخورید !
پس این آیه كه می گوید: اِنْ كانَتْ لَكُمُ الدارُ الاخِرَه عِنْدَالله ...
در واقع دارد می گوید كه: انسان ! همانطوریكه تب را با میزان الحراره اندازه می گیرند، تو هم میزان ارادت خودت را به من با میزان ارادت خودت با مرگ اندازه گیری كن !
هر اندازه كه انسان تب داشته باشد، دلیل بر این است كه توی وجودش یك میكروب و یك كانون چركی وجود دارد، و وقتی كه تب قطع شد معنایش این است كه چرك ها فرو نشسته است .
همانطوری كه چرك در بدن انسان موجب تب می شود گناه هم در وجود انسان موجب وحشت از مرگ می شود و موجب علاقه به دنیا می شود .یعنی هر وقت می بینی كه دكتر می گوید شما تب دارید، معنایش این است كه یك جای بدن شما گرفتار تب می باشد و عفونت دارد .
و وقتی هم كه انسان وحشت ازمرگ دارد معنایش این است كه یك جایش چرك دارد، چرك گناه !
این چرك ها كه برطرف شود آن تب هم فرو خواهد نشست، و درجه اش پایین خواهد آمد .
تالیف: آیت الله حایری شیرازی
تنظیم برای تبیان: شکوری