تبیان، دستیار زندگی
سنگ‏زنی یکی از فرایندهای براده‏برداری است که در آن از هزاران دانه براده‏بردار از جنس مواد ساینده استفاده می‏شود که در یک سنگ به یکدیگر چسبانده شده‏اند. سنگ ساب با دور بالا می‏چرخد و سپس در تماس با کار قرار می‏گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ‏ زنی حرفه‏ای تخصصی

سنگ‏ زنی حرفه‏ای تخصصی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت سنگ زنی  است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

فرآیند سنگ‏زنی:

سنگ‏زنی یکی از فرایندهای براده‏برداری است که در آن از هزاران دانه براده‏بردار از جنس مواد ساینده استفاده می‏شود که در یک سنگ به یکدیگر چسبانده شده‏اند. سنگ ساب با دور بالا می‏چرخد و سپس در تماس با کار قرار می‏گیرد. حرکت قطعه‏کار در زیر سنگ ممکن است دورانی یا رفت و برگشتی باشد. با سنگ‏کاری می‏توان سطوح صاف، استوانه‏ای یا فرمدار، با صافی سطح خوب و دقت ابعادی بالا ایجاد کرد. این روش، به ویژه برای ماشینکاری قطعات سخت، مفید است.

سنگ‏ زنی حرفه‏ای تخصصی

سنگ محک:

سنگ محک برای براده‏برداری سریع از ابزارهای کوچک یا تک لبه به کارمی‏رود. قطعه‏کار را با دست در مقابل سنگ نگه می‏دارند. سنگ محک اساسا"تشکیل شده است از یک الکتروموتور با دو سنگ ساب که در طرفین آن نصب شده‏اند. برای راحتی کار، یکی از سنگها را زبر و دیگری را نرم می‏گیرند. از اولی برای براده‏برداری سریع و از دومی جهت دستیابی به صافی سطح بالا استفاده می‏شود. هر سنگ ساب باید به یک صفحه محافظ برای چشم، و یک تکیه‏گاه جهت قرارگیری قطعه‏کار و یا دست مجهز باشد. این تکیه‏گاهها را باید به طور منظم بازرسی و تنظیم کرد به نحوی که همواره حداقل فاصله را باسنگ داشته باشند. در هنگام استفاده از این دستگاه نباید کار را بیش از حد به سنگ فشار داد، همچنین از کناره‏های سنگ نباید برای سنگ‏زنی استفاده کرد. به طور همزمان از هر دو سنگ استفاده نکنید و برای توقف سنگ بعد از خاموش کردن آن به سنگ ساب فشار وارد نیاورید. باید به طور روزانه سنگ را وارسی کنید تا ترک‏خوردگی نداشته باشد و به طور مرتب با الماس غلتان آن را تیز کنید تا سطوح مسطح و تمیزی پیدا کند.

سنگ‏ زنی حرفه‏ای تخصصی

دستگاه سنگ‏زنی سطوح تخت:

ایننوع دستگاه سنگ بیشتر برای تولید سطوح تخت به کار می‏رود و در هنگام سنگ‏زنی از لبه پیرامونی سنگ و یاسطح خارجی سنگ کاسه‏ای استفاده می‏کند. قطعه‏کار محکم بسته می‏شود و از زیر سنگ عبور می‏کند. ترکیبهای متنوعی از سنگ و نیز نحوه حرکت قطعه‏کار، به تناسب نیاز، وجود دارد.

سنگ‏ زنی حرفه‏ای تخصصی

ایمنی عمومی هنگام استفاده از دستگاه سنگ ساب:

* لباس کار بپوشید و آن را سالم و تمیز نگه دارید.

*‏ از گیرکردن قسمتهایی از لباس مانند سرآستین، کراوات، شال‏گردن و غیره در قسمتهای متحرک ماشین جلوگیری کنید. زیورآلاتی را که امکان گیرکردن آنها در دستگاه هست مانند النگو، ساعت، گوشواره و غیره باز کنید. موهای بلند را ببندید و کلاه بگذارید.

* براده را باید توسط براده‏کش یا برس بردارید. هرگز نباید با دستان برهنه این کار را انجام دهید و یا از برسهای با دسته حلقوی استفاده کنید.

* برای حفاظت پاها و انگشتان در مقابل صدمات و جلوگیری از لغزش بر روی سطوح خیس باید کفش ایمنی یا پوتین بپوشید.

سنگ‏ زنی حرفه‏ای تخصصی

* برای حفاظت چشمها از عینک و محافظ چشم استفاده کنید. قبل از شروع کار کرمهای محافظ به کار ببرید و قبل از صرف غذا و کشیدن سیگار و کارهای دیگر و بعد از خاتمه کار حتما"دستها را بشویید.

* برای حفاظت از دستها در مقابل روغن، بریدگی، سوختگی و غیره از دستکش استفاده کنید. در صورت بروز بریدگی، سوختگی و صدمات به درمانگاه بروید.

* در مواردی که ضرورتا"مجبور به دست زدن به قسمتهای خطرناک ماشین مانند تیغچه فرز یا قطعه‏کار در گردش هستید ماشین را خاموش کنید.

* در موقع جابه‏جایی ابزار یا تیغچه‏های تیز آنها را در پارچه خشک بپیچید.

* از حفاظ و وسیله‏های حفاظتی پیش‏بینی شده استفاده کنید و مراقب باشید که حفاظها برای ایجاد حداکثر میزان حفاظت در مقابل تیغچه‏ها، براده، آب‏صابون و غیره تنظیم شوند.

تنظیم: نسرین صادقی